سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بچه گرگ" نوشته نشمینه نوروزی به کارگردانی نرگس هاشم‌پور از 30 مهرماه ساعت 18:15 در برج آزادی روی صحنه است و بازیگران آن مرصاد بورقان، سپندار اعلم، مهدی قربانی، هدیه اصفهانی، حیان مدیرروستا، آرمیتا حرمتی، یاسمن عدل، جمیله صفایی، اطهر نگهبانی، میلاد افواج، علی اصغر حسینی و نورا محمودی هستند.

نرگس هاشم‌پور درباره روند شکلگیری پروفورمنس "بچه گرگ" گفت: من این اثر را با یک ایده آغاز کردم که اساس این ایده به لحاظ فرمی این بود که چگونه می‌شود تا مکان را به عنوان جایی که هویت اجتماعی تاریخی دارد محور اصلی یک کار اجرایی قرار داد و پس از آن ایده، موضوع و بازیگر به آن ملحق شدند. بر این اساس من برج آزادی را به عنوان محل اجرا انتخاب کردم اما از آنجا که 15 سال است که در کشور آلمان زندگی می‌کنم و در آنجا فعالیت می‌کنم از دوستانم در آنجا خواستم که در این پروژه مرا همراهی کنند.

او همچنین در ادامه افزود: در روند این کار به نمایشنامه "کاسپار" اثر پیتر هانکه رسیدیم و در پروسه تمرین به متن "دفتر بزرگ" اثر آگوتا کریستف رسیدیم.

این کارگردان درباره انتخاب نام "بچه گرگ‌ها" برای این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: بچه گرگ‌ها در جامعه آلمان اصطلاحی است که پس از جنگ جهانی دوم که در پی آن آلمان شکست ‌خورد و روسیه وارد کشور آلمان شد، مصطلح شد. چند ده هزار کودکی از دوره نازی‌ها در مرز لهستان بی‌سرپرست و بی‌وطن مانده و در فقر دچار بی‌هویتی مطلق شدند و تا مدت‌ها در تاریخ آلمان‌ها از این کودکان سخنی گفته نمی‌شد اما به آرامی از دهه نود درباره آن‌ها حرف‌هایی گفته ‌شد.

هاشم‌پور در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: این کودکان به کشور لیتوانی می‌روند و خانواده‌هایی آن‌ها را به فرزند خواندگی می‌پذیرند اما نباید آن‌ها دیگر به زبان آلمانی سخن می‌گفتند و از آنجا که این بچه‌ها در سنین 7 تا 10 سال بودند به نوعی با فرهنگ جدید آداپته شده اما بعدها که بزرگ می‌شوند متوجه بلایی که به سرشان آمده است، می‌شوند و در مجموع آن‌ها فضایی تراژیک داشتند. از آنجا که در نظر داشتم درباره نسلی که همانندسازی فکری خوبی دارد صحبت کنم این نام را به عنوان یک سمبل انتخاب کردم.

او درباره همراه و دخیل کردن مخاطب در این اثر نمایشی با اجرا عنوان کرد: برای من مخاطب نقش مهمی دارد و به نظرم یکی از رنج‌های تئاتر ایران این است که مخاطب را یک جانشین و متمرکز شده به کار فرض می‌کند چه به لحاظ سالن‌های اجرا و چه به لحاظ نورپردازی که صحنه از تماشاگر جدا می‌شود. در این نمایش تماشاگر در حال حرکت است و پشت صحنه و جلوی صحنه‌ای وجود ندارد و کاری به دور از چشم تماشاگر انجام نمی‌شود و حتی نمایش تماشاگر را با خود به روی صحنه می‌برد به گونه‌ای که جابه‌جایی میان صحنه و تماشاگر در این کار صورت می‌گیرد.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه شاید این شیوه اجرایی در ایران نو باشد اما در دنیا مرسوم است، یادآور شد: تماشاگر از دیدگاه من اصلی‌ترین و مهمترین بخش است چرا که اجرا با تماشاگر معنا می‌یابد. به نظر من از آنجا که ما همواره با عادت‌های ذهنی‌مان زندگی کرده‌ایم، اتفاقات جدید و بهم ریختن قالب‌های ذهنی و اصول تثبیت شده، جالب است و امیدوارم مخاطب نیز بتواند با ما همراه شود و این شیوه اجرایی یک تجربه است.

او در خصوص طراحی نور و صحنه نمایش که توسط هنرمند آلمانی انجام شده است، اظهار کرد: به نظرم تلفیق فرهنگ‌ها و رشته‌ها امری گریزناپذیر است و من این نمایش را در ایران اجرا کردم تا بگویم که من و هر کدام از طراحان این نمایش حرف خودمان را در این اثر می‌زنیم و این اثر یک کار جمعی است و هر کدام ایده‌های فرهنگی خودمان را عنوان می‌کنیم.  

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: بچه گرگ‌ها نمایشی است از ترکیب هنرهای مختلف و هنرمندانی از ایران و آلمان که درباره انسان‌هایی است که در یک دنیای بینابینی دست و پا می‌زنند و تنها مهارتی که دارند تمرین کردن است. اما ماهیت این تمرین‌ها با آنچه ذهن عادت کرده ما از تمرین می‌شناسد متفاوت است.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مشاور متن: علی شمس، دستیار کارگردان و برنامه‌ریزی: آیناز موسایی، طراح صحنه: منوچهر شجاع، طراح گرافیک: Carolyn Steinbeck ، طراح صدا: امید دولتخواه، طراح نور: Ruzdi Aliji ، تبلیغات فضای مجازی: امیر قالیچی، طراح و ساخت ویدیو: آرمان مقدم، ساخت تیزر: سیاوش نقشبندی و فریده براتی، عکاس: برنا عماری، مدیر تولید و مدیر طرح: عمارت روبرو و مسئول امور بین‌المل: کیمیا خطیب‌زاده.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.