سرویس تئاتر هنرآنلاین: احمد وامق رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این استان در دوران کرونا گفت: سال گذشته حدود 12 سالن استان میزبان 586 نمایش بوده است اما متاسفانه در این ایام به دلیل شیوع کرونا، هنرمندان استان به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه اجرای صحنه‌ای نداشتند و به اجرای برنامه‌های آنلاین و مجازی رو آوردند. حتی 100 نمایشی که قرار بود در ایام نوروز اجرا شوند کنسل شدند.

او در ادامه اضافه کرد: یک همایش با عنوان "شب‌های قدر" در ایام ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برگزار شد که طی این برنامه 5 گروه نمایش هر کدام با سه اثر در صفحه اینستاگرام اجرای نمایش مذهبی داشتند همچنین ورک شاپ آنلاین نمایشنامه‌نویسی را شهر لارستان با حضور آقای ایوب آقاخانی برگزار کرد. در این مدت آموزش‌های آنلاین و مجازی داشته‌ایم که خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو بوده‌اند.

وامق درباره برنامه‌های در دست اقدام در آینده عنوان کرد: قصد برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی در فضای مجازی را با حمایت انجمن هنرهای نمایشی استان فارس و معاونت اجتماعی شهرداری استان داریم که فراخوان آن به زودی منتشر خواهد شد. در خلال این جشنواره 2 یا 3 ورک شاپ نیز برگزار می‌شود. همچنین فراخوان دومین سوگواره "یاس ارغوانی" که تصمیم بر این است امسال به صورت آنلاین در ماه محرم و صفر برگزار شود تا هفته آینده منتشر خواهد شد. در این جشنواره احتمالاً 10 گروه نمایشی به صورت آنلاین در صفحه اینستاگرام انجمن اجرا خواهند داشت.

او درباره برگزاری بیستین دوره از جشنواره "پسا مهر" افزود: بیستمین دوره این جشنواره سال جاری به صورت آنلاین برگزار خواهد شد که فراخوان این رویداد نیز به زودی اعلام می‌شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان فارس همچنین یادآور شد: جشنواره "قطعات کوتاه طنز نمایشی"، جشنواره نمایش‌های کوتاه عروسکی ویژه خانواده هنرمندان با استفاده از عروسک‌های ثبت شده در استان و جشنواره "دیده شویم" از دیگر رویدادهای در دست اقدام استان فارس است که فراخوان آن‌ها نیز به زودی منتشر می‌شود.

احمد وامق درباره وضعیت و شرایط هنرمندان تئاتر استان فارس در این روزها اظهار کرد: متاسفانه هنرمندان این استان همچون همه هنرمندان ایران و دنیا شرایط مطلوبی ندارند. از آنجا که استان فارس شرایط وخیمی در پی شیوع ویروس کرونا داشته در این مدت اجازه اجرای هیچ نمایشی داده نشده و از این رو 72 گروه نمایشی ثبت شده استان تاکنون بیکار بوده‌اند تا جایی‌که برخی از هنرمندان به کارگری روی آورده‌اند. فرهاد تنها از بازیگران معروف تئاتر استان که به تازگی در اثر تصادف درگذشته است نیز برای کار به شمال ایران در سفر بوده است.

او در ادامه افزود: شرایط هنرمندان تئاتر بسیار نامطلوب است و انتظارمان این است تا کمی از سوی مسئولان دیده شویم. هنرمندان همواره ضعیف بوده‌اند و اکنون ضعیف‌تر شده‌اند و هیچ درآمدی ندارند چراکه تنها راه ارتزاق آن‌ها تئاتر بوده است و از این رو با مشکلات معیشیتی روبرو هستند.

وامق در پایان صحبت‌هایش گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس از تعداد معدودی هنرمند تئاتر در قالب بسته معیشتی حمایت کرده است اما ما در انجمن هنرهای نمایشی استان پیگیر جذب حمایت‌هایی از سوی فرمانداری، شهرداری و استانداری استان هستیم تا بتوانیم از این شرایط گذر کنیم.