گروه تئاتر هنرآنلاین، دکتر ابراهیم عرب‌خزائلی مدیر عامل موسسه «بانیان طلوع فجر» درباره فعالیت‌های این موسسه گفت: من به همراه خانم دکتر مهرناز عزیزی، رئیس هیات مدیره این موسسه از خردادماه امسال یک فرآیند کاری را جهت اعتلای کرامت افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌های معتاد و متجاهر آغاز کردیم. ما در واقع آمدیم یک بخشی از پیشگیری را از بهزیستی استان تهران به پیمانکاری گرفتیم و اکنون مدیریت بهره‌داری آن را انجام می‌دهیم. تیم ما از لحاظ درمان، مسائل روانشناختی و مددکاری و اشتغالزایی برای مددجویان کامل است.

او افزود: این موسسه نزدیک به ۱۸۰۰ نفر ظرفیت دارد و مددجویان و کارتن‌خواب‌هایی که از کف خیابان توسط پلیس جمع‌آوری می‌شوند با دستور دادستانی به مرکز انتقال داده شده و ما آن‌ها را غربالگری و معاینه می‌کنیم. ما کسانی که واقعاً متجاهر هستند را زیر چتر حمایت خودمان قرار می‌دهیم و انواع و اقسام روش‌های درمانی را روی آن‌ها پیاده می‌کنیم.

مدیرعامل موسسه «بانیان طلوع فجر» با بیان اینکه محور فعالیت این موسسه براساس درمان افراد متجاهر است، ادامه داد: ما در کنار این محور یک سری کارهای جانبی و اشتغال‌زایی هم در مرکز انجام می‌دهیم. مثلاً قبل از ورود من به این مرکز، تهیه نان مددجویان کار مشکلی بوده و گاهی نان کپک زده به دست مددجویان می‌رسید، اما وقتی من وارد موسسه شدم یک دستگاه نانوایی مستقر کردم و به چند نفر حقوق و مزایا دادیم تا مددجویان بتوانند نان تازه دریافت کنند.

عرب خزائلی اظهار داشت: ما یک کارگاه خیاطی راه‌اندازی کردیم که الآن نزدیک به 60- 70 نفر در آنجا مشغول حرفه‌آموزی هستند و خیاطی را در طول سه، چهار ماه تا یک جاهایی یاد می‌گیرند که اگر از این موسسه بیرون رفتند بتوانند این حرفه را ادامه بدهند. کار دیگری که در این موسسه راه انداختیم و در نمایشگاه کارآفرینی هم آن را عرضه کردیم، اسمبلینگ و مونتاژ سیم‌کشی موتور سمند بود. ما انتظار داریم در روزهای آینده بتوانیم 200-300 نفر را به کار مشغول کنیم تا سرشان گرم شود.

وی تأکید کرد: هدف ما صرفاً حرفه‌آموزی نیست، بلکه هدف ما این است که ذهن مددجو هم درگیر این حرفه‌آموزی شود تا به یک مسیر خاصی برود. کار دیگری که انجام دادیم یک فرآیندی به نام آرت ‌تراپی بود که توسط آقای محمد رحمانی انجام شد. ما در این روش روی مغز و فکر بیمار تأثیر می‌گذاریم. آرت تراپی یک فرآیندی است که با هنر تلفیق شده که بسیار کمک کننده است.

عرب خزائلی افزود: آرت‌تراپی تشکیل شده از چند شاخه چون نقاشی درمانی، موسیقی درمانی، حرکت درمانی و بازی درمانی و تئاتر درمانی (سایکودرام) که به وسیله این هنرها، مددجو به لحاظ جسمی و روحی تحت درمان قرار می‌گیرد تا در طول درمان تمرینی باشد و بستری فراهم شود تا در آینده نیز زندگی سالمی را تجربه کنند. کاری که ما بر روی مددجو انجام می‌دهیم روشی نوین است زیرا آرت‌تراپی ترکیبی از درمان روح و جسم و ذهن بیمار است تا با تمرین‌های زیاد مواد را از ذهن بیمار دور کند و او را آماده حضور در جامعه کند. در کنار آرت‌تراپی و سایکودرام آقای رحمانی سیستمی به نام "ذهن برتر من" را ابداع کرده که تلفیقی از شیوه بازیگری استانیسلاوسکی، آگاهی ذهن و آرت‌تراپی است. این متد مورد استقبال بسیار معتادان و خانواده‌های آسیب دیده قرار گرفته و پاسخ‌های خوبی از آن دریافت کرده‌ایم.

او همچنین عنوان کرد: از طریق تلفیق هنر و روانشناسی این امکان وجود دارد تا هر آسیبی درمان شود و در صورتی‌که به این امر از کودکی توجه نشان داده شود، نوجوانان و جوانان سالمی تحویل جامعه خواهیم داد.

مدیرعامل موسسه «بانیان طلوع فجر» گفت: ما کارگاه نقاشی هم داریم که توسط یکی از کارتن‌خواب‌ها به نام آقای بن لاو اداره می‌شود. ایشان یک کارتن‌ خواب بودند که ما به او انرژی و قدرت دادیم و الآن نقاشی‌های خیره‌کننده‌ای تحویل مرکز می‌دهد و در عین حال برای مددجویان دیگر نیز کلاس می‌گذارد. یکی دیگر از مددجویان به نام آقای بهروز آیینی کارگاه ساخت سه‌تار را با طرح‌ها و انواع مختلف سه‌تار آغاز کرده و آموزش می‌دهد.

دکتر عرب خزائلی درخصوص نمایشگاهی که با عنوان کارآفرینی برگزار کردند نیز گفت: نمایشگاه ما از 13 تا 16 اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. ما در این نمایشگاه با هزینه شخصی خودمان در نظر داشتیم تا کاری کنیم که مسئولین و خیرین ما را ببینند و برای اعتلا و پیشرفت کارمان کمک کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افراد معتاد و کارتن‌خواب برخلاف تفکرات بسیاری از مردم که فکر می‌کنند آن‌ها آدم‌های ناتوانی هستند، اتفاقاً بسیار افراد باهوشی هستند و اگر استعدادی از آن‌ها کشف شود یک استعداد فوق طبیعی است. آن‌ها بسیار باهوش هستند و ذهن خلاقی دارند.