گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین - نشریات یکی از رسانه‌های کارآمد و موثر در سال‌های نخستین پس از پیروزی انقلاب بودند که با انتشار محتوای تبیینی، ترویجی و تبلیغی جامعه را آمادۀ پذیرش شرایط روز می‌کردند. چیزی که شاید با توجه به توسعه و تحول رسانه امروز دنیا، جوان‌ها و نوجوان‌ها تصویر واقعی و درک چندانی آن ندارند. در آن دوران اخبار، یادداشت‌ها، عکس‌ها و مقالاتی که در یک روزنامه یا ماهنامه به چاپ می‌رسیدند روی تفکر و نوع نگاه مردم به مسائل اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی تأثیر جدی می‌گذاشتند. تا همین دو دهۀ پیش جراید و مطبوعات رکن جدی و مهم تفکرسازی در دنیا بودند. رکنی که درگاه بروز و جلوه‌گری اندیشمندان و هنرمندان کشور نیز به‌حساب می‌آمدند.

هنر متعهد به جامعه و باورهای مردم در چنین معرکه‌هایی خودش را نشان می‌دهد.

   از آن‌جا که مجلات متعلق به ادبیات هر سرزمین هستند، در ادامه چند نمونه از آثار هنرمندان نقاش در سال‌های مذکور را تقدیم حضورتان می‌کنیم. تصاویر انتخاب شده آن‌قدر گویا و شفافند که نیازی به شرح و نفسیر ندارند. زندگی، شعارهای آرمانی انقلاب، امام خمینی(ره)، شرایط جامعه، ترویج روحیۀ همدلی، تشویق به جهاد و نظایر آن در آثار یاد شده می‌شوند. 

 

scan0008 copy 2

به تصویر کشیدن ارتش 20 میلیونی که اشاره به بسیج عمومی مردم دارد. در این اثر هنری که برای مخاطب سال 1359 خلق گردیده آمادگی دفاعی عموم مردم نشان داده شده و تلاش می‌کند تا جنگ را به‌عنوان بخشی از زندگی جامعه معرفی کند. جزئیات تصویر نکات جذاب و جالب بیش‌تری دارد که توجه به آن ما را با شرایط آن روزگار آشنا می‌سازد.

scan0005

همان‌طور که می‌بینید کمک به جبهه در این اثر به‌چشم می‌خورد. هنرمند به خوبی با تصویرگری ضرب‌المثل «یک نان داریم و با هم نصف می‌کنیم» همدلی و همراهی را به مخاطب نشان داده است.

scan0008 copy

بعد از شهادت پدرها، بار ادارۀ خانه و خانواده روی دوش مادرها بود. این واقعیت را در اثر فوق به‌خوبی مشاهده می‌کنیم.

scan0012

شهادت در آموزه‌های دینی ما، امر مقدس محسوب می‌شود. هنرمند در این اثر حضور معصومین (احتمالاً حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها) در کنار مزار شهدا را بازتاب داده تا بیننده دلش با یاد این حضرات آرام شود.

scan0017

 

scan0007 copy 2

تصویری از شکست عملیات «پنجۀ عقاب» نیروهای ویژۀ آمریکا در منطقۀ طبس. در این عملیات آمریکایی‌ها می‌خواستند بعد از فرود هواپیماهایشان خودشان را به تهران برسانند که خدا با فرستادن طوفان نقشۀ آن‌ها را برهم زد.

scan0013 copy 2

 

scan0024 copy(1)

یکی از سلاح‌های ممنوعه که صدام در جنگ علیه ما به‌کار می‌گرفت، بمب‌های حاوی مواد شیمیایی بود که فجایع سنگینی را رقم زد. این تصویر به شهادت رزمنده‌ها در اثر استنشاق گازهای مرگ‌آور شیمیایی اشاره می‌کند.