به‌گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، در این جلسه دکتر پروانی ضمن خیرمقدم به حاضرین، بیان داشتند می‌دانم که همه عزیزان کم و بیش با غزلیات حضرت امام آشنا هستید. من در نوشته‌هایم از حضرت امام(ره) تأثیر گرفتم آثار امام به نوعی شباهت زیادی با غزلیات حافظ دارد ما اهل ادبی به نوعی به آثار ایشان جفا کردیم واقعیت امر این است که درعلم نجوم گفته می شود در روز ماه وجود دارد یعنی در روز روشن که به آسمان نگاه کنی ماه وجود دارد ولی به خاطر نور بالای خورشید ماه را نمی بینیم.

ایشان در ادامه گفتند احساس من نسبت به غزلیات حضرت و دیوانشان این است که وجه ها و جنبه های دیگر ایشان جنبه های سیاسی، اعتقادی، مرجع بودنشان و همینطور بعد سیاسی و اعتقادی شان به قدری بالا و منور است  که ما به آثار ادبی ایشان نرسیدیم.

این شاعر خوش‌بیان کشورمان افزود: امروز سعی داریم از منظر ادیب بود حضرت امام صحبت کنیم باز هم می‌گویم به نظرم غزلیات حضرت امام شباهت زیادی به غزلیات حافظ دارد وسیع الطیف بودن آثار حضرت امام سبب می شود که مخاطبین زیادی پیدا کند. شعرهای حضرت امام نه به اندازۀ حافظ ولی وقتی خوانش کنید چیزهای زیادی می بینید، می خوانید و از آن لذت می برید حضرت امام در شعرهایش بسیار از لفظ تصدقم، دلبندم، عزیزم استفاده کرده است دین ما دین محبت است مهربانی، آرامش، دوستی و سبب خیر برای همه است. 

پروانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ابراز داشت: وقتی ما در اشعار حضرت امام دقت می کنیم متوجه تواضع خاص ایشان می شویم. غزلیات امام را وقتی می خوانید صنایع ادبی به صورت بارز در آنها دیده می شود استعاره‌های زیبایی در شعرهایش دارد. 

ایشان عرفان اشعار امام(ره) را این‌طور بیان نمود: علماء به قرآن اشراف دارند. اشراف به قرآن وجود نورقرآن، صنعتهایی مثل تلمیح، واژگان بسیار زیاد و بالاخره تسلط به زبان و ادبیات فارسی علماء را در معرض شعر و اینکه ورودیهای اطلاعات این بزرگواران آنقدر زیاد است که به شکل شعر در بسیاری از اینها متبلور شده است. در اشعار حضرت امام مظاهر عرفان بسیار دیده می شود و واژه های امروزی به زیبایی تلفیق شده، هنر است اینکه شما بتوانی واژه های امروزی را در کنار واژه ها و افعال قدیمی محجوری که کاملاً کنار رفته بگذاری ولی برای شنونده دلزدگی به وجود نیاید .

در آثار حضرت امام جلوه های اسلامی، ایرانی و عرفانی بیش از مسائل آموزشی اخلاقی جلوه‌گر است یک فاتح بیشتر در مورد قله کوه صحبت می کند تعابیر حضرت امام هم در شعرهایش از قله‌های عرفانی است هر چند که ما در پایین کوه هم هستیم و برای عبور به آنها احتیاج داریم. 

در خلال صحبت‌های دکتر پروانی شرکت‌کنندگان به خوانش غزلیات حضرت امام خمینی(ره) پرداختند.

-5974304607318426251_121