سرویس استانهای هنرآنلاین: یکی از شاخصه‌های مهم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر توجه به هنرمندان شهرستانی است؛ همچنین برگزاری جشنواره استانی فجر امسال سرآغاز برگزاری همایشی بود که 60 کارگردان از شهرهای مختلف در آن حضور داشتند. در این همایش 15 اثر نمایشی به جشنواره راه پیدا کرد، ضمن اینکه 14 اثر نمایشی دیگر نیز به بخش فجر استانی راه پیدا کردند تا به صورت مستقل در استان‌های میزبان جشنواره به اجرای عمومی بپردازند. 

استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، یزد، مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی به‌عنوان میزبانان جشنواره فجر استانی مشخص شدند تا بخش فجر استانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در بازه زمانی 10 تا 29 دی ماه در این هفت استان برگزار شود و پس از آن  جشنواره در تهران آغاز به کار کند که در این میان از 111 اثر نمایشی ایرانی 49 اثر متعلق به استان‌های کشور است؛ بر این اساس، آثار این دوره از جشنواره پراکندگی حضور استان های مختلف را در این دوره نشان می‌دهد.  

آمارهای این جشنواره نشانگر این موضوع است که 23 استان از 32 استان کشور در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارند.

حضور پر رنگ استان خراسان رضوی در جشنواره تئاتر فجر

بر اساس آمار این رویداد هنری؛ پس از استان تهران که 55 درصد آثار سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را در اختیار دارد، استان خراسان رضوی با 7 اثر نمایشی در بخش‌های مختلف این رویداد نمایشی در میان دیگر استان‌ها سرآمد است.

استان مرکزی با چهار و آذربایجان غربی و خوزستان با سه اثر در رده‌های بعدی هستند. اردبیل و سمنان و هرمزگان با یک اثر در انتهای این فهرست آماری قرار دارند.

اما جدا از پراکندگی هنرمندان استانی در سی و پنجمین  جشنواره موسیقی فجر، برخی از شهرستان‌ها نیز با چند گروه نمایشی در این رویداد هنری حضور دارند که نشان از توجه و تلاش هنرمندان این شهرها به هنر نمایش دارد؛ شهرستان مشهد با پنج اثر از استان خراسان رضوی و شهرستان بوشهر نیز با سه اثر موفق‌ترین شهرهای جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر هستند. آبادان و کوهدشت نیز با دو اثر نمایشی موفق‌ترین شهرستان‌های غیر مرکز هستند، استان مرکزی با چهار اثر از چهار شهرستان نیز واجد یک رکورد شخصی است.

این درحالی است که نمایندگان استان‌های لرستان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، قم، زنجان، خراسان جنوبی، ایلام و آذربایجان شرقی پس از رقابت با دیگر گروه‌‌های نمایشی سراسر کشور فرصت حضور در این دوره از جشنواره را پیدا نکردند.

تمرکز آثار هنرمندان شهرستانی در بخش‌های صحنه‌ای و مرور   

14 شهرستان شامل شهرهای آمل، تفرش، بوشهر، شازند، سبزوار، سنندج، ملایر، لاهیجان، مریوان، آبادان، بوکان، ورامین، شاهرود و اصفهان، در بخش محیطی و خیابانی جشنواره حضور دارند که از میان این شهرها در مجموع 12 گروه نمایشی در بخش مرور، یک گروه نمایشی در بخش آلترناتیو، 9 گروه نمایشی در بخش مسابقه، 2 گروه نمایشی در بخش میهمان و یک گروه نیز در بخش شورایی حضور دارند.  

20 شهرستان نیز شامل شهرهای یزد، قزوین، کرج، بندرعباس، شیراز،اهواز، ارومیه، جیرفت، مهاباد، بوشهر، رشت، بیجار، تویسرکان، بجنورد، آمل، کرمانشاه، پیله‌سوار، کوهدشت، اصفهان و فسا در بخش صحنه‌ای جشنواره به رقابت می‌پردازند که در این میان 19 اثر در بخش مرور تئاتر ایران در سال 95، دو اثر در بخش میهمان، دو اثر در بخش نسل  نو، سه اثر در بخش مسابقه بین‌الملل، 8 اثر در بخش مسابقه تئاتر جوان و 11 اثر در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران در ایام سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌روند.

بر اساس این گزارش؛ حضور شهرستان‌ها در بخش صحنه‌ای بیش از بخش خیابانی به چشم می‌آید و تمرکز آنها در بخش مرور تئاتر ایران بیشتر از سایر بخش‌ها است.

حضور پرشور هنرمندان تئاتر استان‌ها در بخش "به علاوه تئاتر فجر"

در بخش "به علاوه فجر"  نیز 10 تماشاخانه با 11 سالن حضور دارند که پنج استان از امکانات آنها استفاده می‌کنند و هنرمندانی از استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، بوشهر، چهار محال و بختیاری و کرمانشاه با ارائه آثار متنوع در این بخش حضور می‌یابند که استان بوشهر در این میان بالاترین سهم را دارا است.

این درحالی است که بنا به اظهارات مصطفی محمودی مدیر بخش "به علاوه تئاتر فجر"، درخواست‌های دیگری نیز از استان‌های کردستان، مازندران، یزد، گیلان، مرکزی، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، البرز، همدان و ... برای حضور در بخش "به علاوه تئاتر فجر" دریافت شده بود که متاسفانه به دلیل محدودیت ظرفیت پذیرش تماشاخانه‌ها و پایان مهلت پذیرش آثار در این بخش و مواردی از این دست امکان حضور هنرمندان استان‌های یاد شده در بخش به‌علاوه تئاتر فجر فراهم نشد.