به گزارش هنرآنلاین، دو کتاب «جانور» و «دو خواهر و دو اقتباس دیگر» به قلم توحید معصومی از سوی نشر عنوان منتشر شده است. معصومی بیش از سه دهه فعالیت کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی داشته و نزدیک سی نمایش از آثار نمایشنامه‌نویسان مطرح ایران را روی صحنه برده است.

«سرگذشت سال‌های سرد» اولین نمایشنامه‌ای است که سال 1396 در مجموعه الفتا درنشر عنوان از این نویسنده چاپ شد. نمایشنامه «جانور» داستانی معمایی دارد که در یک آپارتمان و بین سه زن و یک کارآگاه پلیس در جریان است.

در کتاب «دو خواهر و دو اقتباس دیگر» سه نمایشنامه اقتباسی عرضه شده است. نمایشنامه «دو خواهر» اقتباسی از «کلفت‌ها»ی ژان ژنه، نمایشنامه «دَرجا» برگرفته از نمایشنامه «بی‌سرپناه» بری برمنژ و «مگس» که با همراهی ایوب آقاخانی نگاشته شده، خوانشی است از نمایشنامه «خانواده تت» اشتفان ارکنی.

معصومی درباره چرایی بازخوانی این سه نمایشنامه می‌گوید: به عنوان کارگردان همیشه دغدغه انتخاب متن داشته‌ام. اجرای متون خارجی در عین جذابیت، مشکلاتی نیز به همراه داشته است. مطول بودن، وجود برخی صحنه‌ها و اصطلاحاتی که قابل استفاده در شرایط روز نیست و متناسب نبودن امکانات اجرا با امکانات گروه از جمله مسائلی هستند که سبب شدند بازنویسی یا خوانش متفاوتی از متون خارجی دلخواهم را تجربه کنم.

کتاب «دو خواهر و دو اقتباس دیگر»  در 120 صفحه، با شمارگان 500 نسخه، به قیمت 65 هزار تومان و «جانور» در 46 صفحه، 500 نسخه و قیمت 33 هزار تومان هر دو در قطع پالتویی در نشر عنوان منتشر شده است. گسترش، پراگ و صدای معاصر به‌عنوان مراکز پخش این کتاب‌ها معرفی‌ شده‌اند.