گروه تئاتر هنرآنلاین: کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری روز شانزدهم خرداد امسال با حکم کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی به دبیری چهل ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب و سپس فراخوان ۲۴ مرداد در هشت بخش مسابقه‌ بزرگ نمایش‌های صحنه‌ای، مسابقه‌ نمایش‌های خیابانی، مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی، مسابقه رادیوتئاتر، مسابقه پژوهش تئاتر، مسابقه تئاتر ملل، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر و بخش ویژه منتشر شد.

۲۵ دی بخش رادیوتئاتر با رقابت ۱۳ گروه نمایشی (۱۲ اثر از شهرستان و یک اثر از تهران) با مدیریت امین رهبر در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز شد و تا جمعه ۳۰ دی ادامه داشت. بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از امروز شنبه اول بهمن با برگزاری افتتاحیه‌ ساعت ۱۵:۳۰ در تالار وحدت کار خود را آغاز  می‌کند و در آن برگزیدگان مسابقه‌های رادیوتئاتر، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش تئاتر اعلام خواهند شد. تالار مولوی هم ساعت ۱۶ میزبان نخستین اجرای این دوره می‌شود.

بر این اساس تالار وحدت، مجموعه تئاتر شهر (تالارهای اصلی، چهارسو، سایه و قشقایی)، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر (تالارهای دکتر ناظرزاده کرمانی و استاد سمندریان) و تالار حافظ شش تماشاخانه‌ای هستند که پذیرای آثار بخش‌های جایزه بزرگ صحنه‌ای، بین‌الملل و میهمان ویژه خواهند بود و آثار بخش مسابقه تئاتر خیابانی نیز ساعت ۱۱ در ایوان انتظار مترو ولی‌عصر(عج) و از ساعت ۱۴ تا ۱۸:۳۰ در پهنه رودکی اجرا می‌شود. 

-594141440_1484028336

بخش صحنه‌ای:

بخش صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان ۶۸ اثر نمایشی است که ۳۴ نمایش در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای، ۲۱ اثر در بخش بین‌الملل و ۱۳ نمایش در بخش میهمان ویژه حضور دارند. از میان ۶۸ اثر، ۴۸ نمایش از شهرستان‌ها، ۹ اثر از کشورهای برزیل، اسپانیا، تونس، ارمنستان، اردن و عراق و روسیه هر یک با دو نمایش و ۱۲ نمایش از تهران در این دوره جشنواره شرکت کرده‌اند.

شهر کرج با ۴ اثر نمایش و شیراز و مشهد هر کدام با ۳ نمایش بیشترین آثار شرکت‌کننده را دارند و یزد، رشت، اصفهان، پارس‌آباد، گچساران هر یک با ۲ نمایش و  ملایر، ایلام، خمینی‌شهر، نقده، ماهشهر، شهرکرد، بهشهر، قزوین، ملارد، فارسان، تنکابن، نوشهر، زاهدان، ساری، اردبیل، پیشوا، آبادان، گرگان، شاهرود، ارومیه، کرمان، قم، خواف، کرمانشاه، بروجرد و استهبان هر یک با یک اثر نمایشی در این رویداد حضور دارند و یک نمایش نیز برگزیده تئاتر استان‌هاست. ۶۴ مرد (سه نمایش به صورت کارگردانی مشترک) و ۷ زن کارگردان‌های بخش صحنه‌ای این رویداد هستند.

تالار وحدت: این تالار نمایشی سه‌شنبه ۴ دی ماه و چهارشنبه ۵ دی ماه با اجرای یک نمایش و جمعه ۱۷ دی و دوشنبه ۱۰ دی ساعت ۲۰ میزبان سه اثر نمایشی است.

مجموعه تئاتر شهر: تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی و سایه این مجموعه پذیرای ۳۳ نمایش در طول جشنواره است. اجراهای تالار اصلی ساعت ۱۷ و ۲۰ به صحنه می‌رود؛ به جز روزهای ‌پنج‌شنبه ۶ و جمعه ۷ دی ماه که به صورت تک اجرا ساعت ۱۷ و سه‌شنبه ۱۱ دی ماه به شکل تک اجرا ساعت ۱۶ میزبان مخاطبان تئاتر است.

تماشاخانه سنگلج: در این تماشاخانه چهار نمایش ساعت ۱۷ و ۲۰ اجرا خواهد شد.

تئاتر مولوی: این مجموعه ساعت ۱۶ و ۱۹ میزبان علاقه‌مندان تئاتر است و ۹ اثر نمایشی جشنواره در این تماشاخانه روی صحنه خواهد آمد.

تماشاخانه ایرانشهر: دو تالار دکتر ناظرزاده کرمانی و استاد سمندریان این تماشاخانه پذیرای ۱۱ نمایش این دوره هستند. سالن دکتر ناظرزاده ساعت‌های ۱۷ و ۲۰ و سالن استاد سمندریان ساعت ۱۸ و ۲۰:۳۰ اجرا خواهند داشت. سالن استاد سمندریان شنبه ۸ دی به صورت تک‌اجرا ساعت ۱۶ و یکشنبه ۹ دی و دوشنبه ۱۰ دی در یک اجرا ساعت ۲۰:۳۰ پذیرای تماشاگران خواهد بود.

تالار حافظ: این مجموعه نیز با میزبانی ۸ نمایش ساعت ۱۸ و ۲۰:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

-339927294_868610115

بخش مسابقه تئاتر خیابانی:

بخش مسابقه تئاتر خیابانی میزبان ۳۱ اثر نمایشی به کارگردانی ۷ زن و ۲۶ مرد (دو نمایش به کارگردانی مشترک دو مرد) است. در این میان ۲ اثر نمایشی از تهران و ۲۹ اثر از شهرستان‌های میناب، فلاورجان، شیراز، تبریز، آستانه اشرفیه، مریوان، مسجد سلیمان، اراک، شاهین‌شهر، لنگرود، زاهدان، آبادان، بوشهر، اهر، ازنا، ایلام، لاهیجان، اصفهان (۲ اثر نمایشی)، یزد (۲ اثر نمایشی)، بناب (۲ اثر نمایشی)،دهلران (۲ اثر نمایشی)، ساری (۲ اثر نمایشی) و کرمانشاه (۲ اثر نمایشی) در این دوره از جشنواره حضور دارند.

امسال نمایشگاه پوستر و عکس تئاتر برگزار نخواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند به منظور تهیه بلیت‌های این دوره از جشنواره به سامانه فروش بلیت این رویداد در «گیشه۷» به نشانی https://gisheh۷.ir/tfestival  مراجعه کنند.

اداره‌ کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر به منظور ارائه تسهیلات ویژه به دانشجویان رشته‌های هنری با رویکرد حمایت از جامعه دانشجویی، تخفیف بلیت ۵۰ درصدی نیز در نظر گرفته‌اند.

آیین پایانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی ساعت ۱۹:۳۰ سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی در تالار وحدت برگزار خواهد شد.