گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: محمدجعفر محمدزاده، رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا در گفت‌وگو با هنرآنلاین، درباره اهمیت حفظ زبان فارسی در فضای مجازی گفت: فضای مجازی امروز واقعیتی است که تاثیر مهمی در ساختن یا تخریب زبان دارد و زبان خیلی از فضای مجازی متاثر است. به همین خاطر این تکلیف و وظیفه فعالان فضای مجازی را زیاد می‌کند. خودم به عنوان کسی که در فضای مجازی هستم باید یکی از تکالیفم در این حوزه تولید محتوا خوب و منطبق بر اصول زبان فارسی باشد.

محمدزاده ادامه داد: فعالان فضای مجازی که دغدغه‌مند ایران و زبان فارسی هستند باید برای پاسداشت زبان فارسی تلاش کنند و این تلاش یک تکلیف و وظیفه دینی و ملی است.

مشاور معاون صدا بیان کرد: بخش عمده‌ای از ماموریت‌ سازمان عریض و طویل فضای مجازی به مسائل سخت‌افزاری برمی‌گردد و در حالیکه این سازمان باید به محتوا توجه کند. تولید محتوای سالم، سالم‌سازی محتوا، آموزش در فضای مجازی و آموزش فعالان فضای مجازی نمونه‌ای از ماموریت‌های این سازمان می‌تواند باشد.

محمدزاده افزود: همچنین رسانه‌های فراگیر مثل مطبوعات، صداوسیما و خبرگزاری‌ها چون تولیدات‌شان در فضای مجازی بازتاب پیدا می‌کند باید به بحث پاسداشت زبان فارسی توجه جدی کنند.

وی درباره اینکه فعالان شبکه‌های اجتماعی چگونه می‌تواننند پاسداشت زبان فارسی را انجام دهند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این موارد با آموزش درست می‌شود. باید کار و راه درست را به فعالان فضای مجازی آموزش دهیم. شاید این آموزش دیر اثر کند ولی در نهایت جای خودش را پیدا می‌کند. با گذشت زمان مردم می‌بینند کسی در فضای مجازی ماندگار خواهد بود که کار درست انجام داده است.

محمدزاده ادامه داد: فضای مجازی فقط برای امروز نیست و مطالب آن برای آیندگان هم خواهد ماند. همانطوری که محتواهای درست و دارای چارچوب 10، 20 سال پیش در این فضا همچنان مخاطب دارد.

وی در پایان گفت: البته بخشی از این موارد از عهده ما خارج است. باید سواد عمومی ادبی و رسانه‌ای مردم را بالا ببریم. چون مردم در فضای فعال هستند و اگر این سواد بالا برود می‌توانیم امیدوار باشیم وضعیت زبان فارسی در فضای مجازی بهبود پیدا کند.