سرویس تئاتر هنرآنلاین: یکی از فعالیت‌های تازه پا گرفته تئاتر ایران برگزاری کارگاه‌ها و اجراهای مشترک بین‌المللی با اهداف آموزشی و پژوهشی است. در این راستا بیش از بخش دولتی این روزها تماشاخانه‌های خصوصی وارد عمل شده‌اند. از جمله نتایج این فعالیت‌ها به طور قطع به روز سازی جریان‌های اجرایی تئاتر ایران و تجربیات نو برای علاقه‌مندان و هنرجویان تئاتر است که با سبک‌ها و روش‌های مطرح جهانی در هنرهای نمایشی آشنا می‌شوند.

در همین راستا، مجموعه هنرهای نمایشی "فانوس" در سال جاری فعالیت‌های بین‌المللی، میان فرهنگی و ورکشاپ مختلفی را از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌کند. ندا شاهرخی مدیر مؤسسه فانوس در خصوص اهداف این ورکشاپ به هنرآنلاین گفت: ما در حال ورود به حوزه سمینار در بخش بین‌الملل هستیم. اولین ورکشاپ ویدئو آرت با همکاری خانه هنری "خرد" برگزار می‌شود که با همکاری یک فرد که از فرانسه می‌آید انجام خواهد شد که کاری نو و خلاقانه است.

وی در ادامه افزود: بعد از آن ورکشاپ بازیگری داریم که با همکاری خانم دومینک (که قبلا هم به ایران آمده‌اند) دوباره دوره جدیدی را برگزار می‌کنیم . دوره قبلی 6 ورکشاپ بود که در نهایت ما کارهای آماده را در فرانسه و یونان اجرا کردیم و همین الگو را دوباره از تابستان شروع خواهیم کرد و در همان کشورها و یا حتی ممکن است در کشورهای دیگری هم به روی صحنه ببریم.‌

مدیر هنری موسسه فانوس افزود: کار دیگر مجموعه ما این است که آقای ژان بوالکل به ایران خواهد آمد و ورکشاپ و تمرین یک نمایش خواهیم داشت.

کار دیگر چهاردهمین ورکشاپ بین‌المللی فانوس با همکاری خانه هنری خرد بود که یک کارگردان و یک نویسنده به ایران آمدند که ۸ نفر از بین شرکت‌کنندگان انتخاب شدند و این هشت نفر در تابستان ورکشاپ دیگری را خواهند دید و ما ۲ هفته در فرانسه رزیدنس داریم که به همین منظور برای ما مکان و سالن تمرین در نظر گرفتند که در نهایت یک نمایش آماده می‌کنیم که در ایران و فرانسه اجرا خواهد شد.

شاهرخی در مورد تامین هزینه‌های این ورک‌شاپ‌ها گفت: اگر بچه‌ها بخواهند خودشان این هزینه‌ها را کامل پرداخت کنند چیزی بالغ بر ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان می‌شود که شامل هزینه هتل، هزینه  بلیت و... است، اما ما در حال رایزنی هستیم تا کاری کنیم که برای ۲ هفته ماندن در فرانسه با کمپانی‌های تحت قرارداد خودمان مثل مدرسه پوآن فکس که با مدیریت خانم دومینک است هزینه اسکان و غذای بچه‌ها نصف شود. ناگفته نماند که ما هیچ حمایتی از سوی دولت و مرکز هنرهای نمایشی نمی‌شویم.

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: ما حتی اسپانسر خصوصی نداریم مخصوصا کارهایی که ما می‌کنیم عامه‌پسند یا ستاره‌دار نیست. سیاست فانوس این است که خصوصی کار کند. از بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران یا فرانسه هم کمکی نمی‌گیریم چرا که این کمک‌ها با حاشیه‌های فراوانی همراه است.

مدیر هنری موسسه فانوس خاطر نشان کرد: ما با ۵ کمپانی شناخته شده در فرانسه قرارداد داریم و برای تامین هزینه‌ها از این ابزارها استفاده می‌کنیم. برای اینکه هنرجویان این تجربیات را کسب کنند، البته در ایران چنین چیزی تا حالا نبوده که هنرجویان در ورکشاپ‌های دوره‌ایی شرکت کنند و بر اساس آموخته‌هایشان کاری اجرا کنند و در کشور مبدا به صحنه ببرند. ما مرزها را باز کردیم تا هنرجویان در رفت و آمد فرهنگی کسب تجربه کنند .

شاهرخی در خصوص استفاده از جنبه‌های دیگر مؤسسه فانوس گفت: مجوز ما چند منظوره است اما این هیچ‌وقت ما را مجبور نکرده در همه حوزه‌ها کار کنیم. ما مدیرانی داریم که خارج از ایران هستند و کارهای مدیریت نقشه‌ها و برنامه‌های ما را بر عهده دارند و به این نتیجه رسیدیم که برخلاف اینکه در ایران یک موسسه همه کار می‌کند فقط حوزه تخصصی داشته باشیم.

وی افزود: ما در "فانوس" چند شاخه نشدیم و افقی را که ترسیم کردیم با تمام سختی‌هایش ادامه می‌دهیم. همچنین معتقد به تبلیغات و سر و صدا نیستیم چون اگر اتفاق بزرگی باشد همه متوجه می‌شوند. هدف مجموعه "فانوس" روی رفت و آمدهای فرهنگی و تئاتر است و احتمال دارد سینما هم در سال جدید به ما اضافه شود ولی در حوزه‌های دیگر ورود پیدا نمی‌کنیم.