سرویس تئاتر هنرآنلاین: داریوش نصیری که با نمایش "U-Turn" در بخش تئاتر خیابانی سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه می‌رود با ارائه توضیحاتی در این رابطه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: واحد نمایش خیابانی در دانشگاه تدریس می‌کردم، بر این اساس طرحی را با دانشجویانم در میان گذاشتم که با استقبال خوبی از سوی آنها مواجه شد؛ بنابراین بر آن شدیم تا روی آن کار و تکمیل‌اش کنیم.

او با اشاره به اینکه این اجرا خروجی یک کلاس درسی است عنوان کرد: تمامی 20 بازیگر این نمایش دانشجویان بازیگری هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نصیری اظهار کرد: مرگ سوژه اصلی این نمایش است؛ موضوعی که هیچ‌کس گریزی از آن ندارد. در این میان تعداد محدودی از هنرمندان سراغ چنین موضوعی رفته‌اند؛ در این نمایش دیالوگی وجود دارد که می‌گوید "نمی‌دانم زندگی را مرگ کردم یا مرگ را زندگی کردم..." در حقیقت نو بودن موضوع نظرم را جلب کرد و بر آن شدم تا روی آن کار کنیم.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: این نمایش علاوه بر آنکه بیانگر آئین سوگواری است، بخشی از اجرای‌مان برگرفته از تئاتر شورایی است. ما ناخواسته تماشاگران را وارد بازی و در واقع مخاطبان را وارد دنیای نمایش‌مان می‌کنیم. آنها زمانی متوجه حضور خود می‌شوند که مشخص می‌شود که نمایش است و آن موقع زمانی است که به گوشه‌ای می‌روند تا ببیند چه اتفاقی رخ می‌دهد.

او افزود: ما تماشاچی برای اجرا نداریم و مخاطبان جزئی از اجرای ما هستند. آغاز نمایش و بهره بردن از تکنیک‌های مختلف مانند تدوین موازی باعث می‌شود تا تماشاگران آن را رها نکنند. نمایش‌هایی که به موضوعات مذهبی می‌پردازد چندان در جذب مخاطبان موفق نیستند این در حالی‌ست که نمایش "U-Turn" تنها اثر قرآنی تئاتر فجر است که از زاویه‌ای متفاوت به موضوعی چون مرگ می‌پردازد. این نمایش از چهار سوره قرآن بهره می‌برد و تماشاگران را مثل معره گیری درگیر می‌کند..

نصیری در پاسخ به این سئوال که بیشتر نمایش‌های خیابانی گویی نمایش‌هایی در خیابان هستند توضیح داد: بله دقیقا اینگونه است. بعد از اجرای ما نمایشی به صحنه می‌رفت که از شب گذشته مشغول زدن دکور بودند؛ این نمایش خیابانی نیست. در نمایش خیابانی مخاطب شرکت مستقیم دارد. از سوی دیگر در نمایش‌های خیابانی افرادی باید تربیت شوند که اندیشمندانه‌تر عمل کنند؛ نمی‌دانم بازیگران دانشجوی این اثر تا چه اندازه از این تجربه‌ها بهره ببرند؟

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری دکتر سعید اسدی تا 12 بهمن‌ماه سال جاری در تهران و برخی استان‌های کشور برگزار می‌شود.