به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، رضا فیاضی با بیان اینکه چندین دوره از عمر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می گذرد و بیشتر این دوره‌ها در همدان برگزار شده است، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم در تمام دوره ها این است که نمایش های حاضر در جشنواره نمی توانند در شهرستان ها اجرا داشته باشند. باید با در نظر گرفتن زحماتی که این گروه‌ها برای تولید یک اثر متحمل می‌شوند، اجرای شهرستانی برای آثار در نظر گرفته شود.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان ضمن قدردانی و احترام به سیاست های دبیر جشنواره یادآور شد: تئاتر نوجوان از بخش‌های مغفول مانده این هنر است، افزود: از چندین سال گذشته آثار نمایشی در حوزه کودک و خردسال تولید شده؛ اما نوجوان تنها بخشی است که آن طور که باید به آن پرداخته نشده است.

فیاضی با بیان اینکه در تئاتر خردسال شکل موسیقایی، رنگ بندی و سرگرم کنندگی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش خردسال بسیار ساده گرفته شده و موضوعات ریتمیک در آن بسیار استفاده می شود.

وی به غفلت از تولید آثار نمایشی ویژه نوجوانان اشاره کرد و افزود: نوجوانان در سنی هستند که تمایلی به دیدن نمایش کودکان و خردسالان ندارند؛ زیرا در تئاتر کودک و خردسال خیلی از موقعیت های اجتماعی را نمی توان بیان کرد در حالی که نوجوانان به مباحث اجتماعی نیاز دارند.

فیاضی در خصوص کیفیت تئاتر خیابانی و صحنه ای برای کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: اجرای تئاتر در سالن تمرکز بیشتری دارد؛ اما نمایش خیابانی شکل سرگرمی دارد و افراد به صورت گذرا هم می توانند آن را تماشا کنند.

وی بر شناخت زبان مخاطب از سوی کارگردانان تأکید کرد و افزود: اگر کارگردانان زبان مخاطبان را بشناسند، قطعا هم کیفیت کار انها ارتقا خواهد یافت و هم بهتر می توانند مخاطبان خود را به سمت آثار نمایشی جذب کنند.

این پیشکسوت تئاتر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تئاتر کودک و نوجوان با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد، گفت: تئاتر کودک و نوجوان امروز ما با تئاترهایی که برای همین قشر در سایر کشورها تولید می شود، متفاوت است و بسیار از اصول در تولیدات داخلی رعایت نمی شود.

وی توان کار و سرمایه را دو زیرساخت اصلی تولید نمایش عنوان کرد و افزود: مسائل مالی در تولید یک اثر فاخر نمایشی بسیار دخیل است و سرمایه ملی در این زمینه می تواند به یک اثر کیفیت بالایی ببخشد.

 کارگردان گیلانی از روی صحنه بردن یکی از آئین های سنتی گیلان خبر داد

مریم مهدی پور کارگردان و بازیگر گیلانی گفت: علاوه بر جشنواره کودک در حال برنمامه ریزی برای اجرای یک نمایش خیابانی آیینی هستیم. سال آینده در جشنواره آئینی سنتی با نمایشی درباره یکی از سنت های گیلان به عنوان بازیگر به کارگردانی همسرم محمدرضا جعفری حضور خواهم داشت.

مهدی پور که با نمایش چرا بارون نمیاد به عنوان نویسنده و‌کارگردان در بخش خیابانی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور دارد ، به ستاد خبری این جشنواره گفت: این نمایش سنتی گیلان درباره یک رسم دیرینه است.  زمانی که‌ چوپان یک گله را به کوهستان می برد، همه اهالی او و‌گله اش و‌سگ‌ نگهبانش  که برای مبارزه با گرگ ها نوع خاصی پرورش داده شده است  را همراهی می کنند.

مهدی پور در ادامه با اشاره به نمایش چرا بارون نمیاد گفت: این‌نمایش درباره دختری به نام تی تی است که درختی را از مادر بزرگش به یادگار دارد و گمان می کند که فقط بی آبی باعث خشک شدن  درخت می شود اما در نمایش نشان می دهیم که عوامل دیگری نیز همچون آتشسوزی میز باعث خشکی و آزار درخت می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در جشنواره های بسیاری شرکت کردم و به نظرم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جشنواره معتبر و مهمی است.

حمیدرضا رنجکش از تولید آثاری برای نوجوانان گفت

حمیدرضا رنجکش کارگردان تئاتر از تولید تئاترهایی برای نوجوانان خبر داد.

وی که با نمایش کابوس همراه در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد، در گفتگو ‌با ستاد خبری جشنواره تصریح کرد: نمایش  سوپ شیر را در مرحله آماده سازی دارم که قرار است، در اصفهان روی صحنه برود.

هم چنین نمایشی با موضوع انتظارات متقابل نوجوانان و اولیا را در مدارس اجرا خواهیم کرد.

وی درباره نمایش کابوس همراه نیز گفت: این نمایش درباره تلفن‌همراه و‌آسیب های آن برای قشر نوجوان است.

رنجکش در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این نمایش در جشنواره با اجرای عمومی آن تفاوت خواهد داشت، گفت: در اجرای عمومی سعی کردیم ، بار طنز نمایش زیاد باشد اما در جشنواره تلاش می کنیم تا نمایش فقط درباره نوجوانان نباشد بلکه  برای این قشر هم  باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه جشنواره کودک ، رویداد خوب و منظمی است ،خاطر نشان کرد: من فرهنگی هستم و در تمام مقاطع تحصیلی تدریس کرده ام. قشر نوجوان را خوب می شناسم و به همین دلیل این آثار را برای آنها تولید می کنم.

دبیر عکس و‌پوستر  جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان خبر داد:

۳۰ عکس به بخش نمایشگاه راه پیدا کردند

دبیر بخش ‌عکس و‌پوستر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: ۳۰ عکس از ۱۸ عکاس در بخش نمایشگاه ، به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان،  مهدی آشنا با اعلام این خبر افزود: ۳۵۳ عکس از ۳۶ عکاس در این بخش شرکت کرده و در نهایت ۳۰ عکس از ۱۸ عکاس به بخش نمایشگاه راه پیدا کردند.

وی ادامه داد: مسعود میرمیری ، عبدالرحمن رافتی، شهریار اکبریه، میلاد بهشتی، ساناز دریانی ، ایمان حامی خواه، پوریا پاکیزه ، تبسم ارگی، احسان مجیدی ،عاطفه آرانی، کیارش مصیبی هر کدام با یک اثر در نمایشگاه حضور دارند .هم‌چنین مونا تهرانی مقدم ، مهیار نیکپور، سمانه جویا، سانیا قادری با دو اثر ، سید ضیاالدین صفویان، مریم ملک مختار با سه اثر و مریم قهرمانی زاده با پنج اثر از دیگر راه یافتگان به این بخش هستند.

دبیر بخش عکس و‌پوستر درباره جوایز این بخش تصریح کرد: این بخش به شکل بین المللی برگزار می شود و قرار بود در هر قسمت عکس و‌پوستر هزار دلار به نفر برگزیده اهدا شود اما چون امسال در بخش عکس شرکت کننده خارجی نداریم، نوع جایزه را تغییر دادیم بطوریکه به نفر اول دومیلیون تومان ، نفر دوم یک میلیون تومان و نفر سوم هشتصد هزار تومان اهدا می شود.

برگزیدگان این بخش با داوری حمید جبلی، سیف الله صمدیان و سیامک زمردی مطلق انتخاب  و در ایام جشنواره معرفی خواهند شد.

هشت عنوان کارگاه‌ آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار می‌شود

همزمان با برگزاری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان 8 کارگاه آموزشی با حضور مدرسانی از ایران و فرانسه برگزار می‌شود.

به گزارش ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، این کارگاه‌ها از اولین روز جشنواره دوشنبه 22 آذر آغاز می‌شود و تا روز جمعه 26 آذر ادامه خواهد داشت. این کارگاه‌ها با حضور 3 مدرس از فرانسه و 5 مدرس از ایران درسالن‌های مختلف همدان برپا می‌شود.

در این دوره از جشنواره که همچون چند دوره پیش، بخش کارگاه‌های آموزشی با مدیریت فایزه فیض برنامه‌ریزی و طراحی شده است، محمد عاقبتی کارگاه «بازی سازی و قصه‌پردازی برای مخاطبان جوان» را برپا می‌کند. این کارگاه در تمام روزهای جشنواره برگزار می‌شود. کارگاه نامبرده هر روز در دو نوبت 9 صبح تا 12 ظهر و 14 تا 17  ویژه 20 شرکت‌کننده در سالن سینما کانون همدان برگزار می‌شود.

کارگاه «حس، زبان، بدن» در بخش بین‌الملل و با حضور بئاتریس گارنیر از کشور فرانسه برپا می‌شود. این کارگاه  ساعت 9 تا 12روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 22 و 23 آذر در پلاتو مجموعه کانون همدان برگزار می‌شود. مخاطبان این کارگاه بازیگران و علاقه‌مندان به بازیگری هستند و این کارگاه با حضور حداکثر 15 شرکت کننده برگزار می‌شود.

«مثلث اجرا بازیگر ، عروسک،تماشاگر» عنوان کارگاهی است که با حضور مسیح گنجعلی و در تاریخ‌های دوشنبه و سه شنبه 22 و 23 آذر از ساعت 14 تا 17 پلاتو مجموعه کانون برگزار خواهد شد و حداکثر شرکت‌کنندگان در آن 15 نفر اعلام شده است.

«مبانی کارگردانی و شیوه های اجرا» کارگاه دیگری است که با حضور حمیدرضا نعیمی از روز دوشنبه تا جمعه 22 تا 26 آذر در پلاتو تمرین آوینی همدان واز ساعت 14 تا 17 ویژه حداکثر 20 شرکت کننده برگزار می‌شود.

در ادامه کارگاه‌های جشنواره، «آموزش و نمایش خلاق با نگاهی به آموزش‌های جبار باغچه‌بان » توسط مژگاه وثوقی برگزار خواهد شد.

این کارگاه از روز سه شنبه 23 آذر آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه دارد. کارگاه نامبرده ویژه مخاطبان 6 تا 11 سال و با حضور حداکثر 12 شرکت‌کننده از ساعت 14 تا 17 در کتابخانه کانون برپاست.

«ماسک و عروسک با نگاه اسطوره‌ای از تئوری تا ساخت» دیگر کارگاهی است که در بخش بین‌الملل و با حضور استاد فرانسوی کریستف تبولت برگزار می‌شود. این کارگاه روز چهارشنبه 24 آذر در دو نوبت از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 17 در پلاتو مجموعه کانون و برای حداکثر 15 شرکت کننده برگزار می‌شود.

«از نمایش تا مهارت‌ها ـ چگونگی همراهی با کودک در مهارت‌های زندگی» دیگر کارگاهی است که روز پنجشنبه 25 آذر با حضور لاله مالمیر و در دو نوبت 9 تا 12 و 14 تا 17 در پلاتو مجموعه کانون برگزار می‌شود. این کارگاه ویژه مربیان و آموزگاران است و حداکثر برای 15 شرکت کننده برگزار خواهد شد.

و در آخرین روز جشنواره نیز کارگاه «تسهیلگر آموزشی با تکنینک‌های نمایش خلاق» با حضور جمال میرجعفری در دو نوبت 9 تا 12 و 14 تا 17 در پلاتو مجموعه کانون برگزار می‌شود. این کارگاه نیز ویژه مریبان آموزگاران است و با حضور حداکثر 15 شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

 

برنامه کارگاه های نمایشی بیست و سومین  جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

پلاتو تمرین آوینی

کتابخانه کانون

پلاتو مجموعه کانون

سینما کانون

17-14

17_14

17_14

9_12

23-22

9_12 و14 -17

تاریخ

d07%20100

d07%20100

d07%20100

d07%20100

d07%20100

d07%20100

یکشنبه

21آذر

 

 

مبانی کارگردانی و شیوه های اجرا

 

حمید رضا نعیمی

 

(  حداکثر 20 نفر )

 

 

آشنائی با گروه های تئاتری  بین المللی

 

 

 

(بحث و گفتگو)

 

مثلث اجرا

بازیگر عروسک،تماشاگر

 

مسیح گنجعلی

(علاقه مندان به نمایش عروسکی حداکثر 15 نفر)

 

حس، زبان، بدن

 

بئاتریس گارنیر

فرانسه

مخاطب : بازیگران و علاقه مندان به بازیگری

(حداکثر 15 نفر)

 

 

نمایشنامه خوانی 

آثار زنده یاد

 

 جبار باغچه بان

 

 

بازی سازی و قصه پردازی  برای مخاطبان جوان

محمد عاقبتی

مخاطب : بازیگران و علاقه مندان به بازیگری

(حداکثر 20 نفر)

دو شنبه

22 آذر

 

 

مبانی کارگردانی و شیوه های اجرا

 

 

حمید رضا نعیمی

 

 

 

(  حداکثر 20 نفر )

 

 

آموزش و نمایش  خلاق

 با نگاهی به آموزش های

 جبار باغچه بان

 

مژگان وثوقی

 

(مخاطب6 تا 11 سال )

حداکثر 12 نفر

 

مثلث اجرا

بازیگر عروسک،تماشاگر

 

 

 

مسیح گنجعلی

(علاقه مندان به نمایش عروسکی حداکثر15 نفر)

 

حس، زبان، بدن

 

 

 

بئاتریس گارنیر

فرانسه

مخاطب : بازیگران و علاقه مندان به بازیگری

(حداکثر 15 نفر)

 

 

نمایشنامه خوانی 

آثار زنده یاد

 

 جبار باغچه بان

 

 

 

بازی سازی و قصه پردازی  برای مخاطبان جوان

محمد عاقبتی

مخاطب : بازیگران و علاقه مندان به بازیگری

(حداکثر 20 نفر)

سه شنبه

 

23آذر

 

 

مبانی کارگردانی و شیوه های اجرا

 

 

حمید رضا نعیمی

 

 

 

 (  حداکثر 20 نفر )

 

 

آموزش و نمایش  خلاق

 با نگاهی به آموزش های

 جبار باغچه بان

 

مژگان وثوقی

 

(مخاطب6 تا 11 سال )

حداکثر 12 نفر

 

ماسک و عروسک با نگاه اسطوره ای

ازتئوری تا ساخت

 

کریستف تبولت

فرانسه

 

 

 (حداکثر 15 نفر )

 

ماسک و عروسک با نگاه اسطوره ای

ازتئوری تا ساخت

 

کریستف تبولت

فرانسه

 

 

(حداکثر 15 نفر )

 

صد سالگی تاتر کودک و نوجوان

 

و

 

شب تقدیر از زنده یاد

جبار باغچه بان

 

 

بازی سازی و قصه پردازی  برای مخاطبان جوان

محمد عاقبتی

مخاطب : بازیگران و علاقه مندان به بازیگری

(حداکثر 20 نفر))

چهارشنبه

24 آذر

 

 

مبانی کارگردانی و شیوه های اجرا

 

 

حمید رضا نعیمی

 

(  حداکثر 20 نفر )

 

 

آشنائی با گروه های تئاتری  بین المللی

 

 

 

 

(بحث و گفتگو)

از نمایش تا مهارتها

- چگونگی همراهی با کودک در مهارتهای زندگی

لاله مالمیر

 

(مختص مربیان و آموزگاران)

(حداکثر 15 نفر)

از نمایش تا مهارتها

- چگونگی همراهی با کودک در مهارتهای زندگی

لاله مالمیر

 

(مختص مربیان و آموزگاران)

(حداکثر 15 نفر)

 

نمایشنامه خوانی

آثار زنده یاد

 

جبار باغچه بان

 

 

بازی سازی و قصه پردازی  برای مخاطبان جوان

محمد عاقبتی

مخاطب : بازیگران و علاقه مندان به بازیگری

(حداکثر 20 نفر))

پنج شنبه

25آذر

 

 

مبانی کارگردانی و شیوه های اجرا

 

 

حمید رضا نعیمی

 

(  حداکثر 20 نفر )

 

 

آشنائی با گروه های تئاتری  بین المللی

 

 

 

 

(بحث و گفتگو)

 

تسهیلگر آموزشی با تکنیک های نمایش خلاق

 جمال میر  جعفری

 

(مختص مربیان و آموزگاران)

(حداکثر 15 نفر)

 

تسهیلگر آموزشی با تکنیک های نمایش خلاق

 جمال میر  جعفری

 

(مختص مربیان و آموزگاران)

(حداکثر 15 نفر)

  

شب خاطره

 

با حضور

رضا فیاضی

و یادی از

زنده یاد

 توران میر هادی

 

 

بازی سازی و قصه پردازی  برای مخاطبان جوان

محمد عاقبتی

مخاطب : بازیگران و علاقه مندان به بازیگری

(حداکثر 20 نفر)

جمعه

26 آذر

 

d07%20100

d07%20100

d07%20100

d07%20100

d07%20100

d07%20100

شنبه

27 آذر

 

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی روز 22 آذرماه جاری همراه با مراسم افتتاحیه مردمی در شهر همدان کار خود را آغاز می کند.