سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آهنگ‌های لندندری" نوشته راشل فیلد با ترجمه رضا شیرمرز و کارگردانی سیامک گل‌ سرخ از 14 مهرماه ساعت 18:30 در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی با بازی مرجان قهرمانی، خسرو بامداد، طاهره بهرامی و علیرضا زرگوشیان اجرا می‌شود.

سیامک گل ‌سرخ در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب و اجرای این نمایشنامه گفت: جذابیت‌های این نمایشنامه تمام اعضای گروه را تحت تأثیر خود قرار داد و باعث شد تا این متن را برای اجرا انتخاب کنیم. سادگی و شیوایی بسیار برایم حائز اهمیت بود. "آهنگ‌های لندندری" سرشار از تصاویر زیبا و جذاب ذهنی است که هر خواننده و تماشاگری را در درون خود گم می‌کند و به اعماق درون و رؤیاهایش می‌برد. این نمایشنامه یک متن ساده، شسته و رفته و پر از مطالب عمیق و فیلسوفانه دارد که از طریق کاراکتر دوره‌گرد در این اثر عنوان می‌شود.

او همچنین افزود: راشل فیلد که نویسنده این نمایشنامه است، یکی از شخصیت‌های برجسته جهانی محسوب می‌شود که رمان‌های بسیاری از جمله "هیتی" از معروف‌ترین آثار اوست. او در نمایشنامه "آهنگ‌های لندندری" به‌وضوح به مسائل و دغدغه‌های نسل جوان پرداخته و این اثر به دور از هرگونه حاشیه‌سازی است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه موضوع و مضمون این نمایش درباره وادار شدند انسان به تفکر و قدرت تصمیم‌گیری است، عنوان کرد: جنبه‌های مختلفی از جمله روان‌شناختی، تراژدی، رئالیسم جادوئی و غیره... در این اثر وجود دارد. موضوع این نمایش برشی از زندگی دختر ساده‌ای است که سال‌ها در منزل نامادری خود برای رسیدن و به دست آوردن به یک لقمه نان، لباس و مسکن کار می‌کند و از لحاظ عاطفی هیچ‌گونه اهمیتی به احساسات او داده نمی‌شود. او فردی است که هیچ آگاهی نسبت به جهان اطراف خود ندارد... این متن به‌قدری جذاب نوشته شده که می‌توان آن را به تمام اقشار جامعه نسبت داد و مربوط به فضا و مکان خاصی نیست و جهان‌شمول است.

گل سرخ خلاصه داستان این نمایش را این‌گونه توضیح داد: دختری در آشپزخانه یک منزل مشغول به پخت و پز و تمیزکاری است که غریبه‌ای ناشناس وارد می‌شود. دختر در ابتدا وحشت می‌کند اما پس از دقایقی پی به ماهیت غریبه می‌برد و ...

او درباره مدت‌زمان تمرینات این نمایش و سبک و فضای اجرایی آن یادآور شد: گروه ما به‌صورت پراکنده به مدت سه ماه مشغول به تمرین این نمایش بوده است و در طول این مدت بارها و بارها به تحلیل‌های متفاوتی از این اثر دست یافته است و به‌مرور زمان‌بر این باور شدیم که نظرات و دیدگاه‌های متفاوتی درباره این نمایشنامه می‌تواند وجود داشته باشد. سبک و فضای این اثر بیشتر به رئالیسم و رئالیسم جادویی نزدیک است و هر روز با ارتباط با کاراکترها نسبت به هم به عمق وجود نقش دست پیدا می‌کردیم.

سیامک گل سرخ درباره میزان وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه اصلی تصریح کرد: کاملاً وفادار نبوده‌ام چراکه به‌عنوان کارگردان باید در جاهایی از متن دخل و تصرف می‌کردم و ایده‌ها و نظرات خود و دیگر همکارانم در اجرای این اثر تأثیرگذار بوده است.

او درباره طراحی صحنه و موسیقی این اثر نمایشی گفت: تماشاگر در این نمایش با یک فضا و صحنه سورئالیستی، المانی و ناتورالیستی روبروست. موسیقی نمایش نیز کاملاً تخصصی و حرفه‌ای از میان آثار شخصیت‌های جهانی، بی‌نظیر و مشهور دنیا از جمله شاهکارهای ویوالدی و یوهان اشتراوس انتخاب شده است.

سیامک گل سرخ در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: این نمایش با چنان ظرافتی طراحی و اجرا شده که بیننده در زمان 50 دقیقه اجرا همچنان با فضا و مطالب جذاب روبرو خواهد شد که ذهن مخاطب را نیز به چالش می‌کشد و در پایان متوجه گذر زمان نمی‌شود و انتظار دارد که بقیه ماجرا را ببیند که دیگر نمایش به پایان رسیده است. سؤالی که در این نمایش مطرح است این است که چه چیزی باعث می‌شود که ما از آزادی محروم بمانیم؟ نغمه‌ نوازنده دوره‌گرد در این نمایش دعوتی است به زندگی پر از آرامش و امنیت. زندگی قماری تلخ و بزرگ در کالبدشکافی این اثر است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: فرید محمدی، دستیار کارگردان: محمد مروتی، منشی صحنه: هما جهانی، طراح صحنه و لباس: سیامک گل سرخ، طراح گریم: طهورا نبیان، طراح پوستر و بروشور: سیامک گل سرخ و علیرضا زرگوشیان، دستیار فنی: رزگار فیض‌الهی، دستیار صحنه: سورنا گل سرخ، انتخاب موسیقی و افکت: سیامک گل سرخ و علیرضا زرگوشیان، عکاسان و تصویربرداران: محمد مروتی و مهدی آزادپور و روابط عمومی: الهام کاملی.

علاقه‌مندان می‎‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.