به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان، سجاد انتظاری، کارگردان نمایش «هورشید» در بخش تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال، این نمایش را یک اثر با فضای بومی خواند و در این باره گفت: قصه این نمایش بر اساس یکی از داستان‌های بومی خراسان رضوی است، بنابراین فضای کار فولکلور است و در آن از موسیقی مقامی خراسان رضوی نیز استفاده کرده‌ایم.

او افزود: داستان این نمایش در مورد یک گیاه دارویی به نام گل بو مادران است که در منطقه خراسان رضوی زیاد رشد می‌کند. قصه این اثر مربوط به دختری است که در کودکی مادر خود را گم می‌کند و در نوجوانی و بزرگسالی، با یادآوری دشت گلی که در کودکی به خاطر داشت، مادر خود را جستجو می‌کند و متوجه محل گم شدن او می‌شود.

این کارگردان تصریح کرد: در واقع این اثر سعی دارد که بخشی از ارزش‌های سنتی و باورهای ملی را به مخاطب کودک و نوجوان که عموماً فضای سنتی را فراموش کرده‌اند، یادآوری کند و نگاهی به آداب و رسوم کهن این مرز و بوم داشته باشد. در این راستا و  با توجه به اینکه قصه اثر کاملاً زنانه بود نیز، سعی کردیم که در گروه اجرایی نیز بیشتر با خانم‌ها کار کنیم تا به حال و هوای اثر بیشتر کمک کند.

انتظاری، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را یک رویداد مهم نمایشی خواند و در این باره اظهار کرد: جشنواره کودک و نوجوان همدان یک رویداد بین‌المللی به شمار می‌رود که سالیان درازی از برگزاری آن می‌گذرد بنابراین قطعاً تأثیراتی جدی بر قشر مخاطبان خود داشته است.

او ادامه داد: حال و هوای همدان و استقبال مردم این شهر از جشنواره همواره برای ما و سایر هنرمندان جذاب بوده و هست اما نباید تمام این شور و هیجان به یک شهر، محدود شود، بنابراین امیدوارم که در سال‌های آینده شاهد اجرای نمایش‌های این جشنواره و یا آثار برگزیده آن در سراسر کشور باشیم.

نمایش «هورشید» کاری از گروه تئاتر آوان است. دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از نویسندگان مهناز آقائی و سید جواد رحیم‌زاده، مشاور کارگردان: مهناز آقائی،  طراح صحنه، عروسک و لباس: مهناز آقائی،

فاطمه بخشعلی: بازیگر و  عروسک‌گردان، غزل ترابی: بازیگر و دف‌نواز، کیاناز کشت‌گر:  بازیگر و تنبک‌نواز، فاطمه منتظری: دوتار نواز، زهرا کهندل: دوتار نواز، یاسمین اوژند: تنبک‌نواز، فاطمه تاتار: دوتار نواز و مدیر صحنه، آهنگساز : تکتم مولایی، طراح پوستر و بروشور: سجاد انتظاری، سرپرست: امیر بشیری و عکس و تصویر : سید علی رضایی.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.