گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: مدتی می‌شود که بزرگان عرصه تئاتر کم‌کار شده‌اند و گویی این صحنه را به جوانان تازه‌نفس سپرده‌اند. صحنه‌ای که برای نگه‌داشتنش تلاش بسیاری شده، امروز عرصه آزمون و خطای جوانان شده است. چیزی که برای نسل جوان غنیمت است، این است که امروزه کارکردن در تئاتر، بسیار آسان‌تر از دوره‌های گذشته شده است. البته این آسان‌تر شدن آسیب‌هایی را هم به دنبال خود خواهد داشت.

هادی مرزبان که از سال 1345 فعالیت تئاتری خود را آغاز کرد و از اساتید این حوزه است، در حاشیه مراسم بزرگداشت استاد ایرج راد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با جوانانی که اکنون کار تئاتر انجام می‌دهند بیان کرد: برخی از این جوانان، حرفه‌ای و بااستعداد هستند و کارشان را بلدند که با آن‌ها کاری نداریم اما متاسفانه در این بین افرادی هستند که دانشی در حیطه تئاتر ندارند و صرف جذابیت‌های بیرونی، وارد این کار می‌شوند و نام خود را کارگردان و بازیگر می‌گذارند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: تئاتر در این سال‌ها کمی بی در و پیکر شده است و معیار درستی وجود ندارد. متاسفانه اجازه داده می‌شود که هر فرد ناواردی، عرض اندام کند و اتفاقا بهترین سالن‌ها و حمایت بیشتری را هم در اختیار دارند. در صورتی که تئاتر والاتر از آن است که هر فرد بی‌دانشی به آن وارد شود. 

مرزبان در رابطه با تفاوت نسل گذشته با نسل جدید تئاتر گفت: در گذشته ما با اساتیدمان، حالت مرید و مرادی داشتیم و سعی می‌کردیم از آن‌ها چیزی یاد بگیریم. اما امروز برخی از جوانان خود را علامه دهر می‌دانند و این همان حلقه مفقوده بین نسل گذشته و نسل جدید است.

وی افزود: البته که مسائل اجتماعی هم بر جوانان ما تاثیر گذاشته است. مثلا من یک نمایشنامه‌ای رکه در تقبیح دروغ، دزدی و رشوه بود را حدود بیست سال پیش اجرا کردم؛ اکنون که دوباره آن را روی صحنه بردم، برخی اعتقاد دارند که دروغ، دزدی و رشوه بد نیست و اگر کسی انجام ندهد، دیوانه است.

 

بیشتر بخوانید»»آیین نکوداشت استاد ایرج راد برگزار شد/تقدیر از استاد اخلاق‌مدار تئاتر در مراسمی با شعر و ساز و آواز