گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین - بیست‌ویکمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع‍‌مقدس اسفندماه سال 1402 در حالی به کار خود پایان داد که 18 اثر برگزیده و 48 اثر شایسته تقدیر در 7 گروه اصلی داشت.

نصرت‌الله صمدزاده دبیر علمی این جایزه، در روز اختتامیه گزارش مفصلی از اقدامات علمی صورت گرفته در راستای انتخاب بهترین کتاب، شیوۀ داوری، اسامی داروها و کتاب‌های برگزیده منتشر کرد که هنرآنلاین یادداشت دبیر علمی و فایل پی‌دی‌اف گزارش ایشان را تقدیم حضورتان می‌کند.

 

هنرآنلاین آمادۀ دریافت آراء و نظرات نویسنده‌ها و ناشرین و منتقدین حوزۀ ادبیات حماسه و جهاد و مقاومت و انتشار آن‌هاست. دیدگاه خود بعد از مطالعۀ فایل گزارش را با ما در میان بگذارید.

 

یادداشت دبیر علمی

حدود شش ماه در قالب دو تیم اجرایی و علمی پای کار بیست و یکمین دوره جشنواره انتخاب کتاب دفاع مقدس (جایزه کتاب سال دفاع مقدس بودیم و با همکاریهای ستادی کارکنان و مسئولان محترم سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و نیز یاری دو کتابخانه مرجع و تخصصی این حوزه، یعنی «کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری و کتابخانه تخصصی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این برنامه را پیش بردیم از همگی سپاسگزارم و تلاش همه را قدر می نهم از رئیس محترم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سردار دکتر بهمن کارگر سپاسگزارم که اعتماد کردند و چنین برنامه مهمی را به بنده واگذار کردند نیز از ریاست محترم قبلی و فعلی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، سردار عباس بایرامی و سردار دکتر مهدی امیریان به عنوان مجری طرح و آقای سیدرضا میربابا به عنوان جانشین مجری | سپاسگزارم که با افت و خیزهای این کار همراه بودند نیز از سایر عوامل ستادی آن مجموعه محترم، به ویژه آقایان علی آهنی، محمد داداش زاده سیامک، رجبی، خانم مریم رضایی و نیز سربازان عزیز، آقایان امیرحسین ملکی، امیرحسین حسن پور و مجتبی زواره که زحمات زیادی پای این کار کشیدند سپاسگزارم و از خداوند رحمان برایشان توفیق روزافزون طلب می‌کنم.

بر خود فرض می‌دانم از تیم اجرایی این دوره به صورت ویژه قدردانی بکنم که تمام وقت پای کار بودند از خواهر بزرگوارم خانم فرشته چهل امیرانی، که با تجربیات سی و پنج ساله کتابداری پای این کار آمدند و ما را در تمام مراحل مرتبط با شناسایی منابع گردآوری آثار، سازماندهی منابع و پی‌گیری‌ها و تعاملات با مراکز بیرونی یاری دادند و از برادر بزرگوارم آقای محمد جواد شادانلو، که در کسوت دبیر اجرایی دلسوازنه پای کار آمدند و نهایت تلاش خود را کردند که برنامه ها به خوبی اجرا شوند. نیز از سایر همکارانم در مؤسسه فرهنگی هنری داده پردازی دانش و فرهنگ تشکر می‌کنم که در این برنامه ما را در کنار خود تحمل کردند و یاری دادند.

همچنین از همکاران سابقم در «کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری» به ویژه خواهر بزرگوارم خانم مرضیه محمدی سپاس ویژه دارم. در نبود این بزرگواران این تیم اجرایی دچار نقصان جدی میشد. همکاری این بزرگواران همچنان فرض قدیمی مرا اثبات کرد که بدون پشتوانه یک کتابخانه تخصصی جامع و کاربلد، پیش‌برد درست کاری مقدور نیست.

از تیم ۶۲ نفره داوری به ویژه از سرگروههای ششگانه آن خانم فرانک ،جمشیدی آقای دکتر سعید رضایی شریف آبادی، آقای محمد قاسمی پور، آقای ساسان ناطق، خانم دکتر مینو خانی و آقای حامد محقق تشکر میکنم که برای تشکیل تیم داوری و شرکت در جلسات ارزیابی کتاب ها کمک به تحلیل وضعیت آثار و یاری دبیر علمی در تهیه اسناد داوری کوشش‌ها نمودند در این میان از آقای محمد قاسمی پور و آقای دکتر جعفر گلشن روغنی به صورت ویژه سپاسگزارم که به کرات با حضور در دبیرخانه و فارغ از جلسات رسمی به پیش برد کار گروه بزرگ ارزیابی مستندنگاریها مدد رساندند.

از سرگروههای محترم گروه پژوهش گروه ادبیات گروه مستندنگاری و گروه هنر برای همکاری در تشکیل نشست‌های چهارگانه علمی در جنب این برنامه سپاسگزارم، به ویژه از استاد گرانقدر علیرضا کمری تشکر می‌کنم که چراغ این نشست‌ها را روشن کردند و برنامه علمی شایسته‌ای را رقم زدند که گزارش کامل آن را در این ویژه‌نامه خواهید خواند. نیز از همه بزرگوارانی که با ارسال پیامک مشارکت در بحث‌های ایتایی تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به برگزاری پرشورتر و کیفی‌تر این برنامه یاری رساندند صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم همچنان این روحیه خود را حفظ کنند و از کم‌کاری کسانی مثل من سرخورده نشوند. کار این جشنواره پس از مراسم اختتامیه تمام نمی‌شود من به تدریج در گروه ایتایی انتخاب کتاب دفاع مقدس تجربیات، روش‌ها و رویه‌ها، تعامل‌ها، سنجه‌های داوری، آمار و اطلاعات در خصوص کتاب‌های خوب این دوره (که به دلایلی امکان نشر قبل از مراسم پایانی نیافت) و سایر نتایج این دوره را که معمولا در اعلام رسمی بیان نمی شود، درج خواهم کرد.

این ویژه‌نامه در تنگنای زمانی ده روزه در کنار سایر کارهای جاری ما فراهم آمده است و مطمئناً کاستی‌های زیادی دارد. تلاش کردم در این گزارش، تصویری گویا از فعالیت انجام گرفته شش‌ماهه کار جشنواره دوره بیست و یکم به نمایش گذاشته شود. چنانچه مواردی از قلم افتاده است بر من ببخشایید.

مسلماً هر برنامه فرهنگی که برای ارزیابی داوری و انتخاب اجرا می شود یک عمل انسانی است که در کنار کارشناسی‌ها و نگاه‌های علمی و اجرایی منصفانه با سلیقه‌ها و ذوق‌ها نیز همراه است. از این منظر، حتماً نتیجه آن عده قلیلی را خوشحال و عده کثیری را دلگیر خواهد کرد. از این بابت عذرخواه همه هستم و امید آن دارم این برنامه در حداکثر توان کارشناسی دو تیم اجرایی و علمی انجام شده باشد.

این مدت همکاری با جشنواره در کسوت دبیر علمی برایم مثل یک سفر بود، یک سفر بهنگام با سختی‌ها، دوستی‌ها، ناملایمتی‌ها، شناخت‌ها، تدبیرها، کنش‌ها، واکنش‌ها و ... که از آن بسیار آموختم. از این بابت خدایم را شاکرم.

خدایا مرا به ابتذال آرامش و خوشبختی مکشان اضطراب‌های بزرگ، غم‌های ارجمند و حیرت‌های عظیم را به روحم عطا کن. آمین.

 

گزارش کامل اقدامات صورت گرفته در بیست‌ویکمین دوره انتخاب کتاب دفاع‌مقدس

دانلود فایل