سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پیوند خونی" به نویسندگی و کارگردانی هوشمند هنرکار برداشتی آزاد از نمایشنامه‌ای به همین عنوان اثر آثول فوگارد است که روزهای پایانی اجرای خود را در خانه نمایش اداره تئاتر می‌گذراند. نمایشنامه "پیوند خونی" به موضوع آپارتاید و تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی می‌پردازد، متنی که ۵۰ سال قبل و زمان وجود آپارتاید در آن منطقه نوشته شده است. هنرکار این متن را براساس ضرورت‌های جامعه کنونی بازنویسی کرده و قصه را به خاورمیانه آورده است.

هوشمند هنرکار کارگردان این اثر نمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر هنرآنلاین در خصوص دلیل انتخاب این متن برای اجرا خاطرنشان کرد: این نمایشنامه تاکنون در ایران به جز یکی دو کار دانشجویی به صورت حرفه‌ای کار نشده است اما این اولین بار نیست که اثری از فوگارد را کار کرده‌ام و می‌توانم بگویم نمایش "پیوند خونی" به عنوان یک اجرای عمومی کار دومی است که از این نویسنده روی صحنه برده‌ام. از سویی دیگر فضای نمایشنامه‌های فوگارد را خیلی به کارهای خودم نزدیک می‌دانم اما از آنجا که دیدگاه فلسفی و اجتماعی یک نمایشنامه وقتی در اختیار یک کارگردان قرار می‌گیرد بسیار متفاوت می‌شود، من نیز این را با توجه به شرایط جدیدی که در جهان حکم‌فرما است دوباره نویسی کامل کردم و آنچه که به اجرا درآمده در حقیقت برآیند کار ما است.

او در توضیح ویژگی‌های فرم و ساختار این اثر نمایشی افزود: آثار فوگارد و آنچه که اساسا مورد علاقه من است نوعی از رئالیسم است و من آن را خیلی سوررئال نمی‌بینم اما طبیعتا فضای شکسته‌ای از آن حالت رئال را دارد و این در تمام اجزا و از جمله موسیقی وجود دارد. همچنین صحنه‌آرایی نمایش نیز دارای المان‌هایی است که به این فضا کمک می‌کند.

این کارگردان در رابطه با کارکرد استعارات موجود در نمایش نیز توضیح داد: من خیلی مایل نیستم برای کارم زیرنویس بگذارم بلکه بیشتر دوست دارم تعبیر هر تماشاگر را به گونه‌ای مستقل بشنوم، چون المان‌های این نمایش تا حدی مشخص است می‌توانم بگویم آنچه که در وهله اول از المان‌هایی مانند مجموع شیشه‌خورده‌های رنگی که از سقف آویزان است و سیم خاردار و ... تداعی می‌شود یک فضای ناامن است که در آن بحثی نیست، آنچه بیشتر مد نظر من است شاید بیشتر این خش‌دار شدن تصویر باشد که در کارهای دیگر من هم وجود داشته است؛ به این معنی که قاب تصویر با یک عناصری خش‌دار شده حال یا به وسیله تارعنکبوتی که بسته شده و یا رشته‌هایی که آویزان شده است و یا قابی تو در تو، اما این‌ها مزاحم دید تماشاگر نیست و باعث نمی‌شود تا او نتواند ماجرای نمایش را دنبال کند اما تصویر را خش‌دار می‌کند و در هر چیزی به تناسب کار کارکردی دارد.

کارگردان نمایش "پیوند خونی" در پاسخ به سوالی در خصوص هدف و پیام اصلی نهفته در این نمایش، عنوان کرد: آنچه من در این نمایش بیشتر به دنبال آن هستم ایجاد یک فضا است، من بیشتر دوست دارم نمایش‌های من چند وجهی باشد و هر تماشاگر از کار برداشت خودش را داشته باشد چنانچه همین طور هم بوده و مخاطبان از المان‌های موجود در این نمایش به جز بازتاب اولیه‌ای که دارد برداشت‌های بسیار متفاوتی داشته‌اند.

نمایش "پیوند خونی" نوشته آئول فوگارد به کارگردانی و طراحی هوشمند هنرکار و با نقش آفرینی جمشید صفری و مسعود مهرابی تا ۲۹ مردادماه ساعت ۱۹ در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه می رود.