سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "احتمال اشتباه" نوشته و کار حسین جمالی از 4 آذر ماه ساعت 20:30 در تالار حافظ روی صحنه است. مجید رحمتی، حمید رحیمی، آرش غلام‌آزاد، بهناز نادری، مهتاب شهریاری، مهدی مختاری، مونا آثار جوی، المیرا احمد، احسان امینی، طاها حسنوند، پریا زنجیرانی، نیکا فرامرزی، هانیه کلهر، شیما ملکی، ستاره موسوی‌ها و ستار ناصری در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

حسین جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این اثر گفت: نمایش "احتمال اشتباه" محصول نگارش کارگاهی است. بدین صورت که ابتدا بازیگران انتخاب شدند و پس از آن متن با حضور بازیگران باسابقه تئاتر و کسانی‌که برای نخستین بار پا به صحنه می‌گذارند تکمیل شد. مرکز آموزش بنیاد رودکی با رویکرد ایجاد فرصت برای بازیگران جوانی که دوره آموزشی را در این مرکز می‌گذرانند، امکانات ارزشمندی را فراهم کرد تا گروه بتواند در مسیر یک اجرای حرفه‌ای، متد آموزشی خود را که طی پانزده سال پژوهش روی نمایش‌های شرقی بدست آورده را به عرصه ظهور برساند.

او موضوع و مضمون این نمایش را اینگونه توضیح داد: "احتمال اشتباه" یک کلاژ نمایشی با نگاهی به داستان رستم، سهراب، تهمینه و وقایع امروزی است. موضوع وطن و مهاجرت دستمایه کار بر این داستان کهن قرار گرفته است. به این نتیجه رسیدیم در شرایط دشواری که این روزها مردم ما می‌گذرانند، بررسی زوایای این موضوع می‌تواند خالی از لطف نباشد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر عنوان کرد: از اواخر تیرماه کارگاه‌های آموزشی را آغاز کردیم و طی دو ترم تا مهرماه به صورت فشرده و هر روزه با گروهی از اساتید تئاتر، سینما و موسیقی سعی کردیم تا سر فصل‌های مورد نیاز را با گروه تمرین کرده و آمادگی لازم را به دست آوریم. سپس  بازیگران حرفه‌ای به گروه پیوستند و کار برای اجرای صحنه آماده شد.

جمالی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "احتمال اشتباه" یادآور شد: شیوه اجراییِ پژوهش شده گروه در راستای دیگر آثاری که به صحنه برده‌ایم متکی بر روایتگری و فرهنگ عامیانه است تا بتواند ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند. شیوه اجرایی نمایش‌های شرق ملاک کار بوده و سبک کار براساس گفتار، گفت‌وگو و تصاویر مفهومی شکل گرفته است.

218e61d8-5df3-49f8-b70a-37c884987adc

او در خصوص صحنه این اثر اظهار کرد: طراحی و صحنه‌پردازی این کار از ابتدا متکی به بهره‌مندی از نورپردازی و رنگ بود و با امکانات نوری اندک سالن حافظ سعی شد تا تنوع بصری و زیبایی‌شناسی مفهومی حتی‌الامکان به دست آید.

نویسنده و کارگردان نمایش "چل گیس" درباره موسیقی نمایش "احتمال اشتباه" گفت: این نمایش پنج قطعه موسیقی دارد که در صحنه توسط بازیگران خوانده می‌شود و قطعاتی نیز در راستای فضاسازی و ایجاد صحنه‌های حسی دقیق ساخته شده است.

حسین جمالی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: در به وجود آوردن این اثر علاوه بر بازیگران که بسیار متبحر، صبور و خوش نقش حضور یافتند، آهنگسازی بهرام دیجور و طراحی حرکت مهرداد آبجار، طراحی صدای مهراد ابوالقاسمی، مشاوره‌های مجید رحمتی و همچنین ایمان یزدی به عنوان مجری طرح و مدیر مرکز آموزش بنیاد رودکی و بابک شیبانی در سمت ناظر پروژه بسیار کارآمد بود و از همگی سپاسگزارم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: بنیاد رودکی و گروه نمایش "نیست"، مجری طرح: ایمان یزدی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح حرکت: مهرداد آبجار، طراح گریم: هادی هاشمی، طراح صحنه: حسین جمالی، موسیقی: بهرام دیجور، اجرا و میکس و مستر: محمد نصرتی، افکت: مهراد ابوالقاسمی، شاعر ترانه "بی‌تابانه": محمدشمس لنگرودی، ملودی ترانه‌ها: حسین جمالی، مدیر روابط عمومی: سمیرامیس محمدی، طراح لباس: سهیل عطشانی، دوخت لباس: ویدا علیخانی و حسین حسینی، دستیار کارگردان: کیانا زهرایی، منشی صحنه: فرنوش فروزان، مدیران صحنه: ابوذر نعمتی و مجید اپرا، تدارکات: علیرضا عطایی، پوستر: پژواک سراج، گرافیک: پژواک سراج و محمد موحدنیا، عکاس: شمیم رونق‌پور و طراح تیزر: شهرام خطی (استودیو خطی).

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.