سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "آخرین شاهدان" اثر سوِتلانا آلکسیِویچ در نشر هیرمند منتشر شده است. "آخرین شاهدان" تجربیات کودکانی است که شاهد جنگ جهانی دوم بوده‌اند. این کتاب اکنون با ترجمه "مصطفی مظفری" روانه بازر کتاب ایران شده است. پیش از نیز "صداهایی از چرنوبیل" آلکسیِویچ به فارسی منتشر شده بود.

با اینکه ترجمه آثاری از برنده نوبل هر سال به زبان فارسی امری پیش پینی پذیر و تا حدودی طبیعی است، اما باز هم ترجمه آخرین نوبلیست جهان، یعنی سوِتلانا آلکسیِویچ که پیشینه ادبی ندارد و نه شاعر و نه داستان نویس ادبی به حساب می‌آید ابهام برانگیز است. البته دریافت جایزه نوبل خود به خود بازار فروش آن کتاب را تضمین می‌کند؛ همچنان که دریافت جایزه نوبل برگردان اثر برنده نوبل را در ایران تضمین می‌کند.

پیش از این هم نوبل 2014 باعث شد سیلی از ترجمه‌های برنده آن یعنی پاتریک مودیانو روانه بازار کتاب شود. بعد از اعلام نام پاتریک مودیانو به عنوان برنده جایزه نوبل تا به امروز فروش کتاب‌های این نویسنده در ایران چند برابر شده است. با این که از این نویسنده پیش از انتخابش به عنوان برنده نوبل ادبیات 2014 آثاری به زبان فارسی منتشر شده بود اما بعد از این اتفاق کتاب‌های بسیاری از او منتشر و باز نشر شد به نوعی که هر ماه خبری از انتشار کتاب این نویسنده در ایران منتشر می‌شد.

آلکسیویچ 6 اثر به زبان روسی دارد که از میان این آثار، سه کتاب او با عناوین "چهره غیر زنانه جنگ"، "Zinky Boys" (با موضوعیت جنگ شوروی در افغانستان) و "صداهایی از چرنوبیل" به انگلیسی برگردانده شده‌اند.

درباره "آخرین شاهدان" نوشته‌اند: اثری است که در اوج سادگی، عمق فجایع رخ داده در جنگ جهانی دوم در بلاروس را برای خواننده ترسیم می‌کند. مؤلف سعی کرده تا در حد امکان از به‌کار بردن پیرایه‌های ادبی در نثر این کتاب خودداری کند و با زبانی ساده از درد و رنج مردم خود بگوید.

این اثر برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ در اتحاد جماهیر شوروی به چاپ رسید. در آن زمان کشور بلاروسِ امروزی، یکی از استان‌های شوروی محسوب می‌شد. فیلم مستند "بچه‌های جنگ: آخرین شاهدان" با اقتباس از این کتاب به کارگردانی آلِکسِی کیتایتسِف در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و در بخش آزاد رقابت‌های سینمای مستندِ "انسان و جنگ" در سال ۲۰۱۱ در ییکاترینبورگ جایزه ویژه مسابقه را به خود اختصاص داد. ولادیمیر ماگدالیتس (آهنگساز) سمفونی "آخرین شاهدان" را با اقتباس از این کتاب ساخته است.

کتاب "آخرین شاهدان" در ۴۳۶ صفحه و با قیمت ۲۵۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب شده است.