گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «موتورخونه» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی امیرحسین بصیر و تهیه‌کنندگی معین شاهچراغی از 27 مرداد ساعت 19:45 در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو روی صحنه است.

امیرحسین بصیر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «موتورخونه» گفت: همه بازیگران این نمایش فارغ‌التحصیلان کلاس‌های آزاد سینمایی هشت میلیمتری هستند. من باید بر اساس حضور تمام این فارغ‌التحصیلان نمایشنامه‌ای می‌نوشتم که دارای جذابیت و همچنین دغدغه‌مند باشد و از لحاظ بازی و بازیگری در صحنه هم چندان دشوار نباشد.

او افزود: از این رو بهترین تصمیم نگارش یک نمایشنامه رئال در قالب برخی از فضاهای شیرین دوران جنگ در دهه 60 بود و براین اساس نمایشنامه «موتورخونه» شکل گرفت. بسیار از این بابت خوشحالم چرا که با تعدادی هنرمند مستعد که در ابتدای این مسیر قرار دارند آشنا شدم.

بصیر درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: من در این نمایش بر آن شدم مجموع دغدغه‌هایی که مردم در دهه 60 به دلیل هجمه‌های جنگ و بار منفی با آن مواجه بودند در قالب یک موتورخانه خلاصه کنم. به این معنی که انگار همه مردم ایران ساکنان یک ساختمان هستند که اکنون در آن موتورخانه دور هم جمع شده‌اند. در ادامه داستان این موضوع باعث می‌شود این انسان‌ها به مهاجرت فکر و بخواهند از این فضای نامطلوبی که در آن قرار دارند فرار کنند.

کارگردان نمایش «موتورخونه» ادامه داد: در این مسیر انسان‌های خوب و بدی سر راهشان قرار می‌گیرند اما من به عنوان نویسنده روایتی دیگری پیش گرفتم و شخصیت دانای کل به نام مغز را وارد کردم که به این انسان‌ها می‌گوید همه ما به دلیل نرسیدن به رویاها، آرزوها و وجودمان در این فضای منفی که در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستیم، مرده‌ایم بنابراین زندگی ارزش چنگ انداختن و جنگیدن ندارد.

او با بیان اینکه تمرین‌های نمایش از نیمه دوم فروردین امسال آغاز شد، درباره ویژگی‌های «موتورخونه» گفت: مهم‌ترین اتفاق این نمایش حضور بیشتر بازیگران به عنوان افرادی است که نخستین بار نمایشی را روی صحنه اجرا می‌کنند و تماشاگران فکر نمی‌کنند این بازیگران تازه روی صحنه آمده‌اند. به اعتقاد من این یک برد و یک معرفی خیلی خوب از تعداد بسیار بازیگران بااستعداد در تئاتر ایران است و من امیدوارم هر یک از آن‌ها که شایسته هستند به مراتب بالاتر و بهتر برسند.

این نویسنده و کارگردان در پایان صحبت‌هایش با انتقاد از برخی هنرمندان عرصه نمایش گفت: من چند سال است در این عرصه کارگردانی می‌کنم و نمایش‌های بسیاری به صحنه آوردم و جوایز بسیاری نیز کسب کرده‌ام اما اکنون که نوبت به شکوفایی تعداد تئاتراولی‌ها رسیده شاهد یک سری هجمه‌‌ها در فضای مجازی هستیم مبنی بر اینکه چرا آن‌ها به این عرصه ورود کرده‌اند. به اعتقاد من این حرکت اشتباه است چراکه ما برای حفظ جایگاه خودمان نباید به  تازه‌واردها لطمه‌ وارد و بخواهیم آن‌ها را از دایره خارج کنیم تنها به این دلیل که تا به حال کار نکرده‌اند و شاید صحنه را خوب نمی‌شناسند. به هر حال، همگی روزی این موقعیت را داشتیم و من فکر می‌کنم معرفت تئاتر به این است که همه به یکدیگر لبخند بزنیم و خوش‌آمد بگوییم چون می‌دانیم برای تولید یک نمایش چه زحمات و سختی‌هایی را باید متحمل شد.

پدرام ‌آراد، مجید اجتهادی، قاسم اصغری، شبنم اصفهانی‌زاده، بهار ‌باختر، عرفان ‌بافقی‌زاده، رضوان ‌حاج، هامون ‌خانمحمدی، بهرنگ ‌رهنمون، محمد ‌سعادتمند، سهیل ‌طاهریان، علی ‌طبیبی، درسای ‌فرح‌نیا، فرناز ‌فرضی، مهدی کاشی، امیر کاظمی، وجیهه لاریجانی، شایان ‌مرادطجری، سحر نیک، علی ‌نیکنامی و امیرحسین ‌بصیر در «موتورخونه» بازی می‌کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.