سرویس تئاتر هنرآنلاین: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون که حدود سه فصل از آن می‌گذرد، فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی وضعیت نابسامان و بلاتکلیفی داشته است. تالارهای نمایشی در این برهه زمانی تنها سه ماه مجوز بازگشایی داشتند و شش ماه است که این تماشاخانه‌ها که محل فعالیت شاغلان تئاتر است، تعطیل بوده‌اند. این وضعیت فاجعه‌بار، شرایط اسفباری را برای معیشت فعالان عرصه تئاتر رقم زده است؛ ضمن اینکه صاحبان تماشاخانه‌های خصوصی را به منظور پرداخت اجاره‌بهای ملک و هزینه‌های جاری تالار نمایشی با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است تا جایی که برخی از آن‌ها راهی به جز تعطیلی دائمی تالار نمایشی خود پیش رو نداشتند.

درهای تماشاخانه‌هایی که روزی با هزار امید و آرزو به منظور ایجاد فضای جدیدی به هنرهای نمایشی کشور، گشوده شده بودند؛ این روزها با یاس و نامیدی بسته می‌شوند با این حال از زمان شیوع ویروس کرونا 4 تماشاخانه خصوصی؛ اهورا، آبان، حیایی و ایران‌مال در تهران افتتاح شدند و مدیریت عمارت نوفل‌لوشاتو نیز پس از تعطیلی دائم مکان پیشین خود در حال راه‌اندازی و تجهیز ساختمان جدیدی به منظور احداث تماشاخانه‌ای با همین عنوان است که در گزارشی که دو هفته پیش در هنرآنلاین منتشر شد به آن‌ها پرداختیم.

اما طی چند روز گذشته تئاتر مستقل تهران که یکی از تماشاخانه‌های خصوصی و بسیار فعال تهران با مدیریت مصطفی کوشکی بود و به واسطه اجرای آثار حرفه‌ای و حمایت از نمایش‌های نیمه حرفه‌ای و دانشجویی، با اجرای دو یا سه نمایش در هر شب؛ به عنوان فضای مناسبی به منظور اجرای آثار نمایشی از آن یاد می‌شد، به دلیل نبود حمایت‌های لازم، تعطیل شد و از این رو تئاتر تهران یکی از سالن‌های خصوصی حرفه‌ای خود را دوباره از دست داد. 

این روزها در میان یاس و ناامیدی حاکم بر فضای هنر که از تبعات گسترش ویروس کرونا است و نگرانی هنرمندان عرصه تئاتر نسبت به تعطیلی تماشاخانه‌های خصوصی؛ بازگشایی و احداث چند تالار نمایشی علاوه بر تماشاخانه‌هایی تهران در شهرهای مختلف نیز حائز اهمیت و امیدبخش است. در پی گزارش چندی پیش هنرآنلاین با موضوع بازگشایی تماشاخانه‌های خصوصی تهران در ایام کرونا، نگاهی می‌کنیم به ساخت تماشاخانه‌های مختلف در دیگر شهرهای کشور به امید آنکه با درایت به هنگام مسئولان به زودی از تمام ظرفیت سالن‌های نمایش کشور بهره‌برداری و غبار نشسته بر آن‌ها زدوده شود.

افتتاح بزرگترین آمفی تئاتر روباز غرب کشور

بزرگترین آمفی تئاتر روباز غرب کشور در شهریورماه به مناسبت هفته دولت افتتاح و به بهره‌برداری رسید. این آمفی تئاتر شهرستان کامیاران از زمان تصویب، اجرا و ساخت پروژه، یک سال و نیم زمان برد و از نظر زمانی یکی از سریع‌ترین آماده‌سازی‌های پروژه‌های حوزه فرهنگ و هنر در چند دهه اخیر کشور بوده است.

آمفی تئاتر روباز کامیاران با بودجه یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومانی در استان کردستان که قطب نمایش خیابانی و میدانی کشور است،  ساخته شده و ظرفیت پذیرش یک هزار تماشاگر نفر را دارد.

پلاتو و سالن نمایش لاهیجان

پلاتو و سالن بازسازی شده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان نیز همزمان با هفته دولت در شهریور ماه با حضور سرپرست فرمانداری و تعدادی از هنرمندان این شهرستان افتتاح شد.

بازسازی سالن نمایش با ظرفیت 92 صندلی و پلاتوی تمرین و اجرا با طرفیت 40 صندلی، هزینه‌ای بالغ بر دویست و پنجاه و هشت میلیون تومان داشته است.

سالن بلک باکس تئاتر نوشهر

اوایل شهریور ماه سال جاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران از افتتاح سالن بلک باکس تئاتر نوشهر با زیربنای یکصدمتر مربع و ظرفیت بیش از 70 تماشاگر که قابلیت افزایش به یکصد تماشاگر را دارد، خبر داد. به گفته او  140 میلیون تومان برای احداث و تامین تجهیزات این سالن از سوی ارشاد استان هزینه شده است. این پروژه در مدت 32 روز به سیستم صوتی، اتاق تعویض لباس، اتاق فرمان، اتاق گریم و 6 شبکه نوری مجهز شده است.

سالن نمایش انتظامی در شهرستان اشتهارد

همزمان با فرا رسیدن هفته دولت و در راستای تقویت و توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری شهرستان اشتهارد، سالن نمایش مرحوم استاد عزت الله انتظامی در محل فرهنگسرای ملاصدرای اشتهارد، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

این پروژه از محل اعتبارات استانی در سال 1394 کلید خورده و روند ساخت آن آغاز شد که طی سال‌های اخیر و با جذب اعتبارات لازم و همچنین جذب مشارکت بخش خصوصی، این سالن تکمیل و در شهریور ماه امسال به بهره‌برداری رسید. این سالن دارای 100 متر زیربنا و ظرفیت 40 نفر تماشاگر است. سالن مرحوم استاد عزت‌الله انتظامی، تنها سالن تمرین و اجرای تخصصی تئاتر در شهرستان اشتهارد است.

ساخت پلاتویی در قزوین

کیوان حبیبی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین در گفت‌وگو با هنرآنلاین از ساخت پلاتویی در مجتمع فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی با ظرفیت هفتاد نفر با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خبر داد که این پلاتو هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

آغاز ساخت سالن بلک باکس در بوستان شهر اراک

عملیات ساخت سالن بلک باکس بوستان شهر اراک ۲۸ مهرماه، همزمان با بزرگداشت روز اراک با حضور جمعی از مسئولان در بوستان پارک شهر آغاز شد.

این سالن در فضایی به وسعت یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع  احداث می‌شود. 30 میلیارد ریال اعتبار برای  این پروژه فرهنگی پیش‌بینی شده و امید می‌رود که عملیات اجرایی آن برای روز اراک سال آینده به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری شود.