به گزارش سرویس مد و لباس هنرآنلاین// اولین راه جلب مشتری برای یک لباس،دیده شدن آن بر روی بدن انسان است، زیرا تا زمانی که یک لباس پوشیده نشود جلوه واقعی خود را نشان نخواهد داد. به همین دلیل هنرمندان طراح از سال‌ها قبل اقدام به برگزاری نمایش‌های زنده لباس با حضور مدل می‌ کنند که فشن شو نامیده می‌شود. برگزاری این نمایش‌ها استاندارد و قوانین خاصی دارد و عده زیادی دست اندر کار برگزاری آن‌ها هستند. حرکت مدل‌ها به دلیل تقلید از راه رفتن گربه به نام کت واک شناخته می‌شود و برندهای "شنل" و "لویی ویتون" از پیش‌گامان ایجاد این شیوه برای حرکت مدل‌ها هستند. معروف‌ترین نمایش‌های لباس جهان هفته‌های مد نیویورک، میلان، لندن و پاریس هستند که بالا‌ترین میزان اعتبار و طرفدار را در میان طراحان لباس و مشتریان آن‌ها دارند. در سال‌های اخیر با توجه به نیاز جمعیت زنان مسلمان جهان برای داشتن پوششی به روز و در عین حال متناسب با عقاید دینی، عده‌ای از طراحان اقدام به طراحی لباس‌هایی برای زنان مسلمان کرده‌اند و این آثار برای معرفی و جلب مشتری نیاز به نمایش زنده با رعایت استانداردهای کلی فشن شو‌ها دارد. برگزاری فشن اسلامی از اتفاقات جدید در عرصه مد و لباس است که‌ گاه به دلیل رعایت نکات عرفی و شرعی جوامع، تفاوت‌هایی با دیگر نمایش‌های لباس در سطح جهان دارد. در سال‌های اخیر برگزاری شوی زنده لباس در کشورهای اسلامی پیشرفت سریعی داشته است و بنا بر گزارش مراکز تحقیقاتی، فشن شوهای اسلامی سود دهی بسیار زیادی برای کشورهای برگزار کننده داشته‌اند. از جمله معروف‌ترین این نمایش‌ها فستیوال فشن اسلامی مالزی است که در کوالالامپور‍ برگزار می‌شود. این فستیوال فشن یک رویداد جهانی است و به رشد فشن اسلامی به عنوان فشنی شیک و مد روز متناسب با حیا و حجاب اسلامی مورد نیاز برای زنان و مردان مسلمان، کمک می‌کند و در آن طراحانی از کشورهای مختلف، مدل‌های محجبه و اسلامی را به نمایش می‌گذارند. از دیگر فشن شوهای فعال در این زمینه شوهای اندونزی، استانبول و مسکو هستند که طراحان مسلمان و غیر مسلمان آثار خودر ا در آن ارائه می‌کنند.

در ایران هم تجربه برگزاری چنین نمایش‌هایی از سال‌های قبل به شکل شوهای خصوصی وجود داشته است. اما اولین شوی لباس زنده که به شکل رسمی و برای عموم اجرا شده مربوط به "جشنواره زنان سرزمین من" است. این شوی زنده درسه بخش چادرهای جدید، مانتو و لباس مجالس برگزار شد. از آنجا که این فشن شو از اولین تجربیات این نوع کار در ایران بوده است با ضعف‌هایی از قبیل عدم تناسب سایز لباس با مدل‌ها و اشکالاتی در شیوه حرکت آن‌ها همراه بود. از دیگر شوهای برگزار شده در ایران می‌توان از نمایش زنده لباس شهریور۹۲ در هفته فرهنگی اندونزی، در منزل سفیر اندونزی در تهران نام برد. در این فشن شو که به میزبانی همسر وزیر فرهنگ و آموزش جمهوری اندونزی و همسر سفیر اندونزی در ایران برگزار شد، عده‌ای از همسران مسئولین سیاسی ایران و جمعی از علاقه‌مندان حوزه فشن حضور داشته و از نزدیک با آخرین کارهای طراحان اندونزیایی آشنا شدند. در سال های اخیر توجه به نمایش زنده لباس در ایران رشد روزافزونی داشته است. به همین دلیل علاوه بر برنامه‌هایی که به شکل خصوصی برگزار می‌شوند،‌موسساتی برای آموزش مدلینگ و ایجاد فضای مناسب برای اجرای نمایش ایجاد شده‌اند و در تلاش هستند تا با کسب مجوزهای لازم، جهت اجرای عمومی این نوع برنامه‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام/