سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تابلویی از خون" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا نراقی با برداشتی آزاد از رمان "خون بر برف" نوشته یو نسبو از 18 تیرماه ساعت 18:30 در عمارت روبرو با بازی علیرضا نراقی و زینب گرمارودی روی صحنه است و هفته پایانی اجرای خود را پشت سر می‌گذارد.

علیرضا نراقی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "تابلویی از خون" گفت: پس از آشنایی‌ام با یو نسبو نویسنده نروژی و خواندن چند رمان از او، از آنجا که علاقه بسیاری به اقتباس از متون غیرنمایشی دارم، تصمیم به تبدیل رمان "خون بر برف" به متن نمایشی گرفتم.

او در ادامه اضافه کرد: خط داستانی نگارش نمایشنامه "تابلویی از خون" را از این رمان گرفتم اما در نگارش آن را بسیار تغییر دادم و بخشی از آن داستان در این نمایشنامه است. کاراکترهای دیگری نسبت به رمان به این نمایشنامه اضافه شده و فضای آن تغییر کرده و ایرانیزه شده است در حالی‌که داستان رمان در نروژ اتفاق می‌افتد.

نراقی ضمن اشاره به اینکه سعی کرده‌ام از نشانه‌های سینمایی، ژانر جنایی و فیلم نوآر در این اثر نمایشی استفاده کنم، تصریح کرد: در شکل داستان‌گویی از نشانه‌های سینمای جنایی و سبک فیلم نوآر استفاده کرده‌ام و با نشانه‌هایی نیز به آن شکل بصری داده‌ام که این موضوع از مهمترین ویژگی‌های نمایشنامه و اجرا، برای من است.

او درباره موضوع و مضمون این نمایش گفت: مضمون این نمایش تا اندازه‌ای به مسئله انزوا می‌پردازد. مسئله انزوا از زوایه یک داستان دراماتیک جنایی با یک کاراکتر خاص که شغل ویژ‌ه‌ای دارد در این نمایش بروز پیدا می‌کند.

این منتقد تئاتر و سینما با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود یک ماه و نیم به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر عنوان کرد: یو نسبو نویسنده ژانر جنایی است و رمان "خون بر برف" نیز فضایی جنایی دارد. سعی کرده‌ام در این نمایش با المان‌هایی، این ژانر را بازآفرینی کنم. نمایش تک نفره است اما دو کاراکتر روی صحنه هستند؛ یکی حضورش مبتنی بر حرکت و دیگری مبتنی بر کلام است.

او همچنین افزود: در اجرای این اثر فضای رئال محض وجود ندارد. این اثر فرمالیستی است که در عین حال که داستانی شبه واقعی دارد باز هم تئاتریکال است.

علیرضا نراقی درباره طراحی صحنه نمایش "تابلویی از خون" اظهار کرد: طراحی صحنه کاملاً مینی‌مال و مبتنی بر نشانه‌ها و المان‌های کوچک با استفاده از نور است که این نشانه‌ها هم در رمان و هم در متن برجسته است. در صحنه دو میز، یک سه پایه و یک سطل فلزی است و از میزان نسبتاً بسیاری پارچه سفید استفاده شده است که در طول اجرا پارچه سفید تبدیل به پارچه خونی با شکل‌های خاص می‌شود.

او درباره موسیقی این نمایش گفت: موسیقی نمایش قطعه کوچکی از بت هارت است که از نظر تم و سبک، یک قطعه موسیقی سول است که ترانه آن به فضای کار و کاراکتر اصلی نمایشی نزدیک است و به لحاظ سبک به سینمای جنایی قرابت دارد.

نراقی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: ما برای اجرای این نمایش با عمارت روبرو، ده شب قرارداد داشتیم، اما با تشکر از مسئولین این تماشاخانه به دلیل مشکلاتی که برای این عمارت به وجود آمد، اجرای نمایش ما دیرتر شروع شد و از تعداد اجراهای‌مان کاسته شد و این موضوع اطلاع‌رسانی را نیز برای ما دشوارتر کرد. گروه‌هایی مثل ما که روابط‌ عمومی ندارند و نمی‌توانند نیروهای روابط‌ عمومی را جذب کنند در بحث اطلاع‌رسانی نیز با مشکل مواجه هستند و ضربه می‌خورند که امیدوارم در آینده شرایط بهتر شود.

 در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: سهراب حسابرس است، یک حسابرس عاشق پیشه، اولین حسابرسی او پدرش بوده. اما این داستانِ آخرین حسابرسی اوست.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: بهار میرزهره، دستیاران کارگردان: علیرضا خدابخش و شمیم علامه زاده و طراح پوستر و بروشور: گلناز اخوان.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "تابلویی از خون" را از سایت تیوال تهیه کنند.