سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "دست‌های آلوده" اثر ژان پل سارتر با دراماتورژی و کارگردانی مسعود موسوی از 30 آبان‌ماه ساعت 20 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش حمیدرضا نعیمی، مسعود موسوی، ریحانه سلامت، شهاب مهربان، محسن بابایی، فرزانه رضایی، آریاز ذوالفقاری و مهدی باقرزاده هستند.

مسعود موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه "دست‌‌های آلوده" به منظور اجرا گفت: آخرین کاری که روی صحنه آوردم نمایش "اکتبر 1942 پاریس" در سال 1395 بود. این اثر فضای جنگ جهانی دوم و اتفاقات آن زمان را به تصویر می‌کشید. پس از پایان اجرای آن نمایش دیدم که این امکان وجود دارد تا با نگاهی به تاریخ، حرف‌های جدید و تازه‌ای را بر صحنه نمایش عنوان کرد. بنابراین شروع به مطالعه آثار ژان پل سارتر کردم و در نهایت به نمایشنامه "دست‌‌های آلوده" رسیدم و این اثر را با نگاه و رویکرد خود تلفیق کرده و روی صحنه آوردم.

او ضمن اشاره به اینکه بهتر دیدم تا دراماتورژی بر اثر سارتر انجام دهم، عنوان کرد: احساس کردم باید با نگاهی به مشکلات جوامع امروزی ایران و جهان این اثر نمایشی را آنلاین و به روز کنم.  

کارگردان نمایش "ما فقط پنج دقیقه وقت داشتیم" درباره موضوع و مضمون نمایش "دست‌های آلوده" یادآور شد: این نمایش درباره احزابی است که هر کدام به دنبال قدرت خویش هستند و بر سر این مسئله با یکدیگر درگیری‌هایی دارند و هر یک می‌خواهند منافع خود را پیش برند، اما در نهایت همه بازنده می‌شوند.

موسوی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود یک ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی آن اظهار کرد: همواره به درست یا غلط در کارگردانی آثار نمایشی، قصد دارم تا از نویسنده پیشی بگیرم چراکه به نظرم کارگردان باید ناگفته‌ها و زیرنویس متن را برای مخاطب تصویری کند و در این شرایط است که کارگردان موفقی است. در این راستا چند شخصیت و حدود 70- 80 صفحه از نمایشنامه ژان پل سارتر را حذف کردم اما با این حال مخاطب با نقاط تیره‌ای در این نمایش روبرو نخواهد بود. سعی‌ام بر این بوده تا افکار خود را در کنار اندیشه‌های سارتر با نگاهی جدید در نمایش "دست‌های آلوده" بگنجانم.

او درباره طراحی صحنه این نمایش که توسط علی ساسانی‌نژاد انجام شده، گفت: از آنجا که در نظر داشتیم تا جذابیت‌های نمایش حفظ شود تلاش‌مان بر این بوده تا تفکرات هر یک از شخصیت‌های نمایش را عینیت بخشیده و در طراحی صحنه نمایش بگنجانیم. هر بخش از طراحی صحنه تفکرات یکی از شخصیت‌های نمایش است.

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره موسیقی و طراحی لباس این نمایش نیز عنوان کرد: ادعای آن را دارم که با استفاده از تبحر محمد فرشته‌نژاد آهنگساز نمایش و ثمین تحویلداری به عنوان طراح لباس حرف تازه‌ای در این نمایش به مخاطب ارائه شده است.

مسعود موسوی ضمن اشاره به اینکه قطع اینترنت بین‌المللی گروه‌های نمایشی را دچار صدمات بسیاری کرد، تصریح کرد: طی این روزها همه چیز تحت‌الشعاع این موضوع قرار گرفت. شاید سالن‌داران خصوصی به واسطه دریافت کف فروش از گروه‌های نمایشی به این مسئله بی‌توجه باشند اما من به شخصه از مدیران و مسئولان تالارهای نمایشی دولتی درخواست می‌کنم دغدغه من را دغدغه خود بدانند و برای روزهایی که به هر دلیل نمایش‌ها تماشاگر خود را از دست داده تمهیدی بیاندیشند. آن‌ها می‌توانند اجرای نمایش‌ها را به مدت چند روز تمدید کنند تا زحمات گروه‌های نمایشی به هدر نرود.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: به اعتقاد من تئاتر واقعی روز به روز کم فروغ‌تر می‌شود چراکه کارگردان‌ها این روزها به دلیل فروش گیشه به سمت بازیگران چهره می‌روند و این موضوع باعث شده تا نود درصد بازیگران تئاتر بیکار شوند. همچنین از زمان روی کار آمدن سالن‌های خصوصی به دلیل دریافت اجاره ‌بهای سالن و کف فروش، نود درصد کارگردانان نیز کار نمی‌کنند. از آنجا که سالن‌های نمایشی چند اجرایی شده‌اند طراحی صحنه و نور نادیده گرفته می‌شود. با این شرایط تئاتر رو به نابودی است مگر اینکه اتفاق و تحولی شکل بگیرد تا از کمیت‌ها کاسته و به کیفیت افزوده شود. مدعی هستم که نمایش "دست‌های آلوده" به دور از لودگی، تماشگر واقعی تئاتر را به خود جذب می‌کند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: آهنگساز: محمد فرشته‌نژاد، طراح صحنه: علی ساسانی‌نژاد، طراح لباس: ثمین تحویلداری، مشاور کارگردان: علی شاه‌صفی و پویا موسوی، مشاور روابط عمومی، رسانه و تبلیغات: بهزاد مرتضوی، مدیر تولید: بهنود محمدی‌پور، گروه کارگردانی: لیدا حکانی، نازنین ابارشی و گلریز ابراهیم، طراح پوستر و بروشور: محمدرضا غلامی، طراح گریم: علی گودینی، تیزر: مرجان مروستی، علی شاه صفی، مسئول رسانه: سبا حیدرخانی، اجرای لباس: مهسا شریفی، عکاس: رامین نیک بین و گروه صحنه: سینا سلمان روغنی، دانیال محسنی، زهرا الماس پور و ثمینه نعیمی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال و گیشه مجموعه تئاترشهر تهیه کنند.