سرویس تئاتر هنرآنلاین: بخش نمایشنامه‌خوانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز یکشنبه 23 آبان ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر افتتاح شد. در آغاز این مراسم میلاد اکبرنژاد در سخنانی کوتاه گفت: مسابقه نمایشنامه‌نویسی یکی از بخش‌های مهم و مهجور جشنواره بوده که طی دو سال گذشته تلاش شده تا شمایل تازه‌ای پیدا کند و علاوه بر حضور در این رویداد هنری زمینه‌ای برای معرفی آثار نسل جدید تئاتر باشد.

در ادامه این مراسم، دکتر سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر نیز ضمن خوش آمد به حاضران در این مراسم اظهار کرد: با شادمانی رویدادهای جشنواره تئاتر فجر را آغاز می‌کنیم؛ به امید آنکه توجه بیشتری به بخش نمایشنامه‌نویسی شود. این اتفاق زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا نویسندگان معرفی و آثارشان به حوزه تولید و اجرا برسد.

اسدی با بیان قدردانی از تمامی مسئولینی که او را در این زمینه یاری داده‌اند خاطرنشان کرد: داوران این بخش با تلاش بسیار آثار راه یافته را طی جلسات طولانی مدت ارزیابی کردند و داوری آنها بسیار منصفانه و درست بوده است.

دبیر جشنواره سی و پنجم در پایان سخنان خود عنوان کرد: امیدوارم این طلیعه آغازین، نتایج بسیار مثبتی داشته باشد. امیدوارم در ساختار جشنواره میزبان هنرمندان سراسر کشور باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: تئاتر حوزه بسیار پرکار و پرمشغله‌ای است و کارها در آن بسیار مورد توجه است و مطالبات بسیاری دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: در تهران هر شب بیش از 90 نمایش اجرا می‌شود؛ در گروه‌های نمایشی پتانسیل بسیاری وجود دارد که کمتر دیده می‌شوند و برخی از آنها تاثیرگذار هستند. من معتقدم تئاتر می‌تواند سرآغاز اتفاقات فرهنگی هنری مختلف در کشور باشد.

مرادخانی عنوان کرد: در این دوره توجه بیشتر ما به آثار اجرا شده بوده است و کمتر به سمت تجربه‌های آنی رفته‌ایم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهمیت بسیاری به هنر تئاتر می‌دهند و امیدوارم این روند را در پیگیری سیاست‌ها شاهد باشیم با گسترده کردن تئاتر خصوصی به مشکلات رسیدگی کنیم. اکنون ساخت و ایجاد مراحل آخر موزه تئاتر، موزه تئاتر عروسکی و پژوهشگاه را در دست داریم و امیدوارم به زودی نتایج آن را شاهد باشیم.

او تاکید کرد: جشنواره فجر برگی از سند تئاتر کشور است که باید باقی بماند. تئاتر کشور موضوع بسیار مهمی است. اتفاق بسیار خوبی است که دیگر رویدادهای جشنواره تئاتر فجر مانند بخش نمایشنامه‌خوانی در یک بازده زمانی و فشرده رخ نمی‌دهد.

با پایان سخنرانی‌ها، نخستین متن بخش نمایشنامه‌خوانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر،  "پروانه الجزایری" به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی سعید حسنلو خوانده شد.