سرویس تئاتر هنرآنلاین، داوود فتحعلی‌بیگی مدرس دانشگاه، کارگردان، بازیگر، نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره سردار قاسم سلیمانی گفت: من با این بزرگوار از نزدیک آشنایی نداشتم و از طریق اخبار از فعالیت‌ها و نقش ایشان در کشور و منطقه مطلع بودم. با این حال خبر شهادت سردار سلیمانی برایم بسیار دردناک بود و مرا بی‌اختیار به یاد مالک اشتر انداخت؛ چراکه مالک را نیز عوامل معاویه ترور و به شهادت رساندند.

او همچنین در ادامه افزود: در حقیقت معاویه در جبهه باطل قرار داشت و مالک اشتر در جبهه حق و امیرالمونین بود. امروز نیز دوباره آن اتفاق در ارتباط با سردار بزرگ قاسم سلیمانی تکرار شد. مقایسه‌ای که میان سردار قاسم سلیمانی و مالک اشتر انجام دادم به دلیل سعه صدری است که از این شخصیت بزرگوار از طریق شنیده‌ها سراغ دارم.

این پژوهشگر همچنین اضافه کرد: برای سردار قاسم سلیمانی تفاوتی نداشت که چه شخصی مظلوم واقع شده و آن فرد پیرو کدام دین است و او در همه حال به حمایت از مظلوم بر می‌آمد و این موضوع نشان از آن داشت که این مرد بزرگ از بسیاری از مرزها عبور کرده و دارای روحانیت و نورانیتی است که در تمام وجودش متبلور شده و منجر به آن شده تا همه چیز را انسانی بنگرد.   

فتحعلی‌بیگی با بیان اینکه سردار قاسم سلیمانی با اینکه مواضع اعتقادی خود را داشت، از منظر تعصب به کسی نگاه نمی‌کرد، عنوان کرد: شهید سردار قاسم سلیمانی همواره وظایف انسانی خود را انجام می‌داد و از مهمترین وظایفی که ما هنرمندان باید عهده‌دار آن باشیم این است که به مفاهیم وطن‌پرستی و شهادت توجه بیشتری نشان دهیم و از آن غافل نباشیم و در این راستا باید متولیان زمینه‌های تولید اینگونه آثار را فراهم کنند.

او در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: متاسفانه دانشکده هنرهای زیبا و دیگر دانشگاه‌ها اقدام به حذف درس آشنایی با تعزیه که در بنیان آن مفاهیم خیر و شر و شهادت قرار داشت، کرده‌اند و به جای آن درس تاریخ تئاتر آمریکا را برای دانشجویان تدریس می‌کنند. کجا باید این درددل را عنوان کرد که بنیان تعزیه جدال خیر و شر است و این هنر بنیان‌های اسلامی و حسینی دارد؟

این استاد دانشگاه همچنین افزود: درسی که اکنون با عنوان تاریخ تئاتر آمریکا به دانشجویان آموزش داده می‌شود از هجوم فرنگی‌ها و اروپاییان شکل گرفته نه آمریکای سرخ‌پوستی. همان آمریکائیان هفت‌تیرکش و کابویی‌ که اکنون تنها شکل هجوم و تعرض‌شان تغییر کرده است وگرنه همان نگاه گذشته را دارند.

داوود فتحعلی بیگی اضافه کرد: چرا باید درس تعزیه در دانشگاه حذف شود و به جای آن تاریخ تئاتر آمریکا تدریس شود؟ شاید این امکان وجود داشت که هر کدام جای خود تاثیرگذار باشند.

او با طرح این پرسش که آیا ما هنرمندان وظیفه‌ای در قبال این جامعه و جدال تاریخی نداریم؟ تصریح کرد: هیچ‌گونه امتیاز ویژه‌ای از دولت دریافت نکرده و نمی‌کنم و همین حقوق بازنشستگی ما را بس، ضمن اینکه هر سه یا چهار سال یکبار نمایشی را روی صحنه می‌آورم و تمام مطالبی که عنوان کردم درددل من بود و از سر چاپلوسی برای دولت چیزی را مطرح نکردم.

 

شهادت سردار سلیمانی به مراتب بیشتر از اعمالش بر مردم و جامعه تاثیرگذار بود

تاجبخش فنائیان مدرس، نویسنده و کارگردان درباره سردار قاسم سلیمانی گفت: با این بزرگوار از نزدیک آشنایی نداشتم؛ اما مگر کسی هست که او را نشناسد؟ به اعتقاد من شهید سردار قاسم سلیمانی مظهر انسانی بود که توانست با پاکی روح خود در روح دیگران اثرگذار باشد.

او در ادامه افزود: این تاثیرگذاری پس از شهادت ایشان به مراتب بیشتر شد چراکه شهید با شهادت خود در روح و روان دیگران تاثیر گسترده‌تری خواهد گذاشت و در واقع این معنی شهادت است که انسان با گذشت از جان خود بیشتر از کلمه، حرف و عمل می‌تواند بر دیگران اثرگذار باشد.

فنائیان در ادامه اضافه کرد: شهید سردار قاسم سلیمانی نیز زمانی‌که در قید حیات بود اقدامات بسیاری برای مملکت و منطقه انجام داد اما شهادتش به مراتب بیشتر از اعمالش بر مردم و جامعه تاثیرگذار بود و این موضوع را آینده ثابت خواهد کرد.

این نویسنده و کارگردان در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: هنرمندان در صورتی‌که ذره‌ای روحیه هنری واقعی در وجودشان باشد از این نوع شهادت‌ها درس گرفته و با آن بر آحاد جامعه تاثیرگذار می‌شوند و اینگونه تاثیر شهادت و از جان‌گذشتگی به مراتب مضاعف و وسیع‌تر خواهد شد.