به گزارش هنرآنلاین، این مستند که محصول سال ۱۴۰۱ است، نگاهی دارد به زندگی و آثار فرامرز پیلارام (۱۳۱۵–۱۳۶۲)، هنرمند مدرنیست، نقاش، خوش‌نویس، گرافیست و یکی از بنیان‌گذاران جنبش سقاخانه. پیلارام از جمله هنرمندانی بود که عناصر خوش‌نویسی سنتی را در نقاشی نوگرای ایرانی به‌کار گرفت.

 در ابتدای مراسم، علی پیلارام با اشاره به دشواری‌های ساخت این مستند گفت: این فیلم برای من فقط یک مستند نیست، بلکه سفری به قلب میراث پدرم است. سال‌ها جمع‌آوری آثار، اسناد و مصاحبه‌ها زمان برد و نشان داد که چقدر لازم است مستندسازی هنرمندان معاصر را جدی بگیریم.

 او همچنین با قدردانی از خانواده‌اش، عوامل فیلم و کارشناسان هنری افزود: فیلم قدرتی دارد که کلمات ندارند؛ تصویر، صدا و حرکت را در خود جمع می‌کند و می‌تواند روایت هنرمند را زنده نگه دارد.

پیلارام1

 مهرداد دفتری، کارگردان مستند نیز در سخنانی کوتاه تأکید کرد: فیلم باید خودش صحبت کند. هدف اصلی ما مقابله با تحریف و تولید آثار جعلی درباره پیلارام بود و این ممکن نبود مگر با همکاری خانواده و بهره‌گیری از آرشیو غنی موجود.

 او از دکتر جواد مجابی به عنوان ستون اصلی تحقیق این اثر یاد کرد و از چهره‌های برجسته سینمای مستند که در مسیر ساخت فیلم نقش داشتند، قدردانی کرد.

 پس از نمایش مستند، یدالله کابلی، استاد برجسته خوش‌نویسی، در سخنانی گفت: به‌عنوان کسی که بیش از ۵۴ سال پیش نخستین بار در ایران به خوش‌نویسی پرداختم، به یاد دارم که آن روزها خط چیزی جز سیاهی مرکب روی کاغذ نبود، اما زیبایی خاص خودش را داشت.

 او با یادآوری آغاز فعالیت هنری‌اش در سن ۱۹ سالگی افزود: در سال ۱۳۴۸ شروع به تزیین خط کردم. آن روزها کاغذ سفید را با رنگ‌ها زینت می‌دادم و عشق به هنر را به همین سادگی تجربه می‌کردم. این اولین مواجهه‌ من با دنیای رنگ بود.

پیلارام

 کابلی با اشاره به مسیر دشوار ورود به نقاشی‌خط برای جوانان آن زمان گفت: امیدوارم خداوند این نکته گمشده را به جوانانی که در جنگ‌های گرایشی خط دچار سردرگمی شده‌اند، نشان دهد. این راه، گاه چنان عمیق و باورپذیر است که می‌تواند چون مذهب، اعتقادی باشد که با هر قدم به بزرگی می‌رسد.

 مستند «فرامرز پیلارام و جنبش سقاخانه» تلاشی است برای زنده نگه داشتن یاد و اثر یکی از مهم‌ترین چهره‌های هنر مدرن ایران و در عین حال هشداری به ضرورت صیانت از میراث هنری معاصر.

انتهای پیام