گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران - تولید محتوای مناسب برای کودک‌ها و نوجوان‌های ایران‌زمین اولویت نهادهای دولتی و گروه‌های فعال مردمی است. ما براساس تکلیف اطلاع‌رسانی خود، ناشرین تلاش‌گر این وادی یعنی حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان را به شما علاقمندان کتاب و کلمه معرفی می‌کنیم.

امیدواریم با همّت مسئولین دولتی و حرکت فعالین مردمی، بازار کتاب ایران از محصولات خارجی در حوزۀ کتاب کودک و نوجوان بی‌نیاز شود. در همین رابطه با «مهدی امیریان» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع‌مقدس گفتگوی کوتاهی انجام دادیم تا با اقدامات و برنامه‌های بنیاد حفظ آثار در حوزۀ کودک آشنا بشویم.

 

 

حضور نشر صریر در بخش ناشرین کودک و نوجوان

یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس تولید اثر برای کودکان و نوجوان‌هاست. نشانه این دغدغه هم غرفۀ هرساله ما در بخش ویژۀ کودک و نوجوان است. کتاب‌های این حوزۀ صریر توسط 30 ناشر استانی در اداره‌‌کل‌های بنیاد تولید و منتشر می‌شوند. ما همواره تلاش می‌کنیم کتاب‌های مخصوص کودکان و نوجوان‌ها هم متنوع باشند و هم براساس اسناد و مدارک معتبر و بدون غلو تحریف روانۀ بازار بشوند.

امسال ما کارویژه روایت‌گری دفاع‌مقدس برای این قشر مهم جامعه بود. بچه‌ها به غرفۀ ما می‌آمدند و در حین نقاشی کشیدن و یا ساختن دست‌سازه، مربی‌های متخصص حاضر در آنجا ماجراهای مربوط به دوران دفاع‌مقدس را به‌شکل قصه برای آنها روایت می‌کردند. در انتهای این اتفاق هم بچه‌ها نقاشی یا دست‌سازۀ را با خودشان می‌بردند تا هروقت آن را دیدند، روایت آن‌روز به‌خاطرشان بیاید.

 

کودکان روایت‌گر

یک اتفاق جالبی هم امسال در غرفۀ ما افتاد که در حال تولید مستند آن هم هستیم. چندین‌مرتبه پیش‌آمد که پس از پایان نوبت روایت‌گری و ساخت دست‌سازه، کودکان شرکت‌کننده خودشان داوطلب شدند که در نوبت بعد آنها راوی ماجرا برای بچه‌ها باشند. این هیجان و ارتباط‌گیری بچه‌ها با برنامه نکتۀ برجسته و تجربۀ خوبی برای ما بود.

بحمدالله استقبال از غرفه‌ کودک و نوجوان صریر قابل قبول بود لکن متراژ کم و غرفه و جای نامناسب آن مشکلاتی را برای ما به‌وجود آورد. البتّه ما به این مسائل فکر نمی‌کنیم و هدفمان رساندن کتاب خوب به‌دست مخاطب است. وظیفۀ ذاتی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سیاست‌گذاری، حمایت، هدایت و نظارت بوده و خودش را نسبت به انتقال محتوا به مخاطب مسئول می‌داند.

 

یادآور می‌شویم که بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع‌مقدس امسال با ۲۰۰۰ اثر از سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در نمایشگاه کتاب شرکت کرد که از این تعداد ۲۰۰ عنوان از تازه‌های نشر صریر است و به‌گفتۀ سردار امیریان، تعدادی از این عناوین تازه به حوزه کودک و نوجوان اختصاص داشتند. برای تهیۀ کتاب‌های کودک و نوجوان چاپ شده در نشر صریر می‌توانید به فروشگاه اینترنتی این انتشارات (https://sarirbook80.sazito.com/) مراجعه بفرمایید.