به گزارش هنرآنلاین در پیام سعید اسدی آمده است: هنر مرگ را پس می‌راند اگر چه در این کشاکش غریب مرگ به ناگاه جسم هنرمند را در می رباید. اما بقای روح هنرمند فنای جسم فانی او را به هیچ می‌گیرد و بزرگمردان و زنان هنر، جاویدان در هیأت کسانی که دستی در خلق نیکوی هنر دارند، مدام و پایان‌ناپذیر،‌از نو تجدید می شوند. 

خبر ناگوار است: "استاد جعفر والی در گذشت"

او به عنوان یکی از معماران موج نوی تئاتر ایران، در شکوه بنایی که با همکاران کم نظیرش در این سالیان ساخته و بر جای گذاشته همواره زنده خواهد ماند و در دست و زبان و شمایل و ذهن خلاق هر هنرمند آگاه و خیر خواه که نقشی را بر صحنه های تئاتر ایران زمین رقم می زند تکرار می شود. نام و شأن هنرمندانه استاد جعفر والی تداعی گر دوران درخشانی از تئاتر ایرانی است که در آن تعهد اجتماعی هنرمندان با کیفیت بیان هنرمندانه برای ایجاد خاطراتی ماندگار از اجراهای تاریخ ساز در هم آمیخته بود.

دریغ بزرگ این است که سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از افتخار حضور گرانقدر استاد والی در مقام کارگردان نمایش" در گوش سالمم زمزمه کن" بی نصیب ماند.

نام و یاد او نیرو بخش ما در این دوره از جشنواره خواهد بود و گردهمایی هنرمندان تئاتر ایران در جشنواره سی و پنجم را با گرامیداشت هنری که او دوست می‌داشت، برگزار خواهیم کرد.  با اظهار تأسف عمیق در گذشت این هنرمند دوران ساز را به بستگان گرامی ایشان و هنرمندان گرانمایه ی تئاتر ایران تسلیت می گویم. 

پیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران 

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر درگذشت جعفر والی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

در کمال تأسف باخبر شدیم هنرمند پیشکسوت جعفر والی دار فانی را وداع گفت.

کارنامه درخشان جعفر والی در عرصه‌های مختلف هنرهای نمایشی، بی‌شک مهر تائیدی بر فعالیت هنرمندانه این کارگردان و بازیگر برجسته است. امید است تجارب گرانسنگ این هنرمند عزیز، چراغی روشن برای هنرمندان جوان نسل امروز باشد.

ضایعه درگذشت این هنرمند بزرگ را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری به ویژه دوستداران هنرهای نمایشی تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال برای ایشان طلب مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم.

پیام مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی

ارمغان بهداروند مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در پیامی درگذشت استاد جعفر والی را تسلیت گفت:

در متن این پیام آمده است: تئاتر از اندوهی به اندوهی دیگر نشست. نام استاد جعفر والی اکنون به گریه و تلخی زمزمه می شود. خداوندا اگر مقدر است خورشیدهای بی تکرار هنر آسمان جان و جهان دوستداران خویش را به ناگهان ترک کنند، به ما آن چنان بردباری ببخش که با چراغ هنرشان _آن میراث بی بدیل_ نامشان را پاس بداریم. 

با تسلیم به اراده پروردگار و آرزوی بردباری برای خانواده ارجمند آن استاد فقید، نام و یادش را ارج می گزاریم. هماره باد نام و میراثش..

پیام تسلیت سنگلجی‌ها در پی فقدان استاد جعفر والی

در پی درگذشت استاد جعفر والی یکی از والیان تماشاخانه سنگلج مدیریت و کارکنان این مجموعه پیام تسلیتی را صادر کردند.

در پی درگذشت استاد "جعفر والی" مدیریت و کارکنان تماشاخانه سنگلج پیامی بدین شرح صادر کردند:

"باز اشک و حسرت و افسوس ما... 

باز پیشانی تماشاخانه را سیاه پوش می کنیم که یکی از والیان این قلمرو از پیش ما رفت...

و ما از این به بعد حسرت خوران به تماشای عکس های شما می نشینیم آقای والیِ ما و سرپرست گروه تئاترشهر را زنده یاد می خوانیم که پیشتر از شما به جبر روزگار علی حاتمی، غلامحسین ساعدی، بیژن مفید و همین چندی پیش داود رشیدی را هم زنده یاد نام کردیم!...

اما آقای جعفر والیِ ما به یاد می آورید وقتی برای برنامه "تئاتر از نگاه سنگلج" به تماشاخانه آمدید با چه آهی و حسرتی از سنگلج و ساعدی و بسیار گفتنی های دیگر گفتید و ما امروز دوباره روی صحنه رفتیم تا حرفهای شما رو این بار بلکه بلندتر به یاد آوریم وبشنویم...! 

امروز روی صحنه رفتیم و تا از روی سن این بار بازی خشت های تماشاخانه را به تماشا بنشینیم که چگونه و با صدایی بلند دیالوگ های ساعدی در "آی باکلاه و آی بی کلاه" را می گویند که شما به صحنه برده بودید. خشتها چه طنازانه از حضور انتظامی و نصیریان در "چوب بدستهای ورزیلِ" شما گفتند، از بازی درخشان بانوان عزیزمان مرحومه "عصمت صفوی" و "فخری خوروش" در نمایش "خانه بی بزرگتر" که شما هدایتشان کرده بودید، از" دست بالای دست" از "بامها و زیر بامها". چه گفتنی ها داشتند از مظلومیت دو نمایش "رزق" و " آوار به سنگ". و چه حسرتی خوردند که بازی های درخشانتان در "امیر ارسلان" و "بهترین بابای دنیا" دیگر تکرار نمی شود...

آقای جعفر والیِ ما می دانید چه افوسی دارد که همین چند روز پیش هنوز جلوی چشم ماست. آب و جارو کردیم که شما می خواهید بیایید و چه خندان و با انرژی مثل همیشه؛ گفتیم آقا دو نمایش داریم گفتید می دانم برای هر دو آمده ام!...

حالا ما می مانیم و غربت که والیانمان یک به یک می روند!..."

مدیریت و کارکنان تماشاخانه سنگلج فقدان استاد جعفر والی را به خانوده محترم ایشان و جامعه هنری ایران زمین تسلیت گفت و شادی روح آن بزرگ مرد را از بارگاه یگانه ی بی همتا مسئلت می کنند.