سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" نوشته محمدحسین ناصربخت به کارگردانی ملیکا رضی از سوم تیرماه ساعت 18 و 20:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و بازیگران این نمایش امین اکبری‌نسب، خدایار کاشانه، پیمان یاقوتی، فاطمه نصرتی، امیررضا جلالی، کوروش رخشنده‌پی و امیرحسین حجتی هستند. این نمایش پیش از این در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی روی صحنه آمده است.

امین اکبری‌نسب بازیگر نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایش گفت: "کابوس‌های مرد مشکوک" طرح و فضای اجرایی نمایش‌های ایرانی را دارد و در این نمایشنامه از چند گونه نمایش ایرانی مانند شادی‌آور زنانه، سیاه بازی و تخت حوضی و حتی در جایی از شبیه‌خوانی استفاده شده است. این نمایش مجموعه‌ای از چند گونه نمایش ایرانی است.

او درباره نقشی که در این نمایش ایفا می‌کند، عنوان کرد: در این اثر ایفاگر نقش "اسمال کبریت‌ساز" هستم. تمام داستان این نمایشنامه براساس این شخصیت و همه اتفاقات داستان حول و حوش این شخصیت رخ می‌دهد.

اکبری‌نسب در ادامه افزود: نامه‌ای به در منزل اسمال کبریت‌ساز می‌آید که او را با پهلوان اسماعیل چاله‌میدانی اشتباه گرفته‌اند. نظمیه به دنبال اسماعیل چاله‌میدانی است... همه داستان این نمایش کابوسی است که اسمال کبریت‌ساز می‌بیند. این قصه فضایی رویاگونه و غیر رئالیستی دارد و از تکنیک‎های نمایش ایرانی در آن استفاده شده است.

او ضمن اشاره به اینکه نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" شش شخصیت اصلی و 10 کاراکتر فرعی به عنوان گروه تقلید زنانه و مردانه دارد، درباره ویژگی‌های شخصیت اسمال کبریت‌ساز گفت: با توجه به فرهنگی که در آن پرورش یافته‌ایم و در درون ما نهادینه شده، علاقه خاصی به نمایش‌ ایرانی دارم و پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد خود در رشته کارگردانی را در ارتباط با نمایش ایرانی (شبیه مضحک) ارائه کرده‌ام. زمینه پژوهشی من در ارتباط با نمایش ایرانی بوده و اکنون نیز در دانشگاه آزاد اسلامی آن را تدریس می‌کنم. زمانی‌که بازی در این نمایش به من پیشنهاد شد به دلیل شناختی که نسبت به این نمایشنامه، قلم دکتر محمدحسین ناصربخت و همچنین شناختی که نسبت به خانم ملیکا رضی دارم و علاقه شخصی‌ام به نمایش ایرانی، پیشنهاد را پذیرفتم. به اعتقاد من زنده نگاه داشتن گونه‌های نمایش ایرانی جذابیت تئاتر ما را دو چندان می‌کند و از این طریق می‌توانیم فرهنگ کشور خود را به مخاطب معرفی کنیم.

این استاد دانشگاه همچنین افزود: گاهی دانشجویان از من می‎پرسند نمایش ایرانی چه کاربردی برایمان دارد؟ این سوال بسیار تاسف بار است چراکه در ابتدای شروع هر جریانی تا زمانی که به فرهنگ، اصول و قواعد مخصوص فرهنگی که در آن زندگی می‌کنیم آشنایی نداشته باشیم چطور می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم؟

او درباره سبک بازی خود در این نمایش گفت: به عنوان بازیگری که تکنیک‌های نمایش ایرانی را می‌شناسم سعی کردم شخصیت اسمال کبریت‌ساز را با تکنیک‌های بازیگری که در نمایش‌های آئینی سنتی وجود دارد پرورش دهم. در بازیگری نمایش سنتی، تکنیک‌هایی وجود دارد که این تکنیک‌ها قالب‌ها و ویژگی‌هایی برای ایفای نقش دارد. تلاش من بر این بود تا از هر یک از کاراکترهای نمایش ایرانی ویژگی‌ها و تکنیک‌هایی را برداشت و در ارائه این نقش استفاده کنم.

امین اکبری‌نسب با بیان اینکه تمرینات این نمایش در مجموع حدود پنج ماه به طول انجامید، عنوان کرد: این نمایش را در جشنواره آئینی سنتی به صحنه آورده بودیم و سه ماه پس از جشنواره آن را در تماشاخانه سنگلج اجرا کردیم که متاسفانه پس از 5 شب اجرا، سالن‌های نمایشی به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و مجدد این نمایش را از سوم تیرماه در این تالار نمایشی به صحنه آوردیم.

این بازیگر تئاتر درباره استقبال مخاطبان از این نمایش گفت: ابتدا باید از مدیریت و کارکنان تئاتر سنگلج تشکر کنم که پروتکل‌های بهداشتی را با دقت و به صورت منظم اجرا و نظارت می‌کنند و این تماشاخانه را به منظور حضور تماشاگران و گروه‌های اجرایی به خوبی آماده و مهیا کرده‌اند. در تقسیم‌بندی صندلی‌های سالن در جاهای خالی از عکس هنرمندان پیشکسوت استفاده شده و من زمانی که روی صحنه هستم به شخصه فکر می‌کنم در حضور این اساتید بازی می‌کنم. براین اساس مخاطبان و تماشاگران تئاتر با خیالی آسوده می‌توانند به تماشای نمایش بنشینند. طی سه اجرای گذشته استقبال مخاطبان متوسط بوده است و اطمینان دارم در روند اجرا با اعتمادسازی که برای مخاطبان ایجاد می‌شود، این استقبال بهتر خواهد شد.

امین اکبری‌نسب در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر به عنوان متولیان هنر نمایش باید گوشه چشمی به گروه‌های تئاتری که پس از چهارماه تعطیلی به صحنه بازگشته‌اند، داشته باشند و آن‌ها را به لحاظ مادی و معنوی حمایت کنند. باید دست به دست هم دهند تا دوباره چرخه اجراها به جریان افتد. در این مدت تعطیلی برخی از همکاران شرایط بسیار ناگواری داشتند تا حدی که نتوانستند اجاره خانه خود را بپردازند و این موضوع بسیار غم‌انگیز، تاسف‌بار و تراژدی است. امیدوارم حمایت متولیان تئاتر از هنرمندان این عرصه بیشتر شود هر چند که آقای قادر آشنا با حضورش در اداره کل هنرهای نمایشی تاکنون قدم‌های خوبی برداشته است.

علاقمندان به تماشای نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.