سرویس تئاتر هنرآنلاین: این روزها تنها کافی است چند دقیقه‌ای در شهر به خصوص مرکز آن قدم بزنید و به چهره‌ها و چشمان عابران نگاه کنید تا متوجه شوید هیچ‌کس خوشحال نیست و همه دلشان پیش افرادی است که اکنون در اثر سانحه ساختمان تجاری پلاسکو مدفون شده‌اند.

هنرمندان تئاتر هم، از این مساله مستثنی نیستند و از روز اول جشنواره تئاتر فجر، جشن‌شان را به دلیل همزمانی با این سانحه دردناک با فضا و حال و هوایی متفاوت آغاز کرده‌اند. آنها شامگاه دیشب دوم بهمن‌ماه محوطه تئاترشهر را به یاد آتش‌نشانان شهید حادثه ساختمان پلاسکو، غرق نور شمع‌ کردند تا ادای احترامی به رشادت‌های این بزرگمردان باشد.

در این گردهمایی برخی از جوانان تئاتر در حرکتی نمادین کلاه آتش‌نشانان را برسر گذاشتن و با انداختن اسم شهدای آتش‌نشان برگردن خود، آیینی نمایشی در محوطه تئاتر شهر برپا کردند.

این مراسم با حضور جمع کثیری از جامعه تئاتری کشور بود و می‌شد چهره‌های آشنایی را همچون، رضا کیانیان، ایرج راد، محمد ساربان، هرمز هدایت، زهرا صبری، شکرخدا گودرزی، حجت علیخانی، افسانه ماهیان و... را دید که به یاد شهدای آتش نشان گردهم آمدند.

ایرج راد: همه ما در هر جایگاهی که هستیم مسئولیم

ایرج راد بازیگر پیشکسوت تئاتر سینما و تلویزیون که در این گردهم‌آیی حضور داشت گفت: حضور در این مکان، کم‌ترین کاری است که در برابر احساس مسئولیت و از خودگذشتگی آتش‌نشانان می‌توان انجام داد. بالاترین چیزی که برای هر انسانی وجود دارد جان اوست؛ در این میان افرادی جان‌شان را بی‌مهابا در راه خدمت، آسایش و دور بودن از خطر برای دیگران می‌گذارند.

او بیان کرد: حادثه پلاسکو، فاجعه‌ای تکان‌دهنده است؛ هر لحظه تصور می‌کنم افرادی که درون این ساختمان بودند چه بر سرشان آمده است و چه لحظاتی را پشت سر گذاشتند. همه مردم ایران اکنون عزادار این فاجعه بزرگ‌اند، از خداوند برای خانواده‌های این بزرگواران طلب صبر می‌کنم.

این هنرمند پیشکسوت اظهار کرد: همه ما در هر جایگاهی که هستیم مسئولیم. باید مدیریت شهری درستی از سوی مسئولان در نظر گرفته شود و همه مسائل باید در نظر گرفته شود تا با بروز حادثه در کوتاه‌ترین زمان به آن رسیدگی شود. این شهر با وسعتی که دارد و برج و باروهایی که در کوچه پس کوچه‌‌ها درهم تنیده شده و ترافیک شدیدی که حتی امکان رساندن یک بیمار ساده را به بیمارستان به سختی می‌دهد چه باید کرد؟ اگر خدای ناکرده اتفاق بزرگی در شهر رخ بدهد چه فاجعه‌ای شکل می‌گیرد؟ امیدوارم در آینده با فاجعه انسانی بزرگی روبه‌رو نشویم.

9S3B4872

شکرخدا گودرزی: آتش‌نشانان ققنوس‌وار خود را به آتش سپردند

شکرخدا گودرزی نمایشنامه‌نویس و کارگردان یکی دیگر از هنرمندان حاضر در این مراسم گفت: این حادثه بسیار غم‌انگیز است؛ برخی از افراد با انتخاب شغل‌های خاص می‌گویند می‌خواهیم آگاهانه فداکاری کنیم؛ آتش‌نشان آگاهانه از خطراتی که مقابلش وجود دارد، قدم در این مسیر می‌گذارند.

او بیان کرد: آنها با شجاعانه و ققنوس‌وار خود را به آتش سپردند. خاکستر این اتفاق حس همدلی عمومی است که در جامعه ایجاد شده است. آنها با شجاعت بی‌نظیرشان، فداکاری و مهربانی، تولد دوباره و ظهور مجدد داشتند.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر توجه بیشتر مسئولان به آینده اظهار کرد: باید دید مدیریت شهری چگونه می‌تواند ساختمان‌هایی که فرسوده شدند را مدیریت کند و در مدیرت‌شان قاطعیت داشته باشند. عمر بافت‌های فرسوده که رفت و آمدی در آنها وجود دارد چالش جدیدی برای مدیریت شهری خواهد بود.

گودرزی عنوان کرد: اکنون یکی از مطالبات مردم این است که وسایل ایمنی، اطفا حریق و... ما برابر با شرایطی که داریم هست؟ سئوالات بسیاری وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد. من به خانواده‌های آتش‌نشانان تسلیت می‌گویم و شجاعت بی‌نظیر آنها را ستایش می‌کنم.