سرویس تئاتر هنرآنلاین، مسعود طیبی کارگردان و مدرس تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه قرار بوده اردیبهشت‌ماه در تئاتر شهر اجرا برود، گفت: در حال حاضر هیچ‌کس پاسخگوی وضعیت اجرای من نیست. من حاضر هستم در زمان حال اجرا بروم زیرا یک ضرب‌المثل معروف وجود دارد که در مورد تئاتری که هیچ نهادی حاضر نیست آن را به‌عنوان یک شغل بپذیرد؛ کاملاً صدق می‌کند. ما مجبور هستیم که نقد را بچسبیم و نسیه را رها کنیم.

وی عنوان کرد: در سال 1393 زمانی که می‌خواستم نمایش "هملت" را در تالار مولوی اجرا کنم، آقای اسدی گفتند در ماه‌های بهمن و اسفند اجرا نروید و بگذارید پس از عید نمایش‌تان را اجرا کنید، اما من گفتم می‌خواهم اجرا بروم. دقیقاً پس از اجرای من بود که تالار مولوی تا سال 1395 تعطیل شد.

این کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ‌کس نسبت به اجرای آن‌ها تعهد ندارد، اظهار داشت: در فضای تئاتر هیچ چیز مکتوبی بین آدم‌ها رد و بدل نمی‌شود که شما فلان ماه اجرا دارید. همین الان هم به راحتی می‌توانند نوبت اجرای من را انکار کنند. تئاتر تنها نهادی است که قرارهای اداری آن شفاهی گذاشته می‌شود و چیزی به نام نوشتار کتبی در تئاتر بی‌معنی است. 

طیبی تصریح کرد: اگر به هر دلیلی دوباره شرایط قرنطینه لحاظ شد و یا مدیریت عوض شود چه‌کار کنم؟ دوباره باید از اول رایزنی‌های چند ساله خودم برای اجرا را شروع کنم. اجرایی که در بهترین حالت هم ضرر دارد. اگر هم در این فرصت اجرا نروید، بعداً می‌گویند ما به شما نوبت اجرا دادیم ولی خودتان اجرا نرفتید. من می‌دانم که در این شرایط بدون شک با شکست مخاطب روبرو خواهم شد. به شخصه خود من در چنین شرایطی نمی‌روم تئاتر ببینم چون در سالن‌های تئاتر ما هیچ ایمنی خاصی وجود ندارد. من هم اگر اجرا بروم حداکثر توان بهداشتی را برای گروهم لحاظ می‌کنم.

وی از دور سوم نمایش "فقط چهل  روزه بودم" در تئاتر شهر خبر داد و گفت: من ابتدا می‌خواستم یک محصول نمایشی جدید به نام "انتقام سیاوش" را تولید کنم و در سالن حافظ اجرا ببرم ولی در حال حاضر تولید آن پروژه را لغو کرده‌ام، چون تولید در این شرایط حتماً کار عاقلانه‌ای نیست. نمایش "فقط چهل روزه بودم" آماده اجرا است و اجرای آن برای من سودی ندارند ولی ضرر مالی خاصی هم ندارد. به نظرم در چنین شرایطی باید محصولی که آماده اجرا است را به صحنه ببرم.

این کارگردان ادامه داد: من چند روز پیش در مورد تدریس آنلاین هم گفتم که در حال حاضر یک بازخورد 40 درصدی دارم، حالا بیایم آن را هم به خاطر یک حداکثری که ندارم، رها کنم؟ من الان در بدترین وضعیت بیماری و اقتصادی کشورم یک نمایش آماده اجرا دارم، اگر آن را هم رها کنم چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا تضمینی وجود دارد که در چند ماه آینده شرایط بهتری داشته باشیم؟

طیبی افزود: من در این مدت به تئاتر شهر نامه نوشتم و اعتراض کردم. آن‌ها حق ندارند وقتی کارگاه نمایش را تعطیل می‌کنند اجرای من را هم تعطیل کنند، بلکه فقط باید سالن نمایش من را عوض کنند. کار من دو پرسوناژ دارد، اما این کار از همان ابتدا قابلیت اجرا در سالن سایه را داشت. قرار بود اثر دیگری را تولید کنم ولی از ترس اینکه تئاتر شهر من را در پروسه خوانش متن و این داستان‌ها نیندازد، راضی شدم تا دور سوم نمایش "فقط چهل روزه بودم" را اجرا کنم.

وی اظهار داشت: پس از اجرای بسیار موفق نمایش "خداحافظی نکن" با بازی نسیم ادبی، نسرین نصرتی و حسام منظور و فروش بالای آن، مجموعه تئاتر شهر بدون هیچ دلیلی به مدت 9 سال حاضر نبود به من اجرا بدهد. سال گذشته بهانه آوردند که شما در ایرانشهر اجرا رفته‌اید، در حالی‌که چند نفر دیگر هم در ایرانشهر اجرا رفتند و بلافاصله در تئاتر شهر هم نمایش اجرا کردند. به هر حال من را حذف کردند. حالا می‌خواهم بدانم برای نهمین سال متوالی می‌خواهند چه بهانه‌ای بیاورند؟ 

طیبی تأکید کرد: به نظرم در شرایطی که وزارت کار و بیمه، هیچ‌کدام کار ما را به‌عنوان شغل حساب نمی‌کنند، تولید یک اثر جدید کار اشتباهی است. ما در جامعه خودمان از سطح نازل‌ترین کارها تا بالاترین سطح کارهایی که انجام می‌دهیم، هیچ جایگاهی نداریم. من در مملکت خودم با یک مرده هیچ فرقی ندارم. جالب است که رشته دانشگاهی این حرفه در کشورمان وجود دارد ولی کار ما هنوز به‌عنوان شغل محسوب نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه هیچ قوانین مدونی برای اجرا در مجموعه‌های دولتی ایران وجود ندارد، عنوان کرد: به نظر من همه مدیران سالن‌های دولتی صرفاً به صورت شخصی برخورد می‌کنند. اگر فلانی که با من رابطه حسنه دارد در رأس کار قرار بگیرد، من بلافاصله می‌توانم در سالن دولتی اجرا بروم. 

طیبی ادامه داد: در حال حاضر به آدم نمی‌گویند به شما اجرا نمی‌دهیم، بلکه می‌گویند نمایش شما در اولویت اجرا نیست! یک نفر بگوید جمله نمایش شما در اولویت اجرا نیست چه معنی می‌دهد؟ هر مجموعه‌ای که نمی‌خواهد به من اجرا بدهد موظف است اعلام کند که چرا به من اجرا نمی‌دهد؟ مثلاً بگوید نمایش شما با مجموعه ما همخوانی ندارد. مثلاً من الان اگر بخواهم در تماشاخانه سرو اجرا بروم، می‌دانم که باید یک اثر مذهبی و دفاع مقدسی اجرا کنم، وگرنه اثر من هر چقدر هم کیفیت داشته باشد در آن مجموعه پذیرفته نمی‌شود.

این کارگردان تئاتر گفت: آقای اسدی دو سال پیش به من گفت نمایش شما در اولویت اجرا نیست ولی بهمن ماه وقتی با ایشان صحبت کردم بر روی سالن کارگاه نمایش به توافق رسیدیم. در حال حاضر باید برای اجراهای کنسل شده در کارگاه نمایش یک چاره‌ای بیندیشند. نمی‌توانند اجرای من را کنسل کنند، بلکه باید سالن نمایش من را عوض کنند. به هر حال باید یک ترفندی برای نمایش من بیندیشند.

طیبی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر از طرف تئاتر شهر چیزی هم به من نگفته‌اند که به شما اجرا نمی‌دهیم، اما در این 9 سال اخیر آنقدر برخوردها با من بد بوده است که از ترسم دارم همه چیز را قضاوت می‌کنم تا اگر جواب منفی شنیدم آماده باشم. در حال حاضر بلاتکلیف هستند.