برنامۀ گفت‌وگومحور میز داستان از شبکه کتاب با موضوع «مسائل نگارش رمان دینی در ایران» با حضور محمدعلی رکنی، شاعر و نویسندۀ ادبیات داستانی و اجرای نادر سهرابی پخش شد.

به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، محمدعلی رکنی با اشاره به مسئلۀ دین در ادبیات داستانی ، بیان کرد: نگاه و پنجره‌های ورودی به دین بسیار متفاوت است و قبل از اینکه ادبیات به شکل امروزی آن دربیاید این دین بود که داستان‌ها، حکایت‌ها، قصه‌ها و مثل‌ها را به خدمت گرفته بود تا معنایی بین ادبیات و دین به وجود آورد زیرا مسائل بنیادین دین، مسائل اساسی بشر بود و مجبور بودند که به آن بپردازند.

وی افزود: تولستوی با ورود به فضای ادبیات داستانی، دین را به رسمیت می‌شناسد و به آن نقش می‌دهد و جهانی می‌سازد که در آن خداوند متعال بیرون از رمان هم در آن حاکم است و حال و هوای انسان را به چیزی فراتر از متن وصل می‌کند.

این نویسنده در خصوص دین زدگی جوامع مدرن، اظهار کرد: دین زدگی در جوامع مدرن اتفاق افتاده است و بسیاری از فعالیت‌های آنها حول محور دین انجام می‌شود. من اعتقاد دارم که اساساً نوشتن در حوزۀ دین با انسان دینی به وجود می‌آید. این فیلتر شخصی بسیار مهم است که شما هنر را بپذیرید و از نگاه دینی و سنتی فاصله بگیرید و وارد جهان مدرن شوید.

او با اشاره به وجود ادبیات دینی در ایران، تصریح کرد: دین در ادبیات به مثابه کلیشه گفتن و شعار دادن است و ادبیات از پیشین دغدغۀ دین داشته است. نویسنده اگر به کتاب مقدس رجوع نکرده باشد نمی‌تواند نویسندۀ جهان شمولی باشد زیرا افراد بسیاری درگیر مسئلۀ دین هستند.

رکنی در پایان گفت: انسان چون با مسائل دینی مواجه شده است به اجبار از رهگذر دین به مسائل می‌اندیشد. ما با جهان غفلت زده‌ای روبرو هستیم که انسان در اسارت زیورآلات دنیایی جهانی گرفتار شده است که هرگز فرصت فکر کردن به آن را ندارد و داستان و رمان می‌تواند انسان‌ها را فراخواند که به این مسائل توجه شود. 

گفتنی است، برنامۀ میز داستان هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت 18 در ketab.tv پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.