این نشست با شعرخوانی دکتر ناصر پروانی شروع شد، ایشان سخنان خود را با غزل‌خوانی ادامه دادند و در مورد ویژگی‌های غزل مطالبی را بیان نمودند.

در این جلسه ناصر پروانی به ارتباط ردیف و قافیه در غزل پرداخت با اشتراک گذاشتن نظرات دانشجویان آنها را به چالش کشید و فضای شادی را برای آنها به وجود آورد. در ادامه دانشجویان به غزل‌خوانی پرداختند و پروانی یه همراه دانشجویان به تحلیل شعرها پرداخت. پس از آن پروانی تعریف و توضیح غزل را از دانشجویان خواست و هر کدام از آنها تعریفی از غزل ارائه دادند و تعدادی از غزل سرایان را نام بردند. بعد از شعرخوانی و پرداختن به ساختار شعر، در مورد زبان و مضمون اشعار و واژه‌های مورد استفاده در غزل به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

در پایان به بحث و تبادل نظر در مورد مضمون بودن اشعار و شعر و نظم و مثالهایی در رابطه با اشعار معاصر و سپید پرداختند.

پروانی پیش‌تر در گفتگو با هنرآنلاین شب‌های پروانه‌ای را این‌طور توصیف نمود: در شب‌های شعر پروانه‌ای شرکت‌کنندگان شعرهایشان را می‌خوانند و بنده با توجه به خوانش‌های انجام شده نکاتی را گوشزد می‌کنم. تجربۀ چندین‌سالۀ بنده نشان داده که این روش تدریس بهتر جواب می‌دهد و ماندگارتر از شیوۀ آکادمیک است. چون من روی مثالی که خودش خلق کرده توضیح می‌دهم به‌همین سبب هنرآموز مطلب را ساده‌تر درک می‌کند. شب‌های شعر پروانه‌ای جنبۀ شاد و سرگرمی هم دارد و عمدتاً آن را در مکان‌هایی مثل خانۀ جلال، خانۀ سیمین، موسسه دهخدا، خانۀ دکترحسابی و کافه‌های ادبی شهر برگزار می‌کنیم.

-5936120647249937034_121

-5936120647249937016_121