سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "حقایقی درباره یک ماهی مرده" نوشته محمد چرم‌شیر به کارگردانی علی روان‌بُد از 13 شهریورماه ساعت 21:30 در مجموعه تئاتر دیوار چهارم با بازی مرجان پورمحمودی، امیر شریعت، ابوالفضل سلحشور و میترا مسائلی روی صحنه است.

علی روان‌بُد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا گفت: نمایشنامه "حقایقی درباره یک ماهی مرده" در سال ۱۳۸۵ برای اولین بار به چاپ رسید و تاکنون اجراهای معدودی نیز در سالن‌های مختلف داشته که با تحقیق درباره شیوه‌های اجراهای پیشین به این نتیجه رسیدم که دراماتورژی متفاوت می‌تواند در اثر رنگ و مظهری جدید به وجود آورد. هنگام انتخاب متن "حقایقی درباره یک ماهی مرده" اولین جذابیت موجود در محوریت داستان فاصله‌ای بین تولد و مرگ بود که از آن با عنوان "زیستن" یاد می‌کنیم و زاویه نگاه متفاوت محمد چرم‌شیر به این مقوله اولین علت انتخاب متن بود. قالب مونولوگ اثر هم در انتخاب من بی‌تاثیر نبود! با اولین بار خوانش متن تصمیم گرفتم با دراماتورژی جدیدی به سمت و سوی اجرایی قدم بردارم و همین امر باعث شد تا از فضای مونولوگ خارج و به دیالوگ وارد شویم. این دیالکتیک محدود به بازیگران نشد و تمامی عناصر و جوانب صحنه اعم از دکور، موسیقی، نور و حتی تماشاگران در این فرایند دخیل شدند.

او در ادامه افزود: یکی دیگر از موارد جذاب در این متن واگویه‌های ذهن نویسنده است که برای همه انسان‌ها به طرق گوناگون شکل می‌گیرد و در این نمایشنامه به گونه‌ای مناسب چندپارگی ذهن به تصویر کشیده شده است و از همین رو قابلیت تلفیق گونه‌های مختلف نمایشی را در خود جای می‌دهد. همچنین از دیگر نکات جذاب این متن برای من، نگاه اجمالی به دغدغه‌های دنیای هنر است، این نوشته یک اثر نمایشی پست مدرن با پایان باز است و به نوعی از طرف هنرمندانی سخن می‌گوید که به نوعی اثر خلق می‌کنند. وقتی متن را خواندم گفتم باید دریافت خود از متن را با اجرایی متفاوت داشته باشم. به همین جهت مولتی مدیا را به واسطه الزام و پیوند به چندپارگی ذهن انسان در این نمایش به کار گرفتم.

روان‌بُد در رابطه با محوریت و موضوع داستانی اثر عنوان کرد: می‌توان به صورت خلاصه چنین بیان کرد؛ عقده‌ها و سرخوردگی‌های دوران کودکی یک نویسنده، اکنون تبدیل به واگویه‌های هذیان‌گونه‌ای شده که به علت تنهایی و گوشه‌گیری شخصیت اصلی نمایشنامه، مخاطب خود را یک ماهی مرده قرار می‌دهد و کشمکش انسان با ضمیر درون را به تقابل با دیگری بدل می‌سازد.

برداشت من از فرایند ارتباط کاراکتر داستان با ابژه‌ای به عنوان ماهی، یک نقصان رفتاری و ضعف شخصیتی بوده که باعث می‌شود هیچ‌گاه سرانجام هیچ امری محقق نشود. به عبارت دیگر تم موضوعی این اجرا "نرسیدن" است و در طراحی میزانسن، دکور و تصاویر استفاده شده در اثر، موسیقی‌های ساخته شده و همینطور آکسسوارها این رویکرد قابل شهود است.

این کارگردان در ادامه اضافه کرد: پایان سال ۹۸ با آغاز و شیوع کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تدابیر صورت گرفته وارد فاز تولید اثر شدیم و تا پایان اسفند مراحل تحقیق و توسعه و پیش تولید پایان یافت. از ابتدای فروردین تمرینات گروه به صورت مستمر و مداوم آغاز شد. به واسطه طراحی‌های سخت و پیچیده و فیزیکال بودن این نمایش تمرینات به صورت متوالی و فشرده به مدت ۶ ماه برقرار بود، همچنین به صورت موازی مشغول به تمرینات گروه موسیقی شدیم و برای نمایش چند قطعه موسیقی ساخته شد. همزمان گروه دیگری نیز مراحل صدابرداری، صداگذاری و افکت‌های صوتی را پیش می‌برد. این اجرا حاصل ۷۰۰۰ ساعت تلاش مجدانه و دلسوزانه یک گروه ۲۸ نفره است تا ۴ بازیگر در مقابل دیدگان مخاطب قرار گیرند.

او درباره فضای اجرایی این نمایش اظهار کرد: فضای شکل گرفته در این اثر با دیگر آثار من متفاوت بوده و بخشی از آن وام‌دار کتابی از ژاک رانسیر با عنوان "تماشاگر رهایی یافته" بوده است. در این اجرا جایگاهی متفاوت برای مخاطبین در نظر گرفته شده و با تلفیق گونه‌های مختلف از قبیل سورئال، اپیک، گروتسک، ابزورد، کمدی، غنایی و ... و همچنین استفاده از قابلیت تئاتر تعاملی و اینتراکتیو سعی بر آن شده تا اجرایی متفاوت در برابر مخاطبان قرار گیرد.

علی روان‌بُد در ادامه درباره اجرای این اثر در شرایط کنونی گفت: استفاده از الگوهای زندگی هوشمند در این زمان بهترین روش برای گذر از بحران است. در حال حاضر با بهره‌گیری از ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی همچنان می‌توان به تمامی فعالیت‌های سابق ادامه داد. هرچند که این شرایط در نحوه و میزان ارائه نمایش‌ها موثر است اما با خاموش ماندن چراغ تالارهای نمایشی و تئاتر نمی‌توان از این برهه عبور کرد، گروه تئاتر ما نیز این رسالت را بر عهده خود دید تا با رعایت شرایط و استانداردهای بهداشتی قدمی هرچند کوچک برای اعتلای هنر تئاتر بردارد. بازیگران و عوامل گروه تئاتر ما تلاش می‌کنند تا با وجود مصائب و شرایط سخت اعم از پاندمی بیماری و مشکلات شدید اقتصادی در مسیر هنر خود ثابت قدم بوده و یک کالای فرهنگی مناسب با شرایط جامعه به مخاطبان گرانقدر و فهیم تئاتر ارائه دهند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدواریم تا با استقبال تماشاگران و همچنین رعایت موارد بهداشتی بتوانیم با صحت و سلامت کامل اجرایی درخور سلیقه و لیاقت مخاطبان به عرصه تماشا برسانیم و همچنین لحظاتی مملو از تفکر و تعمق و لذت را برای مخاطبان به ارمغان آوریم. این اثر حاصل تلاش سخت و بی‌وقفه و مستمر یک گروه منسجم و جوان است که برای تک تک لحظات آن زحمات زیادی کشیده شده است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: میثم پاکدامن، با صدای: سجاد افشاریان، کاری از: گروه تئاتر ما، موسیقی: گروه  nyctophobist، نوازندگان: کیانوش آقاجانی، ایمان بیات، کیمیا ناظری و هلیا رضایی، منشی صحنه: ملیکا احمدعلیخان، مهندس نور و صدا: محسن سید عُلیا و زهرا رضاسلطانی، طراح صحنه و لباس:علی روان‌بُد، طراح گریم: نیلوفر مرسلوند، مجریان گریم: مهسا سرفراز، صنم براتی و مهدی حسن خانی، ساخت مجسمه: مهسا سرفراز، مدیر صحنه: آرش غلامی، دستیار صحنه: پریسا امامی و دیاکو حسامی، تیم تبلیغات: گروه تبلیغات ما، سرپرست گروه تبلیغات: میثم پاکدامن، عکاسان: احسان زارع و شادی اصغری، گرافیست، طراح پوستر و بروشور: متین خیبلی، ساخت تیزر: میثم پاکدامن، بنیامین صیادی نیا و احسان زارع، موشن گرافی: بنیامین صیادی نیا، مشاور رسانه‌ای: محمدحسین عبداللهی، تبلیغات مجازی: باربد طولابی و ضبط نریشن: استودیو دیوار و علی بحرینی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "حقایقی درباره یک ماهی مرده" را از سایت تیوال تهیه کنند.