گروه تئاتر هنرآنلاین، نمایش «لیلیت» نوشته و کار محمدرضا شاه‌مردی از اول دی ساعت 19:15 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. بازیگران نمایش منصور صوفی و مهناز رودساز هستند. این نمایش برگزیده چهار جایزه نویسندگی اول، کارگردانی دوم، بازیگری اول مرد و بازیگری اول زن از هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت است.

محمدرضا شاه‌مردی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «لیلیت» گفت: این نمایش سال گذشته در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت حضور داشت و موفق به دریافت جوایزی از این رویداد شد. از همان زمان پیگیری‌ها برای اجرای عمومی نمایش در مجموعه تئاترشهر آغاز شد که به واسطه شیوع ویروس کرونا با وقفه‌هایی مواجه شد تا در نهایت با بهتر شدن شرایط بیماری این نمایش به صحنه آمد.

کارگردان نمایش «امیرکبیر» با بیان اینکه «لیلیت» حاصل دوره‌های مطالعاتی من بوده است، عنوان کرد: در آثاری که تاکنون به صحنه آورده‌ام علاقه من به تاریخ مشهود است و همواره نمایش‌هایی که اجرا کرده‌ام، وجه تاریخی داشته‌اند. به دلیل علاقه‌ای که به تاریخ و تمدن اروپا و یونان باستان داشته‌ام، اقتباسی از نمایشنامه «آژاکس» سوفوکل در رزومه کاری خود داشتم و همچنین آثاری درباره دوره قاجار و دوره پهلوی اجرا کرده‌ام.

او در ادامه افزود: این علاقمندی رفته رفته به سمت فضای معاصر اروپا و جنگ جهانی اول و دوم و بویژه جنگ‌هایی که در حوزه بالکان اتفاق افتاد، پیش رفت. دلایل و ریشه‌های این موضوع همواره برای من جالب بود و از جایی درباره اروپای باستان و اعتقادات مردم اروپا و در مجموع فضای معاصر اروپا، همواره علاقمندی در من وجود داشت و احساس کردم این مطالعات باید دنباله‌دار باشد و این اتفاق تا جایی پیش رفت که ایده نگارش نمایشنامه «لیلیت» در من شکل گرفت.

کارگردان نمایش «باطل السحر» درباره موضوع و مضمون نمایش «لیلیت» عنوان کرد: به اعتقاد من هرگاه ما در جایی به سراغ تاریخ یا هر روایتی می‌رویم بدون شک آن روایت و آن قصه زمانی به سراغ ما آمده است که ما تاثیری از جامعه خودمان گرفته باشیم و در نظر داشته باشیم حرفی را درباره جامعه امروز خودمان مطرح کنیم. ما تنها به سراغ بازگویی تاریخی نمی‌رویم که صرفا تاریخ را گفته باشیم. نمایش «لیلیت» روایتی از جنگ بوسنی و صربستان در سال‌های 1991 – 1992 است.

او در ادامه اضافه کرد: هدف از این روایت این است که قطعا در جامعه امروز کارکردی داشته باشد. هرچند که شخصاً مخالف هستم با اندیشه، تم و مضمون به معنای کلیشه‌ای که الزاماً بخواهیم پیام یک خطی را به مخاطب ارائه کنیم. به اعتقاد من برای طرح حرف ویژه‌، ایده ویژه‌ای سراغ ما نمی‌آید. ما درگیر یک ایده می‌شویم چراکه ما آن اندیشه‌ای هستیم که با آن زندگی می‌کنیم.

شاه‌مردی یادآور شد: زمانیکه یک ایده‌ای به سراغ من می‌آید اینگونه نیست که در نظر داشته باشم به دنبال انتقال مضمونی یک خطی باشم. قطعاً با تمام پندارها و انگارهای ذهنی، این ایده به سمتم آمده است پس این ایده هر آنچه که بخواهد بگوید خارج از اعتقادات و باورهای من نیست و معتقدم هیچ نمایشی را به صورت عمیق در یک خط، یک برداشت و یک جمله، مفهوم و مضمون، محدود نمی‌شود.

او عنوان کرد: نمایش «لیلیت» از عشق، جنگ، دوگانگی‌ها، بینابینیت‌ها، شک‌ها، یقین‌ها، ایمان‌، بی‌ایمانی، فداکاری، وفاداری، خیانت و... حرف می‌زند اما کدام یک اصلی‌ترین مضمون این نمایش است؟ این نمایش قرار است تاثیری مشترک با تمام مفاهیمی که در درون خود دارد، داشته باشد نه این که حرفی مشترک گفته شود. در نهایت آنچه که اتفاق می‌افتد تغییری در حال و تاثیری در وضعیت ذهنی و روانی مخاطب است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «لیلیت» اظهار کرد: این نمایش را دوست دارم چراکه بسیار متفاوت از کارهای قبلی من است. «لیلیت» یک اثر صددرصد رئالیستی است و نزدیک به فضای مینی‌مال به لحاظ دکور، لباس و موسیقی. تمام تلاشمان بر این بود تا در یک فضای کاملاً زنده و در یک حیات، شدت یافته و یک زیست قابل باور قصه خود را به منصه ظهور و در دید مخاطب قرار دهیم.

در خلاصه داستان نمایش «لیلیت» آمده است: بورا و لیندتا دلبسته و عاشق هم در یوگسلاوی بزرگ بوده و حالا جنگ داخلی، آن‌ها را در مسیر دیگری قرار داده و...

دیگر عوامل نمایش عبارتند از دستیار کارگردان: مرتضی مرتضوی‌راد، برنامه‌ریز و منشی صحنه: مژگان خیرخواه، مدیر تولید: ابراهیم عموحسینی، مدیر اجرا: علی‌اصغر رحیمی‌آرا، مدیر روابط عمومی: سیدمحمدصادق ‌سیادت، مدیر صحنه و دستیار تولید: محمدامین امامی، مدیر تدارکات: علی جعفری‌مطلوب، طراح لباس و آکسسوار: مهدی ‌منصوری، طراح صحنه: امیرحسین عرب‌خراسانی، طراح گرافیک: هادی معزی، طراح افکت و موسیقی: محمد سمنانی، صدابردار: حمیدخرم‌طوسی، طراح گریم و مجری گریم: کامبیز ‌معماری، مجری گریم: لیلا سرنی، طراح نور: میثم ‌صفری و نورپرداز: علی‌اصغر فرخی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت این نمایش رااز سایت تیوال تهیه کنند.