گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «شب جنایتکاران» نوشته خوزه تریانا با ترجمه و کارگردانی مهدی (سهاب) محبعلی از 12 مرداد ساعت 20:30 در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران این نمایش شیرین ‌عطاالهی، محمدرضا ‌حسن ‌زاده، سوگند دیانی و  نازی نخجیری هستند.

محبعلی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب و اجرای نمایشنامه «شب جنایتکاران» گفت: این نمایشنامه در دسته سایکودرام و تئاتر درمانی قرار دارد. در این اثر کوبایی که در دهه 60 نوشته شده مشکلات و ارتباطات خانوادگی مطرح می‌شود. این نمایشنامه جوایز بسیاری دریافت کرده و در اواخر دهه 70 دو بار در ایران روی صحنه رفته است. این متن اجتماعی، از ریتم بالایی برخوردار است.

او در ادامه افزود: این روزها که خانواده‌ها رفتارهای خشونت‌آمیزی از خود نشان می‌دهند بر آن شدم تا این نمایشنامه را روی صحنه آورم.

محبعلی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «شب جنایتکاران» عنوان کرد: سعی بر آن بوده تا در اجرا از ریتم این نمایشنامه سایکودرام پیروی کنم. ترجیحم بر آن بود تا تماشاگر با گره اصلی داستان به مثابه یک عنصر نمایشی برخورد کند. شکل اجرا به اینگونه است که نمایش سه بازیگر دارد اما میزانسن‌ها مکانیکی طراحی نشده و تلاش بر آن بوده تا کنش و واکنش‌های عصبی کاراکترها نمایش را پیش برد.

کارگردان نمایش «غارنشینان» درباره ویژگی‌های «شب جنایتکاران» اظهار کرد: این نمایش داستان دو خواهر و یک برادر است که نقشه قتل پدر و مادر خود را طراحی می‌کنند. اتفاقت داستان میان رویا و واقعیت رخ می‌دهد. در مجموع نمایش به انگیزه‌ها، دلایل و اتفاقاتی که منجر به تصمیم‌های این سه خواهر و برادر می‌شود، می‌پردازد تا به نتیجه نهایی می‌رسد.

این کارگردان جوان درباره اجرای این نمایش در شرایط فعلی تصریح کرد: اگر اجرا نکنیم، چه کنیم؟ من از بدنه تئاتر نیستم که وابسته به حمایت‌های دولتی باشم و از اجرای این نمایش انتظار سود مالی ندارم. از ابتدا می‌دانستیم که این نمایش با شکست اقتصادی مواجه خواهد بود و با همین آگاهی ریسک اجرا را پذیرفتیم اما خوشبختانه در 10 شب ابتدایی اجرای با استقبال مخاطبان مواجه شدیم.

او در ادامه یادآور شد: ما مجبور به اجرای این نمایش در این زمان بودیم چراکه به سالن نمایش تعهد داشتیم. ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و تماشاخانه زمان اجرا را مشخص می‌کند و اگر این زمان را نمی‌پذیرفیتم، گروه دیگری جایگزین ما می‌شد. ما مجبور به انجام تعهدات هستیم و با این  وجود پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت می‌کنیم.

مهدی محبعلی در پایان صحبت‌هایش گفت: تئاتر ایران از نظر فنی و تکنیکی در این مدت گذشته این فرصت را یافت تا پتانسیل‌های اصلی خود را بشناسد. چهره‌هایی که در گذشته پروژه‌های سنگین تولید می‌کردند، در شرایط کنونی عقب‌نشینی کرده و هیچ کاری انجام ندادند. آن‌ها نگاه کاسبکارانه به تئاتر داشتند که این رویکرد هیچ نفعی برای جامعه در پی نداشت.     

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.