سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "جنین جن‌زده" به نویسندگی و کارگردانی سلمان فرخنده از 18 اردیبهشت‌ماه ساعت 19 در سالن شماره یک عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و بازیگران این نمایش میترا مومنی و سلمان فرخنده هستند.

سلمان فرخنده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با بیان اینکه نمایش "جنین جن‌زده" اثری روانشناختی است و ماجرای تراژیکی دارد،  داستان آن را اینگونه توضیح داد: داستان نمایش درباره زن و شوهری است که متوجه می‌شوند بچه‌دار شده‌اند و زن فکر می‌کند که قرار است موجودات ماورایی و اجنه آمده و بچه‌شان را با خود ببرد. از این رو زن و شوهر وارد مشکلاتی با یکدیگر می‌شوند.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش گفت: فضای اجرایی کمی به سمت و سوی رئالیسم جادویی است و بازی‌ها فضای رئالیسم دارد. فضای صحنه نیز یک رئال کامل به‌علاوه کمی توهم است که هم واقعی و هم غیر واقعی است. قصدم بر این بود تا فضا چند بعدی دیده شود، بنابراین هم خانه دیده می‌شود و هم جاهای دیگر. مشخصاً به دلیل اتفاقی که برای این زن و مرد افتاده فضای روانکاوی در قصه جریان دارد که در صحنه آخر نمایش قصه برای تماشاگران باز و گره‌گشایی می‌شود.

فرخنده در ادامه افزود: همچنین به منظور همراهی تماشاگران با اثر، لحظات طنزی در نمایش وجود دارد و در واقع سبک نمایش کمدی، ترسناک و روانشناسی است و این فضا به دلیل فضای ترس است که در خانه و بر این زن و شوهر حاکم است.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون ضمن اشاره به اینکه نمایش "جنین جن‌زده" در سال ۸۷ به صحنه آمده است، گفت: این نمایش سال ۸۷ در جشنواره‌ای در شیراز اجرا و سپس اجرای عمومی شد. البته پس از این سال‌ها به تبع گذشت دوره و زمان، اجرای این اثر با تغییراتی همراه است. این اثر نمایشی در اجرای جشنواره‌ای موفق به دریافت جایزه نویسندگی و بازیگری اول زن شد. طراحی صحنه در این اجرا نسبت به اجرای گذشته تغییر کرده است و به منظور اجرای جدید این نمایش حدود یک ماه تمرین کردیم.

سلمان فرخنده درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی عنوان کرد: از آنجا که نمایش فضای رئالیسم و در کنارش رئالیسم جادویی دارد و واقعیتی است که جاری و جریان‌دار است، طراحی آن دارای چند بعد است. طراحی صحنه با مشاوره شیما میرمحمدی انجام شده و در نظر داشتیم از فضای معمولی تئاترهایی که تنها تصویر خانه را نشان می‌دهند، گذر کرده و سعی کردیم در کنار اینکه فضای خانه دیده می‌شود این فضا تداعی‌کننده چند فضای دیگر مانند بیمارستان نیز باشد.

او در خصوص موسیقی نمایش "جنین جن‌زده" یادآور شد: موسیقی این نمایش بسیار نقطه حساسی در نمایش و اجرا دارد چون برخی از لحظاتی که در این نمایش ساخته می‌شود براساس بداهه است و در همان لحظه به وجود می‌آید. از آنجا که علی سینا رضانیا آهنگساز کار در حرفه خود بسیار با استعداد است، همزمان تعداد بسیاری ساز را در صحنه می‌نوازد البته نه به عنوان ملودی بلکه با آن‌ها صداسازی می‌کند. فضاسازی بخش‌های موهوم، ترسناک و فضاهای شاد براساس موقعیت‌های بداهه‌ای که در نمایش خلق می‌شود همه بر دوش این آهنگساز است. موسیقی زنده است و در صحنه اتفاق می‌افتد و حس عجیب و غریبی را به صحنه می‌دهد که خوشبختانه تاکنون مورد استقبال مخاطبان بوده است. به نظرم موسیقی یکی از نقاط قوت این نمایش است.

فرخنده که نقش یکی از دو شخصیت این نمایش را ایفا می‌کند، در ادامه خاطرنشان کرد: من نقش همسر را در این نمایش ایفا می‌‌کنم. معمولاً نقش‌هایی که رئال است چندان به چشم نمی‌آید و نقش‌های کلاسیک بیشتر دیده می‌شوند با اینکه نقش‌های رئال  سختی‌های خاص خود را دارد. بازی ما براساس متداکتینگ است و سعی بر این بوده که لحظات نابی را خلق کنیم که مشخص نباشد که دیالوگ‌ها از پیش تمرین و نوشته شده است و دیالوگ‌ها به گونه‌ای بیان می‌شوند که تازگی و طراوت خود را حفظ کنند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: امیدوارم تماشاگران بسیاری به تماشای کار ما بنشیند. نکته‌ای که برای من در این نمایش جذاب است این است که من و همسرم بیست سال پیش برای اولین بار با هم همبازی شدیم. حدود ۷ سال است که نتوانستیم در کنار هم بازی کنیم و اکنون پس از این مدت دوباره با هم همبازی شدیم. امسال در واقع جشن ۲۰ سالگی همبازی بودن من و همسرم است.

دیگر عوامل نمایش "جنین جن‌زده" عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه ریز: علی شهبازی، آهنگساز: علی سینا رضانیا، طراح گریم: کامران خلج، اجرای گریم: زیبا مومنی، طراح صحنه: استودیو زیر زمین، هانیه شجاع و آلاله امیری، طراح لباس: میترا مومنی، طراح نور: امین باقری، طراح پوستر و تیزر: مهران بی پروا، عکاس: پدرام نامدار، مدیر روابط عمومی: نیلوفر جمالی، مدیر تبلیغات مجازی: عرفان پور محمدی، مدیر صحنه: مهدی کبه و دستیار صحنه: امیر نادعلی.

علاقمندان به منظور تماشای این اثر نمایشی می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.