سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "گوهر نیل" نوشته و کار مجید امرایی این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود. مجید امرایی با ارائه توضیحاتی در رابطه با نگارش این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ادبیات هر کشوری به عنوان شاخص هویت، آن سرزمین محسوب می‌شود. اگر ادبیات نمایشی را زیر شاخه ادبیات به شمار آوریم، نوشتن و به صحنه بردن نمایشنامه راهکار مناسبی برای هویت‌یابی فرهنگ یک سرزمین است؛ آنچه ما از آن غافل هستیم.

او ادامه داد: عرصه نمایشنامه‌نویسی ما مورد غفلت قرار گرفته و مصداق ضرب‌المثل "آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد" شدیم. با قدمت و دیگرینگی که در فرهنگ‌مان وجود دارد، حداقل استفاده را می‌بریم. آن هم در شرایطی که تماشاگران نشان دادند علاقمند تماشای تئاتر بر صحنه هستند.

امرایی بیان کرد: برای نوشتن نمایشنامه به دنبال داستانی می‌گشتم که هویت ایرانی و دینی‌مان را در آن پیدا کنیم. داستان‌های قرآنی در حوزه ادبیات داستانی به صورت تغزلی و حکایتی مطرح شدند و از میان آنها داستان حضرت یوسف و زلیخا یکی از معروف‌ترین داستان‌های است که مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است؛ بر همین اساس از این داستان برای نوشتن نمایشنامه "گوهر نیل" الهام گرفتم.

این کارگردان تئاتر در رابطه با شیوه‌های اجرایی نمایش خاطرنشان کرد: سعی کردم شیوه اجرایی نمایش متفاوت باشد؛ ترکیبی از روایت‌گران و عروسک‌ها. 27 تیپ شخصیتی بر صحنه است که هیچ کدام آنها ثابت برای یک بازیگر و راوی تعریف نشده و در جاهای مختلف توسط بازیگران و عروسک‌ها بازی می‌شود. می‌توان گفت عروسک و انسان در این اثر یکی می‌شوند.

او افزود: این شیوه تحت عنوان نمایش آکاردئونی مطرح است. در واقع نمای کوچک و بسته ما عروسک‌ها و نمای باز آن بازیگران هستند به همین خاطر تماشاگران غرق در داستان نخواهند شد.

امرایی در پاسخ به این سئوال که آیا فضای کارگاه نمایش پاسخگوی نیازهای اجرایی اوست اظهار کرد: بخشی از سالن قابل استفاده نیست و در واقع نقطه کور سالن است. بر این اساس ما تلاش کردیم تا گروه موسیقی را در آن نقطه قرار دهیم. معماری تئاترشهر برای یک سالن است و سالن‌های بعدی را ما به آن اضافه کردیم. محدودیت برای اجرا زیاد است اما ما با همان‌ محدودیت‌ها نمایش‌مان را اجرا می‌کنیم.

او در رابطه با اجرای این نمایش در سالن دیگری گفت: این بسته به مکاتبه با مدیران تالارهاست. متاسفانه تئاترهای ما پیش از شکوفایی به پایان می‌رسند، کار گروه‌ها بعد از چند ماه تمرین، خلاصه به اجرا برای مدت زمان محدودی می‌شوند.

نمایش "گوهر نیل" نوشته و کار مجید امرایی از اول تا 22 دی‌ماه ساعت 18 در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود. علیرضا دهقانی و وحیده قوهستانی بازیگران این اثرند.