سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای بازسازی مجموعه تئاتر شهر یکشنبه با حضور پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر، مهندس عبدالخالق مصدق نماینده تام‌الاختیار تئاتر شهر در پروژه بازسازی، مهندس معمار سرپرست پروژه بازسازی و سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیلرضا جعفری مدیر روابط عمومی تئاتر و جمعی از اهالی رسانه در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد.

در این نشست پس از تلاوتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی، مهندس معمار سرپرست پروژه بازسازی مجموعه تئاتر شهر در سخنانی با اشاره به وضعیت نابسامان سالن‌های مجموعه تئاتر شهر و اهمیت بازسازی دقیق این مجموعه به عنوان نماد تئاتر کشور، گفت: دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اهمیت این موضوع و حساسیت‌های جامعه تئاتری کشور، پس از مطالعات کارشناسی دقیقی که طی 6 ماه گذشته در زمینه‌های مختلف آکوستیک، ایمنی و... انجام داده، از حدود بیست روز پیش با انتخاب پیمانکار، عملا فاز نخست بازسازی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد و در این مدت تخریب‌های لازم انجام شده و از امروز عملا فاز اجرایی و بازسازی سالن‌های کوچک مجموعه تئاتر شهر آغاز شده است.

مهندس معمار افزود: فاز نخست بازسازی مجموعه تئاتر شهر که در واقع مربوط به سالن‌های کوچک این مجموعه می‌شود، پیش از آغاز جشنواره تئاتر فجر به پایان می‌رسد و بازسازی سالن اصلی این مجموعه نیز که مطالعات کارشناسی آن انجام شده و اقلام مورد نیاز آن نیز سفارش داده شده، بعد از برگزاری جشنواره تئاتر فجر شروع می‌شود.

سرپرست پروژه بازسازی مجموعه تئاتر شهر در ادامه با اشاره به نگرانی‌های هنرمندان درباره موضوع بازسازی این مجموعه، ادامه داد: متاسفانه در بازسازی قبلی اتفاقات ناگواری افتاد که باعث شد هنرمندان تئاتر نسبت به مسئله بازسازی حساسیت‌شان بیشتر شود و این مسئله برای آنها تبدیل به یک نگرانی شده به همین دلیل ما در این بازسازی سعی کردیم برخلاف روند قبلی از نظر کارشناسان تئاتر و هنرمندان این عرصه بهره بگیریم و جلساتی متعددی نیز با این عزیزان داشتیم و من اطمینان می‌دهم که نتیجه کار مورد رضایت همه از جمله هنرمندان تئاتر خواهد بود و سعس می‌کنیم آنچه را که مورد پسند آنها است را انجام بدهیم.

در ادامه این نشست مهندس عبدالخالق مصدق نماینده تام‌الاختیار تئاتر شهر در پروژه بازسازی نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت پروزه بازسازی مجموعه تئاتر شهر به عنوان نماد اصلی تئاتر کشور، گفت: وقتی در فضای رسانه خبری تحت عنوان آغاز بازسازی مجموعه تئاتر شهر می‌شنویم، این خبر به خودی خود هیجان‌آور است، از این جهت هیجان‌آور است که در گذشته اتفاقاتی ناگواری افتاده که همه اهالی هنر هر چه تلاش می‌کنند تا آن را به سمت نگاه و تعریف جانب‌دارانه از بازسازی بروند، امکان پذیر نمی‌شود.

مصدق ادامه داد: در حال حاضر من هیچ آرزویی را نمی‌توانم به طور روشن و شفاف برای شما بگویم که در جامعه تئاتری دست یافتنی است چرا که این آرزوها، آروزهایی است که طی 35 سال گذشته باید در پی تغییرات شرایط جامعه اتفاق می‌افتاده است. این آروزهای دست یافتنی یا دست نیافتنی آمال تمام هنرمندان جامعه تئاتری است. ولی این اتفاق به هر دلیلی به خصوص در زمینه سخت افزاری مخصوصا در تهران اتفاق نیفتاده است در حالی‌ که در این سال‌ها در ایران سالن‌های تئاتر زیادی ساخته شده است.

نماینده تام‌الاختیار تئاتر شهر در پروژه بازسازی با اشاره به اینکه مجموعه تئاتر شهر (شامل فقط سالن اصلی) در سال 1350 توسط تلویزیون ملی ایران و فقط برای اجرای باله ساخته شده است، گفت: سالن اصلی تئاتر شهر اصلا برای تئاتر ساخته نشده و به هیچ عنوان به درد کار تئاتر نمی‌خورد و به همین دلیل میزانسن در سالن اصلی برای تئاتر کار بسیار سختی است. به همین دلیل هر گونه تغییری در این بنا برای آنکه جامعه تئاتری بتواند از آن به بهترین نحو استفاده کند نیز کار راحتی نیست و نیاز به مطالعه و کار کارشناسی دارد.

مصدق افزود: ما الان در این موقعیت هستیم که وارث یک سری سالن‌هایی هستیم که حول یک شعاع 20 متری شکل گرفتند. در واقع بلک‌باکس‌هایی داریم که شعاع یک دایره شکل دارند که از نظر مهندسی دارای بن‌بست‌ها و محدودیت‌های بسیار قدرتمندی است. پس عملا در سازه هیچ اتفاقی نمی‌افتد ولی در بحث استاندارهای سالن‌های تئاتر باید تغییرات عمده‌ای در این سالن‌ها صورت بگیرد.

او با بیان اینکه می‌خواهیم تشخص هنرمند و مخاطب در مجموعه تئاتر شهر رعایت شوند، تصریح کرد: درست است که هنرمند تئاتر ما عادت کرده روی سنگفرش تمرین کند و با همین روی سنگفرش تمرین کردن‌ها آثار بزرگی تولید شده‌اند، اما هنرمندان تئاتر می‌توانند روی یک فضای دکوراتیو و متشخص هم تمرین و کار کنند. ضمن اینکه ما میزبان جشنواره‌های بین‌المللی نظیر تئاتر فجر هستیم که طی آن مهمانان خارجی به تئاتر شهر می‌آیند و در تئاتر شهر حضور پیدا می‌کنند. البته باید 35 سال پیش این اتفاق می‌افتاد.

پس از صحبت‌های مهندس مصدق، پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر هم در سخنان کوتاهی با اشاره به گفته‌های هنرمندان تئاتر مبنی بر شروع ناگهانی بازسازی تئاتر شهر بدون اطلاع رسانی قبلی، گفت: زمانی‌که در اردیبهشت‌ماه امسال مسئولیت خود را در تئاتر شهر بر عهده گرفتم، از طریق اخبار رسانه‌ها مطلع شدم که قرار است سالن اصلی تئاتر شهر از نیمه دوم خردادماه بازسازی شود. بعد از بررسی متوجه شدم که تصمیم گیری درباره این بازسازی تنها به صورت شفاهی بوده و از سوی دیگر به دلیل تاخیری که در خرید و تهیه اقلام مورد نیاز برای بازسازی سالن اصلی و با در نظر گرفتن زمان 4 ماهه برای این امر از سوی دفتر طرح‌های عمرانی، بازسازی سالن اصلی در آن مقطع زمانی را نپذیرفتم.

مقتدی ادامه داد: به همین دلیل با هماهنگی دفتر طرح‌های عمرانی و با توجه به تخصیص بودجه بازسازی تئاتر شهر، بازسازی از سالن‌های بلک‌باکس آغاز کردیم. در واقع بازسازی تئاتر شهر اتفاقی نبود که به صورت ناگهانی صورت بگیرد و قبل از من هم اتابک نادری به رسانه‌ها گفته بودند که وضعیت تئاتر به حالت انفجار رسیده و باید بازسازی این بنا هر چه سریع‌تر انجام شود. ضمن اینکه بازسازی در بخش‌های زیرساختی تئاتر شهر از زمان ریاست آقای موسوی آغاز شده بود و دوستان طرح‌های عمرانی مدت‌ها است که در تئاتر شهر حضور دارند و کارهای خود را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/