سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت صبح امروز 29 آبان ماه با حضور امیر نصیربیگی دبیر این دوره از جشنواره و نصرالله قادری قائم مقام دبیر در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

دبیر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در ابتدای این جلسه با بیان گزارشی کوتاه از آغاز به کار دبیرخانه این دوره از رویداد، گفت: از میان 550 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از بازخوانی و بازبینی 14 نمایش به بخش صحنه‌ای این جشنواره راه یافت و از میان مجموع آثار رسیده به بخش محیطی و خیابانی این رویداد، 15 گروه نمایشی آثارشان را اجرا خواهند کرد. بخش خیابانی به صورت رقابتی و بخش محیطی به شکل غیررقابتی برگزار خواهد شد.

او همچنین در ادامه افزود: در بخش نمایشنامه‌نویسی 100 اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره رسید که برگزیدگان این بخش در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد و آثار برگزیده به همراه چندین مجلد دیگر که تولیدی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس هستند چاپ و در آئین پایانی جشنواره رونمایی خواهد شد. چهل و دو داستان‌ دراماتیک نیز با موضوع دفاع مقدس تبدیل به نمایشنامه شده که در اختتامیه جشنواره در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت. برگزیدگان بخش عکس و پوستر نیز در اختتامیه معرفی خواهند شد.

امیر نصیربیگی در خصوص برگزاری همزمان جشنواره‌های تئاتر و فیلم مقاومت عنوان کرد: به دلیل تقارن ناخواسته این دو رویداد به منظور امکان حضور اصحاب رسانه در اختتامیه این دو جشنواره، تاریخ برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت که پیش از این قرار بود از چهارم آذرماه آغاز شود تغییر یافت و این جشنواره از ششم آذر ماه شروع به کار خواهد کرد. مسئولیت همزمانی این دو جشنواره با ما نیست چراکه فراخوان این جشنواره دی‌ماه سال ۹۶ منتشر شده است که در آن زمان هیچ یک از فراخوان‌های دیگر منتشر نشده بود و به نظرم بنیاد روایت فتح باید این جریان را مدیریت می‌کرد.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت درباره برگزاری افتتاحییه شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت یادآور شد: به منظور ادای احترام هنرمندان به مقام  بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، افتتاحیه این دوره از جشنواره در مرقد امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد و سپس در جوار آرامگاه شهید آوینی ادامه خواهد یافت.

او افزود: آثار نمایشی شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در روزهای 6، 7، 8 و 9 آذر ماه اجرا خواهد شد و اختتامیه آن طبق وعده ساعت 17:30 دهم آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

نصیربیگی درخصوص سمینارهای پژوهشی این دوره از رویداد تئاتر مقاومت اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بر این بود تا سمینارهای جشنواره پیش از آغاز این رویداد برگزار شود و بر این اساس این سمینار 27 آبان‌ماه با حضور پژوهشگران و هنرمندان در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد. کتاب مجموعه مقالات ششمین همایش علمی پژوهشی تئاتر مقاومت با عنوان "بیم‌ها و امیدها" چاپ و در دسترس قرار گرفت.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت ضمن بیان اینکه در این دوره از جشنواره به عنوان نماینده از 160 نفر از فعالان تئاتر استانی دعوت شده است تا در کارگا‌ه‌های تخصصی پیش‌بینی شده حضور بهم رسانند، عنوان کرد: 160 نفر از فعالان تئاتر استان‌ها شناسایی و ارزیابی شده‌اند تا به صورت عملی و نظری در کارگاه‌های جشنواره حضور یابند و شرایطی فراهم شد تا آن‌ها به تماشای آثار نمایشی این دوره بنشینند. هنرمندان شهرستان‌ها روشن نگهدارنده چراغ جشنواره‌های مختلف در استان‌ها هستند.

او ضمن ابراز امیدواری نسبت به برگزاری این جشنواره در دوره‌های آتی با وفاق و پشتوانه بیشتر خاطرنشان کرد: در این دوره درصد آثار شرکت‌کننده و کسانی که به ما اعتماد کردند از همه طیف‌های سنی نسبت به دوره‌های پیشین این جشنواره بیشتر بوده است. در انتخاب آثار تلاش‌مان بر این بود تا حقی از گروهی ضایع نشود و مدافع حقوق گروه‌های شرکت‌کننده باشیم. همه هنرمندان سرمایه کشورمان هستند و جشنواره بهانه‌ای است و نباید تنها به آن متکی باشیم و امیدوارم انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در سال‌های آتی نیز پرفروغ‌تر ظاهر شود.

نصیربیگی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اجرای 14 نمایش از میان 550 اثر رسیده به جشنواره تصریح کرد: در حوزه دفاع مقدس تولیدات ما در دو، سه سال اخیر بسیار کم بوده است که این موضوع نیاز به آسیب‌شناسی دارد. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس یکی از بازوهای تخصصی است که به کمک دیگر متولیان باید کمک کنند تا این مشکل حل شود. ما در همه بخش‌های جشنواره تابع فراخوان بوده‌ایم و آن را به عنوان اصل اساسی قبول کردیم. طی فراخوان اعلام شد که آثار اجرا شده از سال ۹۵ می‌توانند در این بخش اعلام حضور کنند و فرصت حضور در جشنواره را داشته باشند.

او همچنین اضافه کرد: از میان ۵۵۰ اثر رسیده به دبیرخانه ۷۰ اثر برای مرحله بازبینی انتخاب شدند و انتخاب این تعداد به این دلیل بوده است تا با توجه به شرایط اقتصادی، هزینه‌های مازاد به گروه‌های نمایشی تحمیل نشود. جشنواره باید بستر و بهانه‌ای باشد تا جمعی، کارها و آثارشان را مرور و اجرا کنند.

دبیر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت درباره بخش کودک و نوجوان این رویداد خاطرنشان کرد: این بخش به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد و شش کاندید در این بخش مشخص شده است که به احتمال بسیار یکی از آن‌ها انصراف خواهد داد و پنج نمایش به این بخش راه خواهد یافت که به زودی اعلام می‌شود.

نصیربیگی درباره اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره گفت: آثار اجرایی این جشنواره پس از برگزاری این رویداد به فراخور، امکان اجرای عمومی خواهند یافت. بخشی از این آثار در استان‌های دیگر اجرا خواهند شد و طبق جلسه‌ای که با شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی داشته‌ایم امکان اجرای برخی دیگر از نمایش‌ها در استان خودشان و سایر استان‌ها فراهم خواهد شد. بخشی از آثار نیز پس از بررسی و نتیجه‌گیری نهایی به تله تئاتر تبدیل خواهند شد.

او در خصوص بودجه و اعتبارات این جشنواره عنوان کرد: زمانی‌که به دبیری این جشنواره منصوب شدم مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز بودم و قرار بر این شد تا این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود و حتی مقرر شد تا تعدادی از آثار الگو، بازتولید و در جشنواره حضور داشته باشند اما با توجه به شرایط اقتصادی و علی رغم رایزنی‌‌هایی که با انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس داشتیم بودجه این بخش‌ها حذف شد. بودجه‌ چهار و نیم میلیارد تومانی اعلام شده از سوی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بودجه مصوبی است اما تحقق دریافت آن احتمال کمی دارد‌.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت همچنین اضافه کرد: مسئولیت سنگین ما این است که باید در این دوره اعتمادسازی شود چرا که اعتمادسازی در دوره‌های گذشته دچار خدشه شده است. امیدوارم این دوره اعتماد هنرمندان فعال را جلب کنیم تا این جریان افتتاح خوبی برای دوره‌های بعدی جشنواره باشد. در دوره‌های گذشته از جشنواره تئاتر مقاومت هنرمندان بزرگی رشد کردند و امیدوارم این جشنواره بستری باشد تا آثار خوب به جامعه تئاتری معرفی شود. در این راستا قطعاً باید هنرمندان حضور فعال داشته باشند و سازمان‌ها و نهادها در حوزه تئاتر از آن‌ها حمایت کنند.

نصراله قادری قائم مقام دبیر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در ادامه صحبت‌های نصیربیگی عنوان کرد: فراخوان جشنواره امسال اساسا بسیار گسترده‌تر از جنگ و مقاومت تدوین شد. اما در جنگ ناخواسته‌ای که این روزها به کشور ما تحمیل شده است بخش‌هایی از جشنواره حذف شد. وظیفه جشنواره تولید اثر نیست. با ملاک‌هایی که داشتیم هیئت انتخاب نمایش‌های رسیده را با وسواس انتخاب کردند. هشت سال انسان‌هایی از خاک مملکت دفاع کردند و ما نیز کاری را در این جشنواره انتخاب نکردیم که این مقاومت را زیر سوال ببرد. هیئت انتخاب تمام بخش‌های جشنواره از میان هنرمندانی انتخاب شدند که تمام اصول  را رعایت کرده‌اند.

قادری با اشاره به اینکه هرگاه مسئولان درباره هنر حرف می‌زنند، هنر تئاتر را فراموش می‌کنند، گفت: در این میان تئاتر مقاومت که جای خود را دارد و به آن توجه‌ای نمی‌شود. در صورتی‌که بخش بین‌المللی این جشنواره برگزار می‌شد مخاطبان این جشنواره شاهد آثار درخشانی بودند. هیچ وقت بودجه برای تئاتر و جشنواره‌های تئاتری نبوده است. جهان پذیرفته است ملتی که تئاتر ندارد، فرهنگ ندارد.

او در ادامه افزود: برخی تصور می‌کنند این جشنواره با نهاد خاصی در ارتباط است و فکر می‌کنند بودجه کلانی در اختیار دارد که اینگونه نیست. اساسا معتقدم کسی که در تئاتر فعالیت می‌کند در میدان مین است و ما در این جشنواره روی مین هستیم. قرار بر این بود تا حاصل آثار چهل سال انقلاب بازتولید شود که موضوع نیازمند امکانات است و این امکانات از ما دریغ شد. چرا بین تمام جشنواره‌ها تنها باید تئاتر مقاومت دو سال یک بار و حتی سه سال یک بار برگزار شود؟ تئاتر مقاومت یک امر ملی است و همه نهادها باید برای آن برنامه‌ریزی کنند.  

شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در ۹ بخش؛ صحنه ای، خیابانی، محیطی، نمایشنامه نویسی، کودک و نوجوان، عکس، پوستر، همایش پژوهشی و میهمان از ۶ تا ۱۰ آذر ماه به دبیری امیر نصیربیگی در تهران برگزار می شود.