به گزارش هنرآنلاین، در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان آمده است:

"تلاش برای سعادت و نیک بختی کودکان و نوجوانان یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های ما در قبال فرزندان این مرز و بوم است و زبان هنر از موثرترین و گویاترین روش‌ها برای رشد آنان و ساختن آینده کشور عزیزمان محسوب می‌شود؛ به ویژه در روزگار حاضر که گسترش فناوری‌های ارتباطی، موجب تغییرات عمده ای در ارزش‌های حاکم بر جوامع شده و هویت‌های فرهنگی را با مخاطراتی مواجه نموده است.

انتقال میراث شایسته ایرانی اسلامی به نسل آینده از وظایف و رسالات اصلی اصحاب فرهنگ است و به مدد میراثی چون مهر و ایمان می‌توان آینده ای درخشان برای ایران اسلامی رقم زد.

بی تردید آنان که با بهره گرفتن از خلاقیت هنری ، خیال و رؤیا را برای کودکان و نوجوانان باورپذیر می‌کنند، کاری سترگ در بارورسازی ذهن و تفکر این نسل انجام می‌دهند که ارزش والا و نیکو دارد.

بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار "نمایش مهر بر صحنه کودکی" بر آن است تا در فضایی صمیمی و سرشار از مهر و دوستی ، صحنه‌هایی تاثیرگذار و شایسته در عرصه هنرهای نمایشی بیافریند؛ رویدادی که انتظار می‌رود شور و شعفی مثال زدنی در سالن‌های نمایش برپا کرده و فرزندان این سرزمین را به سوی هویت و اصالت خویش فراخواند.

هنر مردمی تئاتر وبخش های متنوع آن، به این جشنواره جایگاهی ویژه درمیان موارد مشابه بین المللی بخشیده است تا پس از پشت سر گذاشتن بیست و دو دوره ، به عنوان اتفاقی تاثیرگذار در تقویم رویدادهای مهم هنری جهان، جایگاهی درخور بیاید.

امیدوارم با تلاش هنرمندان تئاتر ، جشن با شکوهی برای کودکان و نوجوانان این سرزمین برپا شود و تالارهای نمایش شاهد گرمایی شورآفرین از رهگذر برگزاری این جشنواره باشند."

سید رضا صالحی امیری

احسان مجیدی دو نمایشنامه از جبار باغچه بان را نمایشنامه‌خوانی می‌کند

نمایشنامه‌های" مجادله دو‌پری" و "پیر و‌ترب" از نوشته‌های جبار باغچه بان در بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان خوانش می‌شوند.

احسان مجیدی با اعلام این خبر به ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، گفت : نمایشنامه مجادله دو‌پری سال ۱۳۰۷ توسط جبار باغچه بان نوشته شده و ‌نمایشنامه‌خوانی آن در ایام جشنواره روز ۲۴ آذر همزمان با بزرگداشت جبار باغچه بان خوانش می‌شود و روز ۲۶ آذر نیز نمایشنامه پیر و‌ترب در جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان ( توکا) خوانده می‌شود.

وی افزود: در خوانش این نمایشنامه‌ها سعی کردیم که از افراد با تجربه حوزه کودک و نوجوان در همدان و تهران استفاده کنیم.

مجیدی درباره نگاهش نسبت به جشنواره تصریح کرد: این پنجمین یا ششمین باری است که در جشنواره شرکت می‌کنم و امسال در بخش نمایشنامه‌خوانی حضور دارم.

این جشنواره یکی از بهترین جشنواره‌های ایران است و رویداد پررونق و پراهمیتی است و دبیر جشنواره هم اهداف مناسبی برای این رویداد دارد.

مجیدی عنوان کرد: امسال صدمین سالروز تولید تئاتر کودک و نوجوان است و امیدوارم این روند خوب ادامه پیدا کند، طوریکه جشن دویست سالگی و ... آن هم برگزار شود.

این کارگردان در پایان درباره فعالیت‌های جدیدش خاطر نشان کرد: امسال در جشنواره تئاتر شهر نمایش رویای ماه را داشتم که به عنوان کار برگزیده جشنواره در بخش کودک و نوجوان انتخاب شد و اوایل سال آینده در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی ۲۲ تا 27 آذر ماه در همدان برگزار می‌شود.

"دفتر من خیال من" و ارتباط نفس به نفس با خردسالان

نمایش "دفتر من خیال من خوشا به روز و حال من" کار محمد طالبی در بخش خردسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان روی صحنه می‌رود.

این نمایش با تلفیقی از عروسک و بازیگر به صحنه می‌رود و عروسک‌های آن دو بعدی و شبیه نقاشی‌های کودکان هستند.

داستان این نمایش درباره مدادی است که در حال بازی با توپ وارد صحنه می‌شود و با دفتر برخورد می‌کند این برخورد سبب ایجاد دوستی و بازی میان آن‌ها می‌شود.

محمد طالبی که چند سال است در همدان در زمینه تئاتر کودک فعالیتی مستمر دارد، درباره انگیزه‌اش باری شرکت در بخش خردسال جشنواره گفت: مخاطبان خردسال خیلی خوب با نمایش همراه می‌شوند و واکنش‌هایشان برایم بسیار جالب است به طوریکه خنده یک خردسال برایم لذت بخش‌ترین اتفاق است.

او با اشاره به تفاوت دنیای خردسلان و کودکان ادامه داد: خردسالان ارتباط نفس به نفس برقرار می‌کنند و همین موضوع برایم بسیار شیرین است.

طالبی با ابراز خرسندی از مجزا کردن بخش خردسال در جشنواره ادامه داد: این اتفاق بسیار مثبت است چراکه دنیای خردسالان با دنیای کودکان بسیار متفاوت است . کشورهای دیگر که به این موضوع آگاهی دارند، به این مقوله بسیار اهمیت می‌دهند چون آن‌ها از پایه تئاتر را به بچه‌ها آموزش می‌دهند و بویژه در زمینه آموزش خیلی از تئاتر بهره می‌برند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در جشنواره امسال، بخش خردسال به صورت رقابتی برگزار می‌شود و همین انگیزه ای می‌شود تا نمایش‌های خوبی تولید شود.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

نویسنده: مسعود طاهری عضد، کارگردان: محمد طالبی، ساخت عروسک: راضیه پاشایی، ساخت عروسک و آکسسوار صحنه: زهره اسماعیلی، نور: سپر مسافریان، موسیقی : صابر دارپویی، مشاوران کارگردان: دکتر قطب الدین صادقی، فهیمیه باروتچی و سعید باغبانی.

بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بیست و دوم تا بیست و هفتم آذر ماه با دبیری شهرام کرمی در همدان برگزار می‌شود.

"کاغذ پاره‌ها" و دخترکی که به درخت تبدیل می‌شود

نمایش "کاغذ پاره‌ها" به کارگردانی امیرمحمد انصافی با بهره ‌گیری از شیوه‌های نمایش ایرانی در بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اجرا می‌شود.

داستان این نمایش که متن آن نوشته زهرا مریدی است، درباره دخترکی است که قدر کاغذها را نمی‌داند و شخصیتی به نام عمو قصه‌گو که شاهد رفتار این دختر بچه با کاغذهاست، به او نشان می‌دهد کاغذ زباله نیست ولی دخترک متوجه نمی‌شود و شخصیت دیگری به نام آقای مچاله او را به درخت تبدیل می‌کند و ...

این نمایش با استفاده از تکنیک نمایش ایرانی و با بهره گیری از عروسک‌های نمایشی و موسیقی زنده در بخش خردسال این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه خواهد رفت.

امیرمحمد انصافی کارگردان این نمایش درباره ویژگی‌های تئاتر خردسال گفت: در تئاتر خردسال باید مطالب را به صورت ساده و روان آموزش داد. به همین دلیل ما هم در نمایشمان که یک اثر آموزشی است، مطالب را خیلی ساده به مخاطبانمان آموزش می‌دهیم و از یکسری ابزارها و نقاشی‌های ساده استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه در این نمایش فضای پرسش و پاسخ هم با کودکان ایجاد می‌کنیم.

او که پیش از این در کنار زهرا مریدی نمایش‌های دیگری را برای رده سنی خردسال اجرا کرده است، ادامه داد:  در تمام آن اجراها واکنش بچه‌ها را می‌دیدم و برایم بسیار جالب بود. شاید بسیار از افراد تصور کنند اجرای نمایش خردسال کار آسانی است درحالیکه واقعاً دشوار است چون باید مطالب را طوری آموزش دهیم که قابل فهم باشد همچنانکه باید روحیات این رده سنی را در نظر بگیریم.

انصافی درباره جاذبه‌های نمایشش برای رده سنی خردسال توضیح داد: تلاش کرده‌ایم با عروسک‌های فانتزی، رنگ‌های شاد، لباس‌های رنگی و تن پوش، جذابیت‌های بصری ایجاد کنیم و در کنار تمام این‌ها مدادهای رنگی در ابعاد بزرگ داریم.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

نویسنده : زهرا مریدی، کارگردان: امیر محمد انصافی، بازیگران : شیرین کاشفی، سجاد بهره‌مند، آرین ناصری مهر، امیرمحمد انصافی، ساخت عروسک: سارا دبیری، زهره قاسمی، طراح صحنه : سارا دبیری و زهرا مریدی، موسیقی: آرمان اهورا، امیرحسین انصافی، امیر محمد انصافی.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی بیست و دوم تا بیست و هفتم آذر ماه برگزار می‌شود.