به گزارش هنرآنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه به منظور زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و دیدار با مراجع عظام تقلید وارد قم شد و مورد استقبال استاندار قم قرار گرفت.

سیدعباس صالحی در بدو ورود در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین دیدار خود با مراجع، به بیت آیت الله مکارم شیرازی رفت.

           

حوزه و روحانیت مطالبات خود در زمینه فرهنگی را با ما در میان بگذارند                 

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب اظهار داشت: آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملا با این وزارتخانه آشنا هستند.

وی افزود: حوزه‌های هشت‌گانه وزارت ارشاد بسیار حساس و گسترده است ولی در میان این‌ها برخی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر از برخی دیگر هستند که آن‌ها را باید به صورت ویژه مورد توجه قرار داد.

وی گفت: مساله کتاب از حوزه‌های بسیار حساس است، امروز کتاب‌های زیادی نوشته می‌شود و نظارت بر کتاب کار را مشکل کرده است، کسانی باید باشند که همه کتاب‌ها را مطالعه و نظر دهند، کتاب می‌تواند داروی شفابخش و یا سم مهلک باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: برخی ممکن است به صورت کتاب، مطلبی بنویسند ولی در یک صفحه از کتاب سم خود را ریخته و باعث انحراف تعداد زیادی از مردم شوند. باید کنترل کتاب‌ها را جدی بگیریم و نباید عناوین کتاب‌ها و نویسندگان آن‌ها فریبنده باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به حوزه فیلم و سینما گفت: مطالب زیادی است که می‌تواند به وسیله سینما جامعه را تحریف و یا هدایت کند، آن‌ها هم به صورت غیرمحسوس ممکن است لابه‌لای فیلم جاسازی شده باشد، در این زمینه هم باید خیلی دقت شود.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: فضای مجازی از این نظر که در دسترس همه افراد است از حساسیت بالایی برخوردار است. فضای مجازی نیروی خوبی است ولی استفاده از آن بسیار مهم است.

وی ادامه داد: باید شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود و آنچه مردم از جهات مثبت از فضای مجازی به دست می‌آورند درآن شبکه باشد و مطالب زیان‌با، مضر و منحرف‌کننده نباشد.

وی گفت: باید ضمانت اجرایی خوبی هم باشد که مردم دنبال این بروند ولی فضای فعلی از نظر پهنای باند متفاوت باشد تا افراد به سمت شبکه ملی اطلاعات بیایند.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: بیگانگان در فضای مجازی جنایت می‌کنند، هر چه در گوشی‌ها قرار دارد قابل انتقال است و حتی می‌توانند حرف‌ها را تحریف کنند و باید برای این کار بدیلی ایجاد شود تا نیاز مردم از فضای مجازی تامین و فاقد بدآموزی باشد.

وی ادامه داد: افراد مطلع می‌گویند در آمریکا فضای مجازی در اختیار جوانان و افراد بزرگسال متفاوت است در حالی که در کشور ما هیچ تفاوتی ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ما گروهی داریم که به صورت تخصصی در زمینه فضای مجازی فعالیت دارند و مطالبی را استخراج کردند که در زمینه عقاید، اخلاق، مسائل سیاسی و فرهنگی بسیار خطرناک است، دشمن در فضای مجازی مشغول کار است.

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی که ریاست آن با رئیس جمهور است باید این کار را جدی بگیرد چرا که فضای مجازی می تواند بنیاد کشور را مورد هدف قرار دهد.

صالحی + آیت الله مکارم شیرازی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با آیت الله ناصر مکارم شیرازی گفت: ما باید به خون شهداء احترام بگذاریم و هر مسئولیتی با نگاه خدمت به دین باشد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب اظهار داشت: از دوران ده سالگی وارد حوزه شدم و عملا به صورت پیوسته در قم در حال رفت و آمد بودم و شاید این فرصتی باشد که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم به اهل بیت(ع) و فرهنگ اسلامی خدمت کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مسئولیت در این سمت سنگین است، تاکید کرد: ما نیازمند دعا و راهنمایی‌های مراجع عظام هستیم.

صالحی یادآور شد: وزارت ارشاد در حوزه‌های اوقاف، حج و زیارت، قرآن و عترت، کانون فرهنگی هنری مساجد و بنیاد امام رضا (ع)، معاونت فرهنگی، سینمایی، مرکز رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه ای، پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و صندوق هنر است.

وی بیان کرد: نیازمند همراهی‌های بیشتر از سوی مراجع هستیم، از طرفی به دنبال نقطه اتصال دین و فرهنگ به همراه حوزه و روحانیت هستیم یعنی در بخش نظارت و بخش عملیاتی نیازمند کمک هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه و روحانیت باید مطالبات خود در زمینه فرهنگی را با ما در میان بگذارند. وزارت ارشاد یک مجموعه متکثر و مهم است و گاهی ممکن است تصویر تقریب‌گرایانه ایجاد شود که اگر یک بخشی مشکل داشته باشد همه بخش‌ها مشکل دارند در حالی که چنین تصویری نباید باشد چرا که ارشاد یک مجموعه گسترده است.

صالحی در پایان  خاطرنشان کرد: باور داریم حوزه  در همه هشت محور ارشاد، ظرفیت قابل توجهی برای کمک به این وزارتخانه دارد، آبروی ما آبروی حوزه است و اگر اشکال و شکستی پدید بیاید باید به خدا پناه برد، در معاونت فرهنگی یک اتاق فکری با حضور شخصیت‌های حوزوی را تشکیل دادیم و کمک کرد که مشکلی پیش نیاید.

 

سبک زندگی اسلامی برای وزارت ارشاد اهمیت ویژه‌ای دارد

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این سفر در دیدار با آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد یک حوزه پر مسئولیتی است اظهار داشت: ما در حوزه دین بخش‌های مختلفی را داریم، امروز سازمان حج و زیارت یکی از بخش‌هایی  است که موضوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های دینی را دارد و تا امروز نیز همه در امنیت و آرامش به سفر حج می‌پردازند.

وی ادامه داد: ما در بخش حج و زیارت سازمان، عتبات عالیات را هم داریم، امروز موضوع زیارت اربعین به عنوان یک همایش حسینی در حال شکل‌گیری است که بسیار امری ارزنده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یکی از بخش‌های دینی ما بنیاد امام رضا (ع) است که سعی می‌کند در ٧٠٠ شهر در داخل و خارج از کشور مراسم‌هایی را در دهه کرامت برگزار کند.

صالحی یادآور شد: ما به دنبال تعامل حوزه و روحانیت در تمامی بخش‌ها از جمله بخش‌های دینی هستیم، تنوع موضوعی ارشاد بسیار زیاد است و ما به دنبال این هستیم که در بخش‌های دینی با تعامل با حوزه نشاط بیشتری را داشته باشیم و در سایر بخش‌ها که شریان دین وجود دارد این امر را قوت ببخشیم.

وی افزود: ما نیازمند دعای مراجع تقلید هستیم و نیاز داریم که مراجع عظام ما را راهنمایی کنند، کار ما بسیار سخت و پر مسئولیت است و امید ما به اهل بیت (ع) است که بتوانیم این مسیر را هموار کنیم.

وی در پایان گفت: امروز حوزه‌هایی چون سبک زندگی اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد که حوزه در هم‌افزایی با ارشاد می‌تواند در این بخش تاثیرگذار باشد.

صالحی +آیت الله صافی گلپایگانی

آیت‌الله گلپایگانی نیز در این دیدار گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند نقش بسزایی در تبیین معارف در کشور داشته باشد.

آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد یکی از وزارتخانه‌های مهم است اظهار داشت: متاسفانه برخی از مردم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی‌اهمیت هستند در حالی که این وزارتخانه می‌تواند در امر تبیین معارف کمک کند. وزارت ارشاد در صورت انجام اقدامات درست و صحیح می‌تواند نقش موثری داشته باشد. زمانی که وزارت ارشاد خدمات خوبی را ارائه کند مورد رضایت  حضرت ولی عصر(عج) نیز قرار می‌گیرد، این وزارتخانه می‌تواند تحول بزرگی در ارشاد جامعه ایجاد کند.

آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد یک وزارت‌خانه بسیار مهم است خاطرنشان کرد: امروز راه‌های زیادی پیش روی آن برای حل مشکلات وجود دارد، به عنوان مثال در بخش کتاب و نشر می‌توان با نظارتی بهتر مقابل انتشار بسیاری از کتاب‌های نامربوط و بی‌محتوا را گرفت. وزارت ارشاد حوزه بسیار بزرگی را در بر می‌گیرد از این رو کنترل آن سخت است، به هرحال وزارت ارشاد یک وزارتخانه‌ای است که می‌تواند به دین و اسلام کمک شایانی کند، در این میان دولتی‌ها و تمام کسانی که توانایی لازم را دارند باید کمک لازم را بدهند.

 

هدف ما حفظ و ارتقای موضوعات دینی است

در ادامه این سفر صالحی دیداری با آیت الله نوری همدانی داشتند.  آیت الله نوری همدانی دراین  دیدار خطاب به  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد آور شد: کار وزارت ارشاد کار بسیار مهم و وسیعی است، فعالیت‌های این وزارتخانه تاثیرگذار و نقش مهمی را ایفا می‌کند، خوشبختم که امروز شما وزیر ارشاد هستید زیرا جایگاه خوبی برای شما در نظر گرفته شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به وزیر ارشاد در مورد منصبی که بدست آورده است، گفت: کار ارشاد کاری به وسعت کل دنیا است، این فرصتی که برای شما به وجود آمده است را باید مغتنم بشمارید، شما همانند ما سابقه طلبگی وسیعی دارید و درس‌های ما طلبه‌ها را هم می‌شناسید، شما از بیت روحانیت هستید و با حضور چندین ساله خود در قم از نظر فرهنگی نیز غنی هستید.

وی تاکید کرد: اولین موضوعی که باید به آن اشاره کنم این است که ما در حوزه کتاب و نشر مشکلاتی داریم. از این رو تقاضا دارم یک نظارت خوب و قوی بر انتشار کتاب‌ها داشته باشید، امروز بسیاری از کتاب‌هایی که برای ما ارسال می‌شود، می‌بینیم معارف دینی به خوبی در آن تبیین نشده است.

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: دومین موضوع مسئله هنر است، البته هنر به هر شکلی باشد یک جذابیتی دارد، بنابراین هنر نقش مهمی را در مفاهیم دینی دارد، قرآن و نهج البلاغه و دیگر کتب دینی ما علیرغم اینکه از نظر محتوایی بسیار ارزنده هستند از نظر هنری نیز شاخص هستند، از این رو یکی از کارهای وزارت ارشاد نظارت بر هنر است.

وی یادآور شد: اسلام مخالف با هنر نیست، برخی معتقدند که آثاری که ارائه می‌کنند هنر نیست زیرا اثری را می‌توان هنر نامید که تاثیر مثبت داشته باشد. موضوع دیگر مساله کانون مساجد است، زیرا در مساجد می‌توان جوانان را جذب کرد، امروز مردم تخصص‌های بالایی دارند که می‌توان از آن در مساجد استفاده کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه یکی دیگر از حوزه‌های مهم وزارت ارشاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است تاکید کرد: در مسافرت‌های خارجی می‌توان فرهنگ را برای مردم سایر کشورها تبیین کرد، رهبری فرمودند: که تاثیر سفرهای خارجی و دیدار چهره به چهره بسیار تاثیرگذار است، از سال ٨٨ به بعد ما سفرهای زیادی را داشتیم و سعی کردیم با اقشار مختلف مردم در طبقات مختلف جلسه و دیداری را داشته باشیم.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: ما در این سفرها انقلاب و اسلام را برای همگان تبیین کردیم، ما امروز در مقابل جریانات انحرافی بسیار مسئول هستیم، اساسا این افراد شیعه را نمی‌شناسند زیرا وهابیت و تکفیری‌ها شیعه را برای آن‌ها به شکل دیگر تعریف کرده‌اند.

وی ادامه داد: ارتباط با حوزه علمیه و طلبه‌ها بسیار مهم است، خوشبختانه امروز تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  برعهده کسی است که رابطه با روحانیت را می‌شناسد، امروز ما برای تبیین انقلاب و آرمان‌های انقلاب و اسلام می‌توانیم بسیار کمک کنیم. کار ارشاد به وسعت کل  دنیا است، این فرصتی که برای شما به وجود آمده است را باید مغتنم شمرد.

صالحی + آیت الله نوری همدانی

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه پس از تشکیل کابینه قرار بر این بود که هر وزیری به سه استان سفر کند که ما در ابتدا قم و دیدار با مراجع را انتخاب کردیم اظهار داشت: این دولت از میان یک انتخابات پرشور انتخاب شده است که از میان مردم‌سالاری دینی بروز و ظهور کرد.

وی تصریح کرد:  نفس امام راحل آن قدر پرتوان بوده است که بعد از ٤ دهه همچنان مردم به میدان می‌آیند و این یک حسن است، از طرفی دیگر مجلس رای اعتماد بالایی به کابینه داده است و این کابینه از این رو باید پرتوان‌تر اقدام کند.

صالحی ادامه داد: دکتر روحانی در این سفر به بنده این وظیفه را محول کردند که سلام‌شان را به شما برسانم، بنده هم از روی علاقه ای که به شهر قم دارم سفر اول خود را از این شهر آغاز کردم، نظر رییس جمهور برای وزیر ارشاد این بود که بتواند با اهالی فرهنگ و حوزه یک تعامل خوب داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه فرهنگ به خصوص در زمینه کتاب و نشر توانستم آشنایی پیدا کنم، این تعامل نقطه اشتراکی بین بنده با حوزه شده است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک‌سری حوزه‌های مشترک دینی را دارد که هدف ما حفظ و ارتقای موضوعات دینی است.

وی افزود: ما در حوزه دینی ارشاد بخش‌های مختلفی از جمله سازمان حج و زیارت، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، قرآن و عترت و... را داریم، از سوی دیگر در بخش فرهنگی حوزه سینما، تئاتر، کتاب و نشر را داشته و در بخش خارجی هم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را داریم که ترویج فرهنگ ایران در خارج از کشور را درعهده دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: با رهنمودها و مشورت آیات اعظام و روحانیت امید است بتوانیم یک ساختار مطمئن را برای فرهنگ اخلاقی و انسانی ایجاد کنیم تا خروجی خوب از محصولات فرهنگی را داشته باشیم.

 

در حوزه‌های فرهنگی و دینی کارهای زیادی خواهیم داشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدارهای خود به بیت آیت الله سبحانی رفتند. صالحی در این دیدار با اشاره فعالیتش در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در دولت یازدهم گفت: هیات نظارت در معاونت امور فرهنگی بخش مهمی است، از سوی دیگر در برپایی نمایشگاه کتاب نیز فعالیت سنگینی را برعهده داشته و داریم.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موجب اقدامات مهم فرهنگی، وظایف سنگینی دارد، ما امروز در حوزه‌های فرهنگی و دینی کارهای زیادی را خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امید است با کمک حوزه بتوانیم از نظر اثر بخشی و عمق در حوزه دین به تکامل برسیم، ما امروز در حوزه دینی باید با حوزه ارتباط داشته باشیم تا اتفاقات خوبی رقم بخورد.

صالحی یادآور شد: انجمن‌هایی که امروز در حوزه فرهنگ و هنر فعال هستند، می‌تواند در حوزه فعالیت‌های پژوهشی ارشاد ارتباطاتی را داشته باشند، در این دوره آنچه به تلاش گذشتگان می‌توان اضافه کرد، استفاده از توان بالقوه و بالفعل روحانیت است، بنده هم از آنجایی که فرزند این خاندان هستم، امیدوارم بتوانم حلقه وصل ارشاد و حوزه باشم.

صالحی + آیت الله سبحانی

در این دیدار همچنین آیت‌الله سبحانی گفت: امیدوارم امسال سالی بهتر برای دولت نسبت به سال گذشته باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به فعالیت‌هایش نسبت به دیگر وزارتخانه‌ها می تواند ارتباط بیشتری با حوزه داشته باشد.

وی ادامه داد: کلمه فرهنگ دیگر معنای اولیه خود را ندارد، مراد من از کلمه فرهنگ عقاید مردم است، کتاب در همه خانه‌ها می‌رود از این رو کتابی که بتواند سازنده باشد مشکلی ندارد اما کتابی که فضای مسموم داشته باشد مشکل‌زا خواهد بود، بنابراین در نشر کتاب باید دقت کرد که این امر هم نیازمند ایجاد یک هیات است.

آیت الله سبحانی یادآور شد: موضوعی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن توجه کند، چاپ کتاب ادیان دیگر است که باید دقت شود تا مطالبی در مقابله با تشییع چاپ نشود.

وی تاکید کرد: یکی از معظل‌های امروز ما سرانه پایین کتاب‌خوانی است، بسیاری از کتابخانه‌های ما در حال تغییر شغل هستند از این رو باید یک جلسه کارشناسی در مورد این موضوع برپا شود تا بتوان سرانه مطالعه را بالا برد، امروز ملت کتابخوان، موفق خواهد بود.

آیت‌الله سبحانی ابراز داشت: در هرجایی که نشریه و محتوا زیاد است و خواننده هم دارد سطح فرهنگی آن جامعه بالا خواهد بود، بنابراین شما باید از اصحاب فکر استفاده کنید و در یک همایش با حضور صاحبان نشر این مشکل را حل کنید.

وی در پایان گفت: با وجود امکاناتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد باید به صنعت کاغذ و ناشران کمک کنند تا آن‌ها دلگرم به کار شوند.

 

پیش تازی در عرصه فرهنگ در منطقه است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اولین سفر استانی خود در دیدار با آیت الله حسینی بوشهری گفت: وزارت ارشاد به عنوان یکی از بخش‌های قوه اجرایی کشور می‌تواند ارتباط خوبی را با حوزه که از پایگاه‌های کهن کشور است داشته باشد، در واقع این ارتباط می‌تواند به حیطه فرهنگ عمومی کشور و وظایف حوزه‌های علمیه کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما در دولت دوازدهم اهدافی را که در وزارت ارشاد دنبال می‌کنیم به سه بخش تقسیم می شود، بنده با این برنامه خود را به مجلس معرفی کردم، این سه هدف چهارده برنامه و ٥٦ بخش را تشکیل می‌دهد که در میان آن‌ها اشتراکاتی بین حوزه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

صالحی یادآور شد: تحقق این اهداف نیازمند ارتباط مداوم وزارتخانه با حوزه است، اولین هدف ما بحث صیانت و عالی هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی است، تعالی هویت همیشه مدنظر رهبری بوده است، بنابراین طبیعی است در این حوزه مناسبات بین روحانیت و حوزه‌های علمیه و دیگر بخش‌ها بیشتر باشد زیرا تعامل در این عرصه اهمیت پیدا می‌کند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم دیگر در نظریه‌سازی و ترویج آن برای تحقق میدان اهداف ما در عرصه‌های مختلف است که حوزه نیز در این میان می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: هدف دوم ما در ارشاد بحث حمایت از محصولات و فعالیت‌های فرهنگی است، همچنین هدف دیگر ما پیش تازی در عرصه فرهنگ در منطقه است، در این سه حوزه می‌توان ارتباط خوبی را با حوزه برقرار کرد، به نظر می‌رسد برای این برنامه کلی که تنظیم شده است در بخش‌های زیرساختی و بخش‌های اقداماتی راه‌های تعامل وجود دارد.

وی اضافه کرد: نهادها و موسسات موثر هم در قم و سایر استان‌ها وجود دارد که با عناصر و منابع انسانی که در خود دارند پشتیبان دیگر برای تحقق هدف‌گذاری‌های وزارت ارشاد هستند، در ضمن شخصیت‌های سرشناس حوزه سرمایه مهمی برای میدان اهداف ما هستند، مجموعه این سرمایه در فضای حقیقی و حقوقی می‌تواند در برنامه‌های ما به عنوان یک بال جدی باشد و از این رو می‌توان به حوزه فکر کرد و از آن‌ها کمک گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه و روحانیت ریشه در فرهنگ دارند و تعاملات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساخت فرهنگ در دوره جدید می‌تواند با این  تعاملات گسترده باشد، ما امیدواریم که با حضور شخصیت‌هایی که با این نگاه مثبت به دنبال تعامل با ارشاد هستند در جهت مثبت حرکت کنیم و اهداف ما تحقق پیدا کنند.

صالحی در پایان گفت: در گفتگو با آیات اعظام طی این روزها نگاه بین حوزه و ارشاد تبادل پیدا کرد و امید است بتوانیم بنای این تعامل را گذاشته و در یک نگاه بلندمدت به این راه فکر شود، بنده خوشبین به روحانیت هستم، به این مسیر اشتراک باید اعتماد کرد تا حوزه و روحانیت بیش از پیش در حوزه دینی کمک کنند.

صالحی + آیت الله بوشهری

در این دیدار آیت الله حسینی بوشهری نیز با اشاره به اینکه آقای عباس صالحی به عنوان فرزند حوزه وظیفه خطیری را خواهند داشت اظهار کرد: کار در ارشاد بسیار سنگین است، انتظارات و نگاه‌ها از وزیر فرهنگ و ارشاد از سوی حوزه، دانشگاه و اصحاب فکر بالا است.

وی ادامه داد: همه از جایگاهی که دارند فکر می‌کنند و از شما انتظار دارند که از جایگاهی که دارید توقعات را برآورده کنید، حضور شما در حوزه به عنوان یک چهره شاخص فکری و اهل قلم در ذهن ما مانده است، همچنین برای هیچ کسی پوشیده نیست حضوری که شما در معاونت فرهنگی داشته و فعالیت‌های  خوبی را هم داشتید، امید است در این سمت حداکثر بهره‌برداری را در این زمان کوتاه داشته و در این دوره برنامه‌های خوبی را انجام دهید.

آیت‌الله حسینی بوشهری تاکید کرد: وضعیت امروز حوزه نسبت به سال‌های قبل قابل مقایسه نیست، تعداد کتاب‌هایی که در قم منتشر می‌شود بیشتر شده است، انجمن‌های حوزه امروز یک ظرفیت خوب هستند، در این میان وزارت ارشاد یکی از وزارتخانه‌های نزدیک به حوزه است که می‌تواند از ظرفیت حوزه برای نظام جمهوری اسلامی کمک بگیرد، امروز سوالاتی وجود دارد که حوزه می‌تواند پاسخگو آن باشد.

وی یادآور شد: معاونت پژوهش حوزه در یک برهه کار خوبی را انجام داد، در یک طرحی از تمام وازرتخانه‌ها خواستار شد که در زمینه مسائل دینی هر پرسشی دارند مطرح کنند، خوشبختانه اکثر انجمن‌های علمی حوزه نیز به بررسی این سوالات پرداختند.

آیت الله بوشهری ابراز داشت: برپایی نمایشگاه کتاب در این سال‌ها به خوبی از سوی شما برگزار شده است، در این میان یک پیشنهاد دارم و آن هم این است که امروز می‌توانیم نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه را برپا کنیم.

وی با اشاره به حمایت از حوزویان در بخش کتاب و نشر گفت: حمایت از آثار مکتوب حوزویان بسیار خوب است، بسیاری از تالیفات حوزویان فقط در حد تالیف مانده است و چاپ نشده است از این رو توقع داریم باتوجه به اقتضا موارد و موانع شاهد گسترش نشر در مجموعه‌های مختلف باشیم.

آیت الله بوشهری با اشاره به موضوع هنر تصریح کرد: مدتی است حوزه در بحث‌های هنری، بخشی از کار خود را در مورد هنر دینی و اسلامی قرار داده است، همایش شعر این روزها برپا می‌شود که کار ارزنده‌ای به شمار می‌آید، همچنین بحث رمان و داستان موضوع دیگر است که بین حوزه و ارشاد می‌تواند به عنوان یک حلقه وصل باشد.

وی بیان کرد: پیشنهاد بنده این است که وزیر ارشاد با یک نگاه ژرف به موضوعات نگاه کند، متاسفانه در گذشته برخی مسائل فضای کار ارشاد را گرفته و ظرفیت این وزارتخانه مشغول یک موضوع می‌شد، بنابراین نگاه وزیر می‌تواند به هر موضوعی یکسان باشد تا برای اتفاقی خاص ذهن و وقت وزیر درگیر نباشد.

آیت الله بوشهری در پایان گفت: تعامل در سطح مراجع، روحانیت، مرکز مدیریت حوزه و طلاب می‌تواند به فعالیت ارشاد کمک کند و روحانیت هم آمادگی همکاری را دارد، با منصب وزارت از سوی آقای صالحی امید است فصل جدیدی برای همکاری بین ارشاد و حوزه ایجاد شود.

 

تفکر سطحی‌نگرانه به دین را از بین ببریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز سفر خود به قم با آیت الله استادی دیدار و گفت و گو کرد. صالحی در این دیدار ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام عید قربان اظهار داشت: آیت الله استادی از مفاخر فکری و قرهنگی قم و کشور هستند. کتاب‌شناسی شیعه یکی از موسساتی است که در تکثیر آثار شیعه بسیار زحمت می‌کشد، آیت الله استادی در این انتشارات زحمات زیادی را برای تفهیم شیعه کشیده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وزارتخانه‌های مادر است، اگر انقلاب اسلامی و رسالت امام راحل را حوزه فرهنگ بدانیم کم نگفته‌ایم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش کانونی در کشور دارد از این رو اهمیت خاصی دارد.

صالحی یادآور شد: حوزه فرهنگ به موجب هویت اسلامی ایرانی مهم است، آنچه ما را با آن می‌شناسند هنر ایران اسلامی است و مفاخر ملت ما هم از این حوزه برخاستند، افرادی مانند کلینی‌ها و طوسی‌ها و همچنین علامه طباطبایی و علام امینی و... از این حوزه برخاسته‌اند.

وی افزود: وزارت ارشاد در محور این کانون فرهنگی می‌چرخد، بنده از خاندان حوزه هستم و امید است بتوانم به فرهنگ حوزه و روحانیت کمک کنم ، پشتوانه بنده هم اهل بیت(ع) و نگاه نافذ علما به بنده است، روش و منش افرادی همچون آیت الله استادی همیشه برای من درس بوده است، ما چگونه مسلمان بودن را از ایشان آموختیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهات مختلف مسئولیت دارد که می‌تواند با فراز و نشیب همراه باشد، همچنین از یک سو در سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی این وزارتخانه می‌تواتند موثر باشد. امروز این مسئولیت که بتوانیم در حوزه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های فرهنگی سهم  داشته باشیم، مهم است البته نیازمند راهنمایی انسان‌های فکور هستیم.

صالحی + آیت الله استادی

صالحی ادامه داد: بخشی دیگر کار ما مربوط به حوزه فعالیت و اقدامات است، در این راستا برخی حوزه‌ها مستقیم به دین مربوط است و بخش دیگر حوزه‌ها مربوط به این بخش هستند، تعامل وزارت ارشاد با حوزه و روحانیت به عنوان کانون دین‌شناسی بدون خرافات و تحجر می‌تواند در انتشار فهم دینی مستقیما مرتبط باشد، ما می‌توانیم یک فهم بدون پالایش در این ارتباط پیدا کنیم.

وی بیان کرد: جامعه ما درگیر دو خطر است، ابتدا باید جلوی عرضه دین‌های عامیانه گرفته شود و در وهله بعدی خطر دوری از دین را باید اهمیت داد، در این دوره سابقه‌ای که بنده در حوزه داشته‌ام می تواند کمک‌کننده باشد، به خصوص که ما باید انزوای دین از فرهنگ و تفکر سطحی‌نگرانه به دین را از بین ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدواریم با راهنمایی های علما و پشتیبانی اهل بیت(ع) بتوان گامی موثر را برداشت تا در این مسیر روشنی های جدیدی تابیده شود.

 

حوزه علمیه آمادگی همکاری در بخش‌های مختلف با وزارت ارشاد را دارد

در ادامه این سفر آیت الله اعرافی رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی گفت:  حوزه علمیه آمادگی همکاری در بخش های مختلف با وزارت ارشاد را دارد

رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز حوزه می‌تواند در هم‌افزایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاثیرگذار باشد.

آیت الله اعرافی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که  در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد با اشاره به ظرفیت‌های بین حوزه و وزارت ارشاد اظهار داشت: حوزه و وزارت ارشاد در برخی زمینه‌ها از جمله شورای فرهنگ عمومی  دارای اشتراکاتی هستند که می‌تواند محلی برای همکاری باشد، اسناد مصوب شورای انقلاب فرهنگی محلی دیگر برای اتصال این دو بخش با هم است.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون سیاسی کاری در بخش هنر می‌تواند در کشور نشاط اجتماعی را ایجاد کند، در اصل اگر هنر در قالب موازین اسلامی و خلاف عرف نباشد می‌تواند برای جوانان و عموم مردم نشاط اجتماعی ایجاد کند بدون آنکه از خط قرمز عبور شده باشد.

2

رییس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ابراز داشت: ارشاد باید یک نگاه فلسفی تمیز و درست داشته باشد و ما نیز می‌توانیم در این میان در مباحث تولیدات فکری از طریق حوزویان کمک کنیم.

همچنین سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روزگذشته در جلسه شورای اداری استان قم که در فرمانداری شهر قم برگزار شد شرکت کرد. در این جلسه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم و معاونین استان قم، بهره برداری از ٢٠٤ پروژه عمرانی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی به ارزش معادل ٤٥١٠ میلیارد ریال در استان قم رونمایی شد.

پس از رونمایی از پروژها در یک ارتباط اینترنتی به صورت مجازی از پروژه‌های مختلف استان قم رونمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح این پروژه‌ها را تبریک گفت. در پایان این مراسم با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مهدی صادقی استاندار قم از مدیران استانی قم تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر خود به قم به همراه سید جواد هاشمی منفرد رییس بنیاد شهید قم، با خانواده شهید وکیلی مقدم دیدار و گفت و گو کرد. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با اشاره به مقام شامخ شهداء بر ادامه راه آن‌ها تاکید کرد.

لازم به یادآوری است سید عباس صالحی امروز جمعه 10 شهریورماه نیز در قم حضور دارد و علاوه بر دیدار با برخی دیگر از مراجع و علمای قم،  با اعضای جامعه مدرسین و طلاب و روحانیان حوزه علمیه و هنرمندان  قم نیز گفت وگو خواهد کرد.

حضور در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و شرکت در نماز عید قربان و حضور در منزل برخی خانواده های شهدای انقلاب اسلامی از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به قم است.