سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "شکم" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی از 3 شهریورماه در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی اجتماعی کیوان احمدی، احمد جعفری، مهناز میرزایی، لیلا میناوند و حامد نساج بخارایی هستند.

علیرضا معروفی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "شکم" گفت: در حال تمرین نمایش "عقیم" که پیش از این اجرا کردم، بودم که ایده نگارش نمایش "شکم" به ذهنم آمد. همواره به این فکر می‌کردم که امروزه انسان‌ها برای چه تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند؟ چرا صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و به سرکار می‌روند و سپس به خانه بازمی‌گردند؟ برای چه حقوق می‌گیرند؟ دغدغه انسان‌ها چیست؟ در پاسخ به این پرسش‌ها به یک کلمه رسیدم و آن شکم بود و متوجه شدم که انسان‌ها برای اینکه گرسنه نمانند کار می‌کنند و از اینجا ایده نگارش این نمایشنامه در ذهنم شکل گرفت.

او درباره موضوع و مضمون نمایش "شکم" خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی موضوعی اجتماعی دارد و قصه خانواده‌ای است که در یک ناکجاآباد زندگی می‌کنند که قوانین آن به این شکل است که همه اقلام غذایی سهمیه‌بندی شده در حالی‌که اقلام آزاد نیز در این مکان وجود دارد اما قیمت آن هنگفت است و مردم توان خرید آن را ندارند. انسان‌های این نمایش مجبور هستند غذا را در خانه نیز سهمیه‌بندی کنند و مقدار کم و مشخصی را در هر وعده غذایی استفاده کنند. در این نمایش بچه‌دار شدن آزاد است اما طبق قانون تا 4 سال یک سهمیه مصرفی از آن خانواده کم می‌شود و بالعکس اگر یک نفر از خانواده کم شود تا 4 سال سه سهمیه تشویقی به آن خانواده داده می‌شود.

معروفی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 4 ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "شکم" عنوان کرد: این نمایش کاملاً مینی‌مال است و هیچ آکسسوار و دکوری روی صحنه وجود ندارد و بازیگران همه چیز را به صورت المان در نظر می‌گیرند و هدف از این موضوع این است که در هیچ چیز، هیچ چیزی وجود ندارد؛ زمانی‌که چیزی برای خوردن وجود ندارد پس هیچ چیز خورده نمی‌شود. در این نمایش یک نور فالو وجود دارد و از آنجا که قصه نمایش در آینده است تحلیل ما این است که این نور آینده را نشان می‌دهد. این نور از دل تماشاگر به صحنه تابیده می‌شود.

کارگردان نمایش "عقیم" درباره موسیقی نمایش "شکم" یادآور شد: موسیقی نمایش نیز کاملاً مینی‌مال است و سعی کرده‌ایم که موسیقی به صورتی باشد که فضای لامکان و لازمان نمایش را نشان دهد و موسیقی کمک شایانی به اتمسفر و موقعیت متن می‌کند.

علیرضا معروفی در پایان صحبت‌هایش گفت: این نمایش دغدغه روز و موضوع آن درگیری‌های این روزهای مردم است و امیدوارم مخاطبان به تماشای این نمایش بنشینند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: مسعود شامی خاتونی، سرپرست گروه: ابراهیم گله‌دارزاده، دستیاران کارگردان: امید جمشیدپور و محمد سلیمان، منشی صحنه: مروارید دماوندی، آهنگساز: سینا کووایی، طراح لباس: سحرناز امامی، طراح گریم: کامبیز معماری، طراح پوستر و بروشور: میلاد خرمن بیز، مشاور رسانه‌ای: میترا رضایی، عکاس: مروارید دماوندی و تبلیغات مجازی: نسترن بیک نژاد.

علاقمندان به تماشای این نمایش که تا 15 شهریور ماه روی صحنه است، می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.