به‌گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران مراسم یادبود رئیس‌جمهور شهید عصر دوشنبه هفتم خردادماه با حضور اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

در حاشیه این مراسم خبرنگار هنرآنلاین با دکتر مهدی صالحی کارشناس و فعال حوزۀ زبان و ادبیات فارسی گفتگوی کوتاهی انجام داد.

صالحی که مثل همیشه تأکید فراوانی روی ارتقاء زبان فارسی داشت در این‌باره گفت:

یکی از مسائلی که در دولت‌های قبل به آن اعتنا نمی‌شد و در دولت آقای رئیسی اهمیت پیدا کرد، توجه به زبان فارسی، زبان‌های ایرانی و زبان‌های جهان اسلام بود. ببینید اینکه آقای رئیسی در سفر به ترکیه، هند و پاکستان به زبان آن کشورها توجه نشان می‌دهد، مقدمۀ ارتباط‌گیری زبده‌تر زبان‌های جهان اسلام و تقویت جایگاه زبان فارسی است. البتّه که ما هنوز با نقطۀ مطلوب فاصله داریم امّا گام‌های نخست آن در وزارت فرهنگ برداشته شد. خود وزیر ارشاد هم با تمرکز روی شورای پاسداشت زبان فارسی نشان داد که نگاه ویژه‌ای به این مسئله دارد.

ما امیدواریم که مسیر آغاز شده ادامه پیدا کند. بحران بزرگی برای کشورمان پیش آمده آن‌هم در شرایطی که زبان فارسی در دنیا موقعیت ویژه‌ای پیدا کرده و در مناسبات جهانی نقش‌آفرینی می‌کند. این راه نباید مسدود بشود و سیاست‌گذارهای کشور به‌ویژه فرهنگستان زبان فارسی، وزارت علوم و وزارت آموزش‌وپرورش باید قدر شرایط خوب به‌وجود آمده را بدانند. زمینه‌های این اتفاق بزرگ یعنی ارتقاء جهانی شأن و منزلت زبان فارسی در دولت آقای رئیسی فراهم شده است و باید گام‌های بعدی آن با جدیت برداشته شود.