سرویس تئاتر هنرآنلاین: هفدهم آبان‌ماه مصوبه‌ای از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا منتشر شد که براساس آن فعالیت‌های هنری از 20 آبان‌ماه ملزم به تعطیلی پیش از ساعت 18 خواهند بود. آنچه که بدیهی است فعالیت‌های هنری که به عنوان شغل و منبع درآمد برخی از افراد جامعه محسوب می‌شود برای دیگر افراد، جنبه تفریحی دارد و براین اساس امکان آن وجود ندارد که به عنوان مثال هنرمندان تئاتر همزمان با فعالیت اجتماعی دیگر آحاد جامعه، آثار نمایشی خود را به صحنه آورند؛ چراکه واضح است مخاطبی نخواهند داشت و یا تماشاگران محدودی به تماشای آثار آنها خواهند نشست. در این شرایط اگر اثر نمایشی از سوی مخاطبان دیده نشود و یا تماشاگر اندکی داشته باشد، لزوم اجرای آن چیست؟ ماهیت تئاتر به تماشاگر آن است ضمن اینکه تولید یک اثر نمایشی با هزینه‌هایی همراه است که در صورتی نداشتن این هزینه‌ها جبران نخواهد شد و قشری که از این راه گذران زندگی می‌کنند و در واقع تئاتر شغل‌شان محسوب می‌شود نه تنها درآمدی از این راه کسب نمی‌کنند، بلکه باید سرمایه نداشته‌شان را به منظور تولید یک اثر که دیده هم نخواهد شد، از دست بدهند. پس لزوم تن دادن به این مصوبه چیست؟

به بهانه مصوبه اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا در خصوص فعالیت‌های تماشاخانه‌ها که در واقع  غیرکارشناسی به نظر می‌رسد و در جهت تنظیم آن با کارشناسان صنوف هنری مشاوره‌ای نشده است، گفت‌وگویی با حسین مسافرآستانه مدیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر، شاهین چگینی عضو هیئت مدیر تماشاخانه‌های ایران و مدیر تماشاخانه استاد مشایخی و امیرحسین حریری مدیر تئاتر مولوی داشته‌ایم و درباره ادامه فعالیت سالن نمایشی تحت مدیریت‌شان با توجه به مصوبه صادر شده جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

فعالیت تئاتری همسو با دیگر فعالیت‌های اجتماعی نیست

حسین مسافر آستانه مدیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر درباره وضعیت این تماشاخانه با توجه به مصوبه اعلام شده که از روز گذشته قابل اجراست، گفت: پایان فعالیت تماشاخانه‌ها تا ساعت 18 قابل اجرا نیست. به نظر من فعالیت تئاتری همسو با دیگر فعالیت‌های اجتماعی نیست و ما زمانی می‌توانیم آغاز به کار کنیم که دیگران از فعالیت اجتماعی فارغ شده‌اند. براین اساس تماشاخانه ایرانشهر امکان آن را ندارد که فعالیت‌های خود را با چنین مصوبه‌ای از سر گیرد.

او با بیان اینکه مصوبه و تصمیم اعلام شده کارشناسی نیست و باید ساعت اعلام شده، تغییر کند، درباره اقدام مسئولان تئاتری در این خصوص اظهار کرد: آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در این خصوص اقدامات و مذاکراتی داشته است و مخالفت اداره کل هنرهای نمایشی را در این باره اعلام کرده است و امیدوارم این مسئله هر چه زودتر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه آن اعلام شود.

مسافرآستانه ضمن اشاره به اینکه میان ستاد ملی مبارزه با کرونا و متولیان هنری ارتباطی وجود ندارد، اظهار کرد: ستاد ملی مدیرت کرونا شرایط کلی جامعه را سنجیده و بدون مشاوره با کارشناسان هر یک از مشاغل و در نظر نگرفتن شرایط فعالیت آن‌ها، پروتکلی را اعلام می‌کند که در استثنائاتی قابلیت اجرایی ندارد.

مدیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر ضمن اشاره به اینکه خانه تئاتر به عنوان یک صنف باید در ارائه پیشنهادات به ستاد ملی کرونا پیشگام باشد، تصریح کرد: تا جایی که اطلاع دارم در چند روز گذشته خانه تئاتر اقداماتی درخصوص مصوبه ارائه شده، انجام داده است؛ اما باید این اقدامات سریع‌تر انجام می‌شد تا هنرمندان تئاتر از ادامه فعالیت خود محروم نباشند.

 

چون صنف قدرتمندی نداریم آسیب گسترده‌ای به اهالی تئاتر وارد می‌شود

شاهین چگینی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران و مدیر تماشاخانه استاد مشایخی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درخصوص مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر پایان فعالیت تماشاخانه‌ها تا ساعت 18 گفت: به اعتقاد من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این مصوبه برداشت نادرستی داشته است چراکه ستاد ملی مبارزه با کرونا این مصوبه را برای یک سری مشاغل دیگر اعلام کرده ‎است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعبیری متفاوت از آن داشته و این مصوبه را عجولانه منتشر کرده است.

او با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دستورالعمل صادر شده تفسیر و آنالیزی نادرست داشته است، افزود: اجرای تئاتر پیش از ساعت 18 مفهومی ندارد چراکه فعالیت تئاتر، پیش از این ساعت امکان ندارد که اتفاق بیفتاد. در این شرایط در بهترین حالت نمایش‌ها باید ساعت 15 و 16 به صحنه آیند و تماشاگران نیز باید از ساعت 14:30 تا 15 خود را به سالن نمایش برسانند. براساس مذاکراتی که با گروه‌های نمایشی داشتم حتی جوان‌ترها و آماتورهای این عرصه هم حاضر به اجرا در این زمان نیستند.

چگینی ضمن اشاره به اینکه مصوبه اعلام شده منجر به ایجاد مشکلاتی میان تماشاخانه‌داران خصوصی و صاحبان ملک آن‌ها شده است، تصریح کرد: صاحبان ملک تماشاخانه‌های خصوصی در جریان روند تئاتر نیستند و فکر می‌کنند که از آن‌جا که مجوز بازگشایی سالن‌های نمایشی صادر شده است، مدیران تماشاخانه‌ها تعمداً اقدام به بازگشایی آن نمی‌کنند. در صورتی اگر مصوبه خردمندانه‌ای ارائه می‌شد و یا سالن‌های نمایشی به کل تعطیل اعلام می‌شد این چنین گرفتاری‌هایی برای ما پیش نمی‌آمد. گلایه من این است که در صورتی خودتان نمی‌خواهید فکر کنید، لااقل از 4 نفر کارشناس دعوت کنید تا اخبار اینگونه اعلام نشوند.

او در ادامه افزود: مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر باید وارد عمل با نهادهای موازی شوند تا این امکان وجود داشته باشد اشتباهات تعمدی از این دست صورت نگیرد و به نظرم ورود تماشاخانه‌داران و هنرمندان به این مقوله شکل صحیحی ندارد و این امکان نیست که هر فرد در جامعه خود به دنبال احقاق حقوق‌اش باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران با بیان اینکه تنها درخواست ما از مسئولان این است که ما را از بلاتکلیفی نجات دهند، تصریح کرد: مردم در کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها، مجتمع‌های خرید، مترو، اتوبوس و ... تردد دارند اما تئاتر تعطیل است. آیا این تبعیض نیست؟ اگر قرار است شرایط قرنطینه اعلام شود برای همه مشاغل و مردم باشد نه تنها برای تئاتر. پروتکل‌های بهداشتی در تماشاخانه‌ها به شدت رعایت می‌شد پس چرا از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌کنند در حالی‌که بقیه مشاغل دایر هستند؟

شاهین چگینی در پاسخ به این پرسش که در اغلب کشورهای دنیا اصناف پروتکل‌هایی را به ستاد کرونا پیشنهاد می‌دهند و چرا در ایران این اتفاق نمی‌افتد؟ عنوان کرد: چون ما صنف نداریم. اصناف خانه تئاتر ثبت نشده‌اند پس وجاهت قانونی به منظور پیگیری این امور ندارند. انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران تنها صنف تئاتر است که ثبت شده است و پیگیری ثبت آن کار چندان مشکلی نبوده است اما خانه تئاتر سلیقه‌ای عمل می‌کنند و تنها می‌خواهد اهداف خودش را پیش ببرد و به دنبال ثبت اصناف که با حضور 50 عضو در هر صنف امکان‌پذیر است، نبوده. اگر اصناف خانه تئاتر به ثبت رسیده بود اهالی تئاتر از مزایای شاغلان بهره‌مند می‌شدند و از آنجا که صنف قدرتمندی نداریم، آسیب گسترده‌ای به اهالی تئاتر وارد می‌شود.

 

اعلام آمادگی تئاتر مولوی به منظور ارائه تجربیات و نظرات کارشناسی به ستاد ملی کرونا

امیرحسین حریری مدیر تئاتر مولوی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره وضعیت فعالیت این تماشاخانه براساس مصوبه جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: طی یک یا دو روز آینده بیانه‌ای از سوی تئاتر مولوی در این خصوص منتشر خواهد شد که توضیحات تکمیلی در آن وجود دارد. به نظر می‌رسد در این شرایط فعالیت‌های نمایشی نفعی برای گروه‌های اجرایی و تماشاخانه‌ها ندارد و همچنین این فعالیت‌ها به نفع صیانت از سلامت جامعه نیست. بنابراین به منظور حفظ سلامت مردم و کمتر شدن ریسک بیماری و تا رسیدن به شرایط استاندارد و ثابت، تصمیم‌مان بر این است تا فعالیت‌های نمایشی این مجموعه به حال تعلیق درآید تا ببینم که در آینده با نظر هنرمندان و تماشاخانه‌داران چه تصمیم جامعی گرفته می‌شود تا فعالیت‌ها دوباره از سر گرفته شود.

او با بیان اینکه به نظرم در حال حاضر فعالیت‌های نمایشی پیش از ساعت 18 از ریسک و خطر ابتلا به ویروس کرونا نمی‌کاهد، عنوان کرد: در صورتی‌که این تصمیم به منظور کاهش تراکم جمعیت در جامعه پس از ساعت 18 اخذ شده بحث دیگری است اما این دستورالعمل برای سالن‌های نمایشی لزومی ندارد.

حریری در ادامه اظهار کرد: اکنون فعالیت‌های جمعی دانشگاه تهران نیز به حال تعلیق درآمده تا هم شرایط گسترش بیماری کنترل شود و هم اینکه تصمیم کارشناسی‌تری در آینده اخذ شود.

او ضمن اشاره به اینکه در گذشته به منظور آغاز فعالیت مجدد مجموعه، با مشاوران مرکز بهداشت دانشگاه تهران و مسئولان ذیربط در این خصوص مذاکراتی داشته‌ایم و پروتکل‌هایی تهیه و اجرا شده است، تصریح کرد: تئاتر مولوی با توجه به سخت‌افزارهایی که در اختیار دارد، به منظور بازگشایی مجموعه در ایام کرونا، مشورت‌هایی با مرکز بهداشت دانشگاه تهران داشته و براین اساس علاوه بر ابلاغیه‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا، پروتکل‌هایی را تعیین و اجرا کرده است. اکنون نیز براساس مشورت با کارشناسان مرکز بهداشت و مدیران دانشگاه تصمیم بر آن شده تا این مجموعه در شرایط کنونی فعالیتی نداشته باشد چراکه بنا بر آمار ارائه شده جامعه در وضعیت سیاه قرار دارد و پایان فعالیت مجموعه‌ها تا ساعت 18 از ریسک و خطر تهدید جان مخاطبان، پرسنل و هنرمندان نمی‌کاهد.

امیرحسین حریری در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون پروتکل‌هایی را که مجموعه تئاتر مولوی با کمک مشاوران مرکز بهداشت دانشگاه تهران تهیه کرده است را به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داده‌اند یا خیر؟ عنوان کرد: خیر. در حقیقت ما فعالیتی مشخص، محدود و معمول در یک مکان دانشگاهی داریم و این موضوع وظیفه تئاتر مولوی نیست. طبیعتاً ما آنچه را که دانشگاه تهران براساس تصمیمات کارشناسی اعلام می‌کند، اجرا می‌کنیم. ضمن اینکه بخشی از مجوزهای ما نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ می‌شود.

او در ادامه گفت: تاکنون با دانشگاه به مشکلی برنخورده‌ایم اما طبیعتاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی هستند که باید به دنبال اقدامات و رایزنی با ستاد ملی کرونا باشند و پیشنهاداتی در خصوص اصلاح و تکمیل پروتکل‌های بهداشتی به این ستاد ارائه کنند. با این حال ما حاضر هستیم تجربیات و نظرات کارشناسی مرکز بهداشت دانشگاه تهران را در اختیار ستاد ملی کرونا بگذاریم تا مورد استفاده قرار گیرد.