به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، مهدی آشنا مدیر بخش عکس پوستر و عکس جشنواره ضمن دعوت از تمامی علاقه مندان به هنر عکاسی تئاتر برای حضور در این کارگاه اعلام کرد: با توجه به اهمیت عکاسی تئاتر و ضرورت آن در جهان امروز کارگاه آموزشی یک روزه ای را ترتیب دادیم که علاقه مندان و هنرمندان رشته عکاسی تئاتر نیز در کنار دیگر رشته های تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بتوانند از آن بهره مناسبی داشته باشند.

کارگاه آموزشی با عنوان "عکاسی تئاتر و تاثیر آن بر مخاطبان و بررسی رشد و تحول عکاسی تئاتر در ایران" با حضور استیر زوآوی عکاس فرانسوی و مهدی آشنا در ساعت 19 و در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی برگزار خواهد شد.

 

هنرمندان تئاتر کودک با عشق کار می‌کنند

 لیلی رشیدی معتقد است هنرمندان تئاتر کودک با عشق و علاقه فراوان کار می کنند.

رشیدی با بیان اینکه برگزاری جشنواره بسیار مهم است، اظهارکرد: برگزاری مداوم جشنواره قطعاً نتایج خوبی را برای همدان به همراه داشته است که یکی از آن ها افزایش سالن های تئاتر است.

وی افزود: نباید به دستاوردهای اندک این چنینی بسنده کرد و باید جای جای شهر همدان با این رویداد همراه باشند؛ به طوری که هنگام ورود به شهر حال و هوای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حس شود که این امر همکاری همه جانبه مسئولان را می‌طلبد.

این بازیگر عرصه تئاتر و تلویزیون برگزاری ورکشاپ های تخصصی را در حاشیه جشنواره مفید دانست و بیان کرد: اطلاع رسانی کارگاه های تخصصی نمایشی باید برای هنرجویان و علاقه مندان به این رشته هنری به صورت گسترده باشد تا بتوانند از این فرصت جهت ارتقای دانش نمایشی خود بهره ببرند.

وی نسبت به الگوگیری نمایش کودک و نوجوان از برنامه های تلویزیونی انتقاد و تصریح کرد: بیشتر تئاترهای کودک و نوجوان همانند برنامه های تلویزیونی با همان حال و هوا طراحی می شود و بیشتر جنبه سرگرمی دارند در حالی که کودک و نوجوان جامعه امروز بسیار باهوش تر و با دغدغه های مخصوص هستند و باید محتوای نمایش های ما به این شیوه سوق داده شود.

رشیدی با اشاره به کم بودن مخاطب تئاتر کودک و نوجوان، ادامه داد: قرار نیست همه نمایش‌های کودک و نوجوان موزیکال و با طراحی رنگارنگ باشد، کودکان ما از کره ماه نیامده اند و باید قبول کنیم نسل امروز خوب می بیند و می فهمد و تماشای تئاتر بزرگسال از سوی بعضی از آنها گواه بر این مدعا است.

dfdf

داور بخش نوجوان جشنواره بیست سوم با تأکید بر طراحی نمایش های کودک و نوجوان با استانداردهای روز، گفت: نمایش ها و محتواهای موجود در متن نمایش ها فاصله زیادی تا ذهن خلاق کودکان و نوجوانان نسل امروز دارد.

وی اساسی ترین مسئله در تئاتر کودک را داستان و محتوای نمایش دانست و تأکید کرد : علاوه بر محتوا، طراحی سالن های نمایش برای تئاتر کودک و نوجوان باید متناسب با سن آن ها باشد و تمام ساختار این اماکن با فکر و ذهن آن ها همخوانی داشته باشد.

رشیدی با بیان اینکه در بین کارهای این دوره از جشنواره نمایش‌های خوبی دیدم، اظهارکرد: نمایش خوب در یک سالن ایده آل با بازی بی نقص هنرمندان، نیازمند صرف هزینه و بودجه از سوی مسئولین کشور است و اگر آن ها خواهان وجود انسان های با فرهنگ در جامعه هستند باید برای این هنر هزینه کنند.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: همه هنرمندان تئاتر کودک با عشق و علاقه فراوان کار می کنند؛ اما باید به آن ها بها و انگیزه کافی داده شود تا بتوانند در سایه این حمایت آثاری خوب و متنوع خلق کنند که امیدواریم با وجود برگزاری این جشنواره ها به این مهم برسیم.

 

اجرای 20 نمایش صحنه ای و خیابانی طی دو روز پایانی جشنواره

در چهارمین روز جشنواره نمایش کابوس همراه به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا رنجکش از اصفهان در بخش مسابقه نوجوان به مدت 60 دقیقه در سالن اصلی آوینی اجرا می شود.

"اورکت" کاری از سیجونگ یون از کره جنوبی در بخش تئاتر بین الملل در سالن تئاترشهر، "مورچه ای به نام موری" اثری از محمد جهان پا از مشهد در سالن اصلی بوعلی به روی صحنه می رود.

"دفتر من خیال من خوشا به روز و حال من" نام تئاتری است که در روز چهارم اجرا ها در پلاتوی بوعلی به کارگردانی محمدطالبی و نوشته مسعود طاهری عضد به روی صحنه می رود.

پلاتوی عبادی در این روز پذیرای نمایش "کارناوال خزنده " اثری از شیوا گرینگر از آلمان است که در بخش بین الملل بیست و سومین دوره از جشنواره اجرا خواهد شد.

"یک سیب برای دو نفر" به کارگردانی حمید ملاحسینی از تهران در سالن فجر، کاغذ پاره ها کاری از امیرمحمد انصافی در سالن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر نمایش های این روز خواهد بود.

"جادوگر شهر زباله ها" اثری از میثم سرآبادانی، چرا بارون نمیاد به کارگردانی مریم مهدی پور و شما بگید کاری از میلاد حسین زاده سه نمایش خیابانی روز چهارم است که همچون روزهای گذشته در محوطه مجتمع شهید آوینی اجرا می شود.

در ادامه برگزاری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، در روز جمعه نمایش "حقایق شیفت شب، وقایع شیفت روز" به کارگردانی رضا حسینی در سالن اصلی آوینی به روی صحنه خواهد رفت.

"کدوزری" عنوان نمایشی است که در پلاتوی تئاتر شهر برای علاقه مندان به تئاتر در بخش نوجوان اجرا می شود و در همان روز پلاتوی بوعلی پذیرای هنرمندان نمایش رنگ رنگ سیاه و سفید با خشم به کارگردانی مانوئل ماسر  از آلمان در بخش بین الملل است.

"عروسک های سیار" کاری از الکسی مرکوشف از چک در پلاتوی عبادی، "حسنی و لوبیای سحرآمیز" از نرگس شیرزادی نژاد در سالن فجر و "بوق بوق" اثری از مریم مهدی پور در سالن نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر نمایش های روز پنج جشنواره است.

در آخرین روز اجراهای جشنواره بیست و سوم، نمایش "شهر توقالی" به کارگردانی مژگان بهمدی و الهام ابراهیم زاده از مشهد در سالن مهدیه به روی صحنه می رود.

گفتنی است نمایش های خیابانی روز پایانی با عناوین "این همه من" از بهداد بلیغ فر، "نگاه خط خطی" به کارگردانی رضا بهرامی و "عروسک های موزون" کاری از الکساندر گراف از روسیه برای علاقه مندان به نمایش های خیابانی اجرا می شود.