به گزارش هنرآنلاین، حمیدرضا آذرنگ تصمیم دارد  ‌"خنکای ختم خاطره" را که چند سال پیش به نگارش درآورده بود، برای اولین بار خودش کارگردانی کند. آذرنگ برای نگارش این نمایش‌نامه جایزه نخست نویسندگی در بخش بین‌الملل بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را دریافت کرده است.

"خنکای ختم خاطره" داستان سربازی به نام یوسف است که در کما به سر می‌برد، همه چیزش از بین رفته و فقط چشم و دلش سالم مانده‌اند. فرشته‌ای واسطه‌ای آمدن او از عالم برزخ به زمین (دنیای زندگان) می‌شود. مأموران بنیاد شهید هر چه بیشتر تلاش می‌کنند تا والدین اصلی یوسف را بیابند، با متقاضیان بیشتری روبرو می‌شوند و این روند به گونه‌ای فزاینده و بدون پایان تا انتها ادامه می‌یابد. "خنکای ختم خاطره" زندگی این خانواده‌ها و مشکلات آنان را به نمایش می‌گذارد.

این نمایش کاریست از گروه تئاتر "رویک" که آذر و دی ماه سال جاری در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت.

آخرین کارگردانی آذرنگ نمایش "ترن" بود که بهمن و اسفند 95 در سالن اصلی مجموعه اتئاتر شهر روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران روبرو شد.

 

یازده هزار مخاطب به تماشای "نامبرده" و "سیزیف" نشستند

نمایش‌های "نامبرده" به کارگردانی علی‌اصغر دشتی و "سیزیف" به کارگردانی محمد برهمنی با بیش از یازده هزار مخاطب در تماشاخانه ایرانشهر شامگاه سه‌شنبه 28 آذرماه به کار خود پایان دادند.

نمایش‌های "نامبرده" به کارگردانی علی‌اصغر دشتی با 7 هزار و 459 مخاطب و "سیزیف" به کارگردانی محمد برهمنی با 4 هزار 227 مخاطب به اجرای عمومی خود در تماشاخانه ایرانشهر پایان دادند.

نمایش‌های "سیزیف" و "نامبرده" که از 25 مهرماه در ساعت‌های 18:30 و 21 اجرای عمومی خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده بودند، به کار خود در این مجموعه پایان دادند.

نمایش "سیزیف" به کارگردانی محمد برهمنی در 27 اجرای خودپذیرای 4 هزار و 227 مخاطب بود. از این تعداد مخاطب، 3138 مخاطب با بلیت‌های 30،35 و 40 هزارتومانی و 684  مخاطب با بلیت‌های 20 و 25 به تماشای این نمایش نشستند. همچنین تعداد 405 مخاطب شامل هنرمندان و اصحاب رسانه، با بلیت مهمان به تماشای این نمایش نشستند.

طبق این آمار، فروش نمایش "سیزیف" طی 27 اجرا مبلغ 133 میلیون و 625 هزار تومان بوده است.

نمایش "نامبرده" به کارگردانی علی‌اصغر دشتی نیز در 30 اجرای خودپذیرای 7 هزار و 459 مخاطب بود. از این تعداد مخاطب، 2516 مخاطب با بلیت 50 هزارتومانی، 2581 مخاطب با بلیت 45 هزارتومانی، 1623 مخاطب با بلیت 35 هزارتومانی و 289 مخاطب با بلیت 20 هزارتومانی به تماشای این نمایش نشستند. همچنین تعداد 450 مخاطب شامل هنرمندان و اصحاب رسانه، با بلیت مهمان به تماشای این نمایش نشستند.

طبق این آمار، فروش نمایش "نامبرده" طی 30 اجرا مبلغ 304 میلیون و 530 هزار تومان بوده است.

 

الهام پاوه نژاد:

حضور در یک ماراتن چهار ساعته را تجربه می‌کنم

یکی از بازیگران اصلی نمایش "شاه لیر" با اشاره به دغدغه‌ها و انگیزه‌های حضورش در این اثر نمایشی از لزوم توجه بیشتر مدیران و مسئولان به حوزه سخت افزار تئاتر سخن گفت.

الهام پاوه نژاد بازیگر شناخته شده تئاتر، تلویزیون و سینما که این روزها در نمایش "شاه لیر" ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی است، توضیح داد: حضورم در نمایش "شاه لیر" برای من به عنوان بازیگری که سال‌های زیادی است در عرصه تئاتر فعالیت می‌کند، یک ماراتن واقعی است. ماراتنی که باید بتوانم انرژی خود را در یک نمایش چهارساعته تقسیم کنم تا تماشاگر لحظه‌ای خستگی را در صحنه حس نکند. البته وجه موسیقایی این کار هم برای دارای جذابیت فراوانی است که استاد نادر مشایخی و گروه اجرایی انصافا زحمت زیادی برای ساخت آن کشیده‌اند. کما اینکه در لحظاتی از نمایش این فضا ایجاد می‌شود که من با گروه موسیقی باید همراهی کنم و این برایم تجربه بسیار لذت بخش و البته سختی بود که امیدوارم مخاطبان نیز نسبت به بازی من روی صحنه واکنش مثبتی داشته باشند.

وی ادامه داد: نمایش "شاه لیر" نیز مانند بسیاری از آثاری که تاکنون به عنوان بازیگر در آنها حضور داشتم، لحظاتی دارد که خارج از متن است و من باید تمام تلاش خودم را انجام دهم تا این لحظات با تجربه و دانش بازیگری، هدایت کارگردان و ارتباط با بازیگر مقابل به درست‌ترین شکل ممکن پیش روی مخاطب قرار گیرد تا شخصیت به شکلی درست، اصولی و بر اساس قواعد بازیگری روی صحنه اجرا شود. این نوع حضور از نگاه من یک کشف و شهود است که با کمک دکتر دلخواه، مهدی سلطانی و حمیدرضا هدایتی بسیار خوب انجام گرفت. به هر حال حضور من در این نمایش اتفاق خوشایندی است که حضور در کنار هنرمندان شناخته شده تئاتر ایران و همراهی یک گروه جوان و مستعد تئاتر که بسیاری از آنها در محضر استادان بزرگ تئاتر نبودند فضای ارزشمندی را فراهم کرد.

پاوه نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ضرورت توجه بیشتر به تجهیز سخت‌افزارها در تئاتر اشاره کرد و گفت: حضور در نمایش "شاه لیر" فارغ از اتفاقات ارزشمندی که برایم رقم زد، اما یک نکته مهم دیگر را هم به من ثابت کرد. اینکه وقتی یک اثر نمایشی استاندارد 4 ساعت هم زمان داشته باشد، می‌تواند تماشاگر را تا آخرین لحظه همراه خود کند. اما این روند زمانی می‌تواند به طور کامل محقق شود که در کنار اجرای یک نمایش، سخت‌افزارهای تئاتری از جمله صندلی، تهویه و مواردی از این دست نیز در شکل استانداردهای خود قرار گرفته باشد و من امیدوارم روزی بتوانیم به این شرایط مطلوب در تئاترشهر و تالارهای دیگر برسیم.

نمایش "شاه لیر" نوشته ویلیام شکسپیر، تهیه کنندگی، طراحی و کارگردانی مسعود دلخواه، آهنگسازی نادر مشایخی و بازی مهدی سلطانی، الهام پاوه نژاد، بهاره رهنما، خسرو شهراز، رحیم نوروزی، محمدصادق ملک، ناصر عاشوری، محمدرضا علی اکبری، حمیدرضا هدایتی، محمد صدیقی مهر، محبوبه تفضلی، یلدا قشقایی، سجاد بابایی، محمد صادقی، امیرحسین سرداریان، حسین ابراهیمی، سعید عظیمی، سپاس رضایی، افشین حسنلو، فربد غفاری، محمد پیرالیاس، رضا ایزدخواه، منصور تمیزی فر، حمیدرضا جهانگیری، سعید مصطفایی، میلاد پاک سرشت، حامد عباس پور، حامد آرامی، مجید قنبری، سارا خسروی، الهام قندهاری هر روز ساعت 18 در تالار اصلی تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان تئاتر است.

برای کسب آخرین اطلاعات و اخبار تئاتر شهر به سایت این مجموعه به آدرس www.teatreshahr.com  مراجعه کنید.

‌‌در روزهای پایانی 

 

ساعت اجرای "جادوی پاهای من" تغییر کرد

دو اجرای پایانی "جادوی پاهای من" در روزهای پنج‌شنبه نهم و جمعه دهم آذرماه ساعت 18:30 برگزار می‌شود و این نمایش از عمارت نوفل‌لوشاتو خداحافظی می‌کند.

"جادوی پاهای من" نوشته زهرا شایان فر و با کارگردانی مشترک زهرا شایان فر و سیاوش قلعه‌وردی در روزهای پایانی این هفته به اجراهای خود در سالن شماره یک عمارت نوفل‌لوشاتو پایان می‌دهد.

این نمایش که مختص کودکان نوجوانان آماده شده است و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه نهم و دهم آذرماه ساعت 18:30 میزبان مخاطبان می‌شود.

البته این اتفاق پایان کار "جادوی پاهای من" نیست و زمان و مکان اجرای دوباره نمایش در آینده‌ای تزدیک اطلاع‌رسانی می‌شود.

مخاطبان می‌توانند با مراجعه به گیشه عمارت نوفل‌لوشاتو و یا سایت فروش ایران کنسرت  بلیت خود را تهیه کنند.

"جادوی پاهای من" داستان دختربچه‌ای با ذهن پرسشگر است که هر مسئله ساده برایش معمایی پیچیده می‌شود. او با همراهی تماشاگران در یک ماجرای پلیسی به حل معما می‌پردازد.

شهرام نیک‌کار، فرهاد شکرالله‌‌زاده، منیر چراغی، فاطمه رستمی، سهند آدم‌‌عارف، امیر شیخ‌‌زاده، فرزانه کاظمی، خورشید شایان فر، خرداد شایان فر، سدنا محبی و آرمان کارخانه، گروه بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند و مهرنوش نرسی به‌عنوان مشاور روانشناسی کودک گروه را همراهی می‌کند.

از دیگر عوامل نمایش می‌توان به زهرا شایان فر؛ طراح صحنه و آکسسوآر و همچنین طراح لباس و عروسک، فاطمه حسین خانی؛ طراح پوستیژ، بهرام شادانفر؛ طراح پوستر و بروشور، حیدر هدایتی؛ ساخت تیزر، سیاوش قلعه وردی؛ انتخاب موسیقی، افکت و میکس، حسام کلانتری؛ ویدیو آرت، مینا صفار؛ روابط عمومی، امیر شیخ‌‌زاده؛ دستیار کارگردان، آرمان کارخانه؛ مدیر صحنه، سدنا محبی و شهرزاد کلانتری؛ منشی صحنه و محبوبه فرج‌الهی؛ عکاس اشاره کرد.

 

 نمایشنامه "شیر کتابخانه" در دومین نشست مشق صحنه

دومین نشست مشق صحنه با حضور کیومرث قنبر آذر، ناصر آویژه، منوچهر اکبرلو و بهزاد صدیقی ساعت 18 روز شنبه 10 آذر ماه ۹۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

سلسله نشست های مشق صحنه با هدف بررسی تئاتر و نمایشنامه‌های کودک و نوجوان توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران و با همکاری مؤسسه افرامانا ماهی یک بار برگزار می‌شود.

در این نشست مشق صحنه که با حضور کیومرث قنبر آذر، ناصر آویژه، منوچهر اکبرلو و سپیده دبیری و بهزاد صدیقی برگزار می‌شود، ابتدا نمایشنامه "شیر کتابخانه" نوشته کیومرث قنبر آذر و کارگردانی ناصر آویژه نمایشنامه‌خوانی می‌شود و سپس این اثر با حضور مهمانان این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در نشست مشق صحنه که ساعت  ۱۸ روز شنبه 10 آذرماه ۹۷ در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، ناصر آیژه، کیومرث قنبری آذر، آساره هداوند، رها آویژه، نیما آویژه و رادین میرباقری نمایشنامه "شیر کتابخانه" را نقش‌خوانی می‌کنند.    

در خلاصه این نمایشنامه که اقتباسی از داستان کوتاهی از میشل نودسن است، آمده: با ورود شیر به کتابخانه، اوضاع کتابخانه کمی به‌هم می‌ریزد! امّا خانم مدیر کتابخانه اجازه می‌دهد که شیر در کتابخانه بماند زیرا هیچ قانونی، ماندنِ شیرها را در کتابخانه‌ها ممنوع نکرده‌است! امّا در ادامه اتّفاقات جالبی می‌افتد و ...

نمایشنامه "شیر کتابخانه" نوشته کیومرث قنبر آذر در نُه صحنه نوشته شده است.

پیش از این نیز در نخستین نشست مشق صحنه، نمایشنامه افسانه "سیمرغ" نوشته بهرام جلالی‌پور نمایشنامه‌خوانی و بررسی شده بود.

 

"عشق من حامد بهداد" به صحنه می‌رود

شکرخدا گودرزی بازیگر و کارگردان تئاتر قصد دارد در جدیدترین تجربه کارگردانی خود نمایش "عشق من حامد بهداد" نوشته افشین هاشمی را به صحنه ببرد.

این اثر نمایشی در خانه موزه استاد انتظامی به صحنه خواهد رفت.

به زودی بازیگران و تاریخ اجرای این اثر اعلام می‌شود.

 

روایتی زنانه از ترور میرزاده عشقی

در ادامه جلسات نمایشنامه‌خوانی "عصری با نمایش"، این هفته نمایشنامه "عشقی، محرمانه کشته شود" نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

این نمایشنامه روایتگر قصه عشقی در روز ترور است. چهار زن، لحظه‌ مرگ عشقی و پیش و پس آن را روایت می‌کنند. زندگی، زمانه و زیست میرزاده عشقی از صحبت‌های این چهار زن در بازپرسی شهربانی روایت و رخ‌نمایی می‌شود.

نویسنده و کارگردان این نمایشنامه‌خوانی جواد عاطفه است و نقش‌خوانی آن را مرضیه وفامهر، پژند سلیمانی، ساقی عطایی و عاطفه پاکبازنیا بر عهده دارند.

این نمایشنامه روزهای هشتم و نهم آذرماه در خانه نمایش مهرگان نمایشنامه‌خوانی می‌شود. دیگر اعضای گروه اجرایی این برنامه عبارتند از : طراح نور: روزبه حسینی، دستیاران صحنه: پری‌ناز بابایی و نسترن طاها و مجری طرح: گروه فیلم و تئاتر "و ناگهان".

نمایشنامه "عشقی محرمانه کشته شود" ساعت ۱۵ روزهای پنجشنبه و جمعه ۸ و ۹ آذر ماه در خانه نمایش مهرگان به نشانی خیابان انقلاب، نرسیده به پل کالج، خیابان خارک، بن بست اول نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

گفتنی است هفته گذشته نمایشنامه"ماه و پلنگ" نوشته زنده یاد بیژن مفید با کارگردانی علیرضا آرا در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه در چهار نوبت نمایشنامه‌خوانی و با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد.