گروه سینما هنرآنلاین،مجنون فیلمی از مهدی شامحمدی است که در آن سجاد بابایی نقش شهید مهدی زین‌الدین و محمد رشنو نقش مجید زین‌الدین دو برادر شهید را بازی می‌کنند. در ادامه گفت‌و‌گوی خبرنگار هنرآنلاین با خواهر این دو شهید را خواهید خواند که در مورد میزان موفقیت در پیاده‌سازی شخصیت این شهدا و رضایتشان از فیلم مجنون است. گفت‌وگو در حاشیه نشست خبری فیلم مجنون در خانه جشنواره انجام شده است.

فاطمه زین‌الدین در میزان شباهت بازی سجاد بابایی به شهید مهدی زین‌الدین گفت: ۵ ماهه بودم که دو برادرم در جنگ شهید شدند. بازسازی شخصیت‌های واقعی سخت است. نمی‌توان انتظار داشت حتی ۸۰ درصد آن شخصیت را در اثری نشان دهند. بنابراین میزان اثرگذاری بر مخاطب و امکان ارتباط مخاطب با شخصیتِ اثر است که پررنگ می‌شود. در «مجنون» هم تلاش کردند که شخصیت بازی شده به شهید نزدیک باشد.

خواهر شهید در ادامه افزود: دقیق‌ترین و سخت‌‌پسند‌ترین فردی که می‌تواند در خصوص شباهت در این موارد نظر بدهد مادر است. ایشان نه تنها این دو شهید را دیده بلکه آنها را بزرگ کرده. مادرم انتظارشان از بازنمایی شهدا بیشتر بود.

فاطمه زین الدین در خصوص آرامشی که فیلم از شخصیت برادرشان به نمایش گذاشت، ادامه داد: آن طور که برای ما گفته‌اند شهید زین‌الدین روح لطیفی داشتند، رئوف بودند و دوستی عمیقی بین بچه‌های لشکرشان ایجاد کرده بودند. من در فیلم غم، سنگینی بار مسئولیت و تلخی موقعیت را روی دوش ایشان دیدم. شاید مخاطب دوست داشته باشد خشم و بهم‌ریختگی را در شخصیت مهدی ببیند اما از آنجا که ایشان بسیار مهربان بودند غم روی دلشان بازتاب بیشتری در «مجنون» داشته. خاطرات عملیات خیبر آن‌جور که آن زمان برای اطرافیان تعریف کرده بودند از تلخ‌ترین خاطراتشان از جنگ بوده. بالاخص در از دست دادن فرماندهانِ گردان‌ها و تیپ‌ها بر ایشان تلخ می‌گذشته ولیکن باید بر شرایط مسلط می‌شدند. و این تسلط امکان‌پذیر نبوده مگر با توکلشان.

زین الدین

 زین‌الدین تشریح کرد: برگه‌ای که در فیلم مجید به مهدی داد برگه‌ی دیپلمش بود. مادرم به تحصیلات فرزندانش بسیار اهمیت می‌دادند. آقا مهدی از رتبه‌های برتر کنکور بودند. ایشان به خاطر جنگ و شرایط انقلاب تحصیل را رها کردند و به جنگ رفتند. برادرانم هر دو شاگرد مکتب امام خمینی بودند و این از مبارزات قبل از انقلاب و هم‌رکابی با پدرم شکل گرفته بود. هر دو با مفهوم مبارزه و روش‌های عملیاتی از سنین کم آشنا بودند.

وی گفت: شجاعت و جسارتی که از آقا مجید در فیلم می‌بینید حاصل سال‌های جنگ نیست. بلکه حاصل نهالی است که پدر و مادرم قبل از جنگ و از کودکی این شهدا در وجودشان پرورش دادند. برادرانم شجاعت پدرم در مبارزه با طاغوت را دیده و تجربه کرده بودند. این شجاعت و دلیریِ آموزیده در جنگ خودش را به این شکل نشان می‌دهد که برای شناسایی اطلاعات و عملیات به دل معرکه می‌زدند و چند گام از دیگران جلوتر بودند. ترسی نداشتند که پا در دل دشمن بگذارند. تنها سرمایه‌شان جانشان بود که آن را هم با خدا معامله کردند.

خواهر شهیدان زین‌الدین در پایان تکمیل کرد: قطعا فیلم «مجنون» با بازتاب مثبت و اثری که در مخاطب داشته باشد، می‌تواند دل مادرم را شاد کند. این فیلم تنها برشی از شخصیت برادرانم و حتی جنگ و عملیاتی بوده که هر دو برادرانِ شهیدم در کنار هم بودند. ما پیش از این چنین اثری ندیده‌ایم. از این جهت که از شهدا نام اورده شد، و رشادت و دلیرهای آنها در فراست و زیرکی مجید در شناسایی عملیات و آقا مهدی در تدبیر در جنگ نمایش داده شد، رضایت داریم. هر چند شاید انتظارات بیشتر باشد اما گروه فیلمسازی تلاش خودشان را کردند.