سرویس تجسمی هنرآنلاین : حسین بهزاد هفده نمایشگاه در داخل و خارج کشور برگزار کرد و چندین جایزه و مدال گرفت. هنرمندان ایرانی و خارجی به علت هنر و اخلاق انسانیاش بسیار او را دوست داشتند.
راهیافتن هنر بهزاد به خارج از مرزها حکایتی شنیدنی دارد. فتوح السلطنه که هنر بهزاد را میشناخت، در دورهای که او گرفتار بیماری سختی شد طوری که همه فکر میکردند که زنده نمیماند او را به خانه خود برده و از بیماری نجات داد. بهزاد یک کتاب خطی (خمسه نظامی) را در مدت یک سال اقامت در منزلش با مینیاتورهایی زیبا تصویرسازی کرد. فتوح السلطنه از بهزاد دعوت کرد بعد از تمام شدن نقاشیها با او به اروپا بروند تا کتاب را آنجا بفروشند. در همین موقع از بهزاد دعوت میشود وارد ارتش شود، اما بعد از مدتی از ارتش بیرون میآید. بعدها بهزاد شنید که فتوح السلطنه لندن و پاریس رفته و آن کتاب خطی خمسه نظامی را به نام یک کار قدیمی به مبلغ ۸۰۰۰ لیره به یک موزه فروخته است. بعدها هم که فتوح السلطنه به ایران بازگشت بهزاد موقعیتی پیدا نکرد تا سهم خود را بگیرد، زیرا فتوح السطنه سکته کرد و درگذشت.
در این بین بهزاد برای چند نفر هم کار میکرد. من جمله کتابهای خطی صدرالممالک وزیر دربار را مصور کرد. همچنین برای موزهای که پرنس ارفع الدوله در موناکو داشت چند مینیاتور تهیه کرد. سفارشدهندگان بیشتر کارهای بهزاد را به عنوان عتیقه در خارج کشور میفروختند و پولهای گزافی میگرفتند. دیگر بهزاد شهرتی پیدا کرده بود. حتی بعضیها کارهای او را تقلید کرده با امضای بهزاد میفروختند.
در سال ۱۳۱۴ (ه ش) موسیو رابینو باستانشناس فرانسوی بهزاد را با خود به فرانسه میبرد تا در آنجا برایش کار کند. در این موقع تاجرهای کلیمی عتیقهفروش، دایم محرمانه به او مراجعه میکنند و میخواهند برای آنان کار کند. زیرا آنها میتوانستند کارهای بهزاد را به عنوان کارهای قدیمی و عتیقه بفروشند. بهزاد هم گاهی برای آنان کار میکرد. مثلاً صفحهای از یک کتاب خطی را برای یکی از آنها نقاشی کرد و آن تاجر آن را به عنوان عتیقه به مبلغ گزافی به یکی از مجموعهدارها فروخت.
در این زمان بهزاد به موزه لوور هم میرفت و روی آثار قدیمی مینیاتور ایرانی مطالعه میکرد. سرانجام بعد از چند سال به ایران برگشت. در ایران برای این و آن کار میکرد. جنگ جهانی دوم شروع شده بود و متفقین در تهران بودند و کارهای بهزاد را خوب میخریدند.
از این زمان به بعد بهزاد دیگر کمکم کارهای تجاری را کنار گذاشت و به خلق شاهکارهای هنری که خود دوست میداشت پرداخت. تابلوهای "فردوسی"، "فتح بابل"، "ایوان مداین"، "شب قدر "،" حافظ "و" نفت "یادگارهای این دوره از عمر او هستند.
او در مدت زندگی خود قریب ۴۰۰ کار هنری به وجود آورد که بعضی از مشهورترین آنها عبارتاند از: قحطی، بهرام و گل اندام که به سبک مینیاتور است، خزان جوانی، دختر رز، کشتن رستم دیو سفید را، خیال، ابوعلی سینا، شب قدر حافظ، رودکی، صورت شمس تبریزی و مولانا جلال الدین رومی، ابریق مرا شکستی. فتح بابل یکی از بهترین کارهای اوست که در آن پیروزی کوروش بر بابل و آزادی بردگان نموده شده است. بهزاد دارای شهرت جهانی بود، او هنر مینیاتور را به اوج خود رساند.
شیوه مینیاتور قبل از او همان شیوه رایج مغولی بود. حتی آداب و رسوم مغولها هم در آن به چشم میخورد؛ شکلها شبیه هم و یکنواخت بود. او این شیوه را عوض کرد و شکلهای ایرانی را وارد مینیاتور کرد.
بهزاد بسیاری از ریزهکاریهای زائد مینیاتور را دور ریخت. در کارهای او حالات و روحیات اشخاص مشخص است. در کار قدما سایه وجود نداشت. او سایه را وارد مینیاتور کرد و در رنگآمیزی هم ابتکار کرد. بهزاد اصولا دارای قوه ابتکار بود. در قدیم چون مینیاتور را اغلب برای کتابها میکشیدند، اندازههای آنها هم کوچک بود، ولی بهزاد قطع مینیاتور را بزرگ کرد. همچنین مینیاتور قدما پر از اشخاص گوناگون بود، او از عده اشخاص هم کاست. خلاصه در بین مینیاتورسازان ایرانی، بهزاد شخصیت نوآور و ممتازی است. پس از پایان دوره صفویه مینیاتور تکراری و کممایه بود. این هنر ظریف ایرانی در دوره قاجار تحت تأثیر نقاشیهای روسی و فرنگی از مسیر خود منحرف شده بود. سرانجام بهزاد توانست مینیاتور را به مسیر اصلی و حقیقی خود برگرداند. او در این راه رنجها کشید و شاهکارهای بزرگ آفرید.
حسین بهزاد نقاش و مینیاتوریست نام آور کشور در ۲۱ مهر ۱۳۴۷ درگذشت.
انتهای پیام/